Byggahus.se

Erfarenheter av AEG oljeslagskruvdragare

1. D
    Medlem Nivå 1
    Har nyligen köpt en oljeslagskruvdragare från AEG (BSS-18OP Li402B från Bauhaus). Mina första intryck är bra, den har inga som helst problem att dra i 10x100 mm fransyskor (får köra på mellanläget, annars går det för snabbt hehe...) eller köra 40 mm centrumborrar. Den är inte heller särskilt högljudd och batteritiden (med 4.0 Ah batteri) är riktigt lång. Dock har jag aldrig använt en vanlig slagskruvdragare utan oljeimpuls-mekanism (som är till för att göra den tyst) så jag bara undrade om någon annan här har använt AEGn och kunnat jämföra med vanliga slagskruvdragare. Med jämförelse tänker jag främst på ljud och styrka men andra iakttagelser vore intressanta de med.

2. stigen
    Verktygstokig · Nivå 22
  3. H
    Medlem · Nivå 10
    Väldigt bra pris om det ingår två 4 Ah-batterier!

Däremot litet tveksam till påståendet att den ger lika mycket kraft som en maskin specad till 200 Nm, med tanke på presenterade specifikationer:
    Teknisk information
    Spänning: 18V
    Antal växlar: 3st
    Max vridmoment: 22/54/73Nm
    Obelastat hastighet: 1000/1800/2400 rpm
    Belastat slagtal: 0-550/0-1300/0-1700 slag/min
    Vikt inkl batteri: 1,38kg

Någon får gärna svara på hur detta kan komma sig, att den är såpass mycket starkare än vad specifikationerna anger.

Nu är jag inte i behov av någon dylik maskin eftersom jag redan har en väldigt kraftfull liten ”stubby” mutterdragare *), Milwaukee M12 FIWF12 på 340 Nm enl spec.

___
    *) som dubblerar som slagskruvdragare via en hexadapter.

Redigerat 19 aug 20:49
  4. D
    Medlem Nivå 1
    Hejsan! Precis vad jag tänkte, men sen såg jag att de är lite olika - den nakna maskinen (dyrare) har lite större vridmoment (80 mot 73). Med tanke på vad två batterier och laddare kostar så blir det dyrköpta Nm dock... Men den funkar fint för mig (y) fortfarande nyfiken på hur den står sig mot en vanlig slagskruvdragare dock

5. D
    Medlem Nivå 1
    Det vill jag också veta!

Ett sidospår: om du kan köpa en så kraftig (i Nm) mutterknackare så billigt och använda som skruvdragare med en adapter, vad är poängen med en slagskruvdragare då som är svagare för samma peng? Vad kan slagskruvdragaren göra som mutterknackaren inte kan?

6. stigen
    Verktygstokig · Nivå 22
    Nu blir jag lite förvirrad. Det är ju samma beteckning på maskinerna? Olika mätvärden? Jag vet inte men tror att det är exakt samma maskiner. Troligtvis är paketet kraftigt rabatterat från AEG. Dom gör så ibland och det är ju inte helt fel. Kommer Bauhaus med maskinveckor på 20% som dom brukar, blir det väldigt prisvärt! Mutterknackare tror jag inte att jag har så stor nytta av så det är inte intressant.

Dag

7. useless
    Lök. · Nivå 25
  8. D
    Medlem Nivå 1