Är det någon som vet hur i hellskotta man kan få bort EPS spill från brocka? Alltså det man sköljer bort när jobbet är klart och brockan måste bli ren så cementen inte bränner in. Det rör sig om Max 1cm i tjocklek. På många ställen ser man konturen av stenen genom den härdade EPSen.

Vår första tanke var att anlägga trädäck istället för att behålla stenen som ligger och således sköljde jag av brockan på första bästa ställe på uteplatsen. Men nu har det blivit ändrade planer och när vädret nu tillåter en att vara ute måste vi titta på denna oerhört fula fläck. Alla tips förutom bilning tas gärna emot :)

• Stenläggning med spill av EPS (expanderad polystyren) och konturer av stenar synliga genom det vita materialet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uteplats med stenläggning täckt av vitt EPS-spill under husets veranda och kring pelare, svart katt sitter bredvid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om jag förstått det rätt så har du blandat någon form av EPS-plast i en betongblandare (jag har aldrig hört benämningen brocka förut men googlade det). Om det är EPS-plast du behöver ta bort så är det aceton som gäller. För att spara på acetonen och miljöbelastningen skulle jag råda dig att ta bort vad du kan med kniv eller rakbladsskrapa först. Antagligen behöver du offra en borste av naturmaterial (talgborste) för att gnugga lite på beläggningen medan du häller på acetonen. Tar du en plastborste får du bara mer material att ta bort i slutänden...

Jag skulle nog lyft bort en remsa av gräsmattan (10-20 cm) och gjort ett dike där aceton och plast kan rinna ner. När all plast har tagits bort gräver du ur så mycket som behövs ur diket och kör till tippen för destuktion. Lägg tillbaka lite jord från annat håll och på med gräsremsan igen så har du allt återställt!

Edit: Du menar förstås EPS-betong som blivit så populärt, eller hur? Har du tur kan du snabbt som ögat ta en stålborste och borsta bort betongen om den inte hunnit härda tillräckligt. Med lite tur blev den utspädd och därmed försvagad när du sköljde ur blandaren. Är den riktigt hård kan en borrmaskin med stålborste fungera men du riskerar att göra fula märken i stenarna också. Kanske kan du använda syror för att lösa upp betongen men eftersom stenarna också är av betong så är en förutsättning att betongspillet inte är lika härdat som stenarnas. Fosforsyra eller trinatriumfosfat ska fungera i mildare fall, annars krävs saltsyra. Ger du dig på detta MÅSTE du veta hur syror ska hanteras, annars kan du fräta bort både ögon, fingrar och diverse annat innan du ens förstår vad som hänt!!!

Redigerat:
Är stenen fastgjutna på ngt sätt? Kan ett alternativ vara att vända på de stenar som har fläckar? Det är en del jobb såklart men kanske ett alternativ…

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.