Intressant att man kan använda båda isoleringarna, har tänkt på samma sätt faktiskt. Jag tror dock inte att det är en smart ide att använda eps i huvud taget då all kondens som bildas i själva skivan aldrig kommer ut ur skivan och sakta men säkert fylls skivan med vatten. Det kommer dock ta betydligt längre att fylla med kondens vatten än om den vore på utsidan av isoleringen. Jag tycker man endast bör använda EPS skivor i torra miljöer.

I Ingolainen skrev:
Jag använde eps. Som jag förstått de så gör det inget om isoleringen behåller vatten. Platonmattan är ju tät. Om det har nån påverkan på isoleringsvärdet över tid vet jag inte, det används under grunder så det borde inte vara något bekymmer.

Mvh Ingmar
Hej Ingmar
Jag går i samma tankar att använda fuktskyddsmatta och EPS vid dränering. Får jag fråga hur det har gått och om dina iakttagelser och slutsatser 9 år senare? 🙂

I
K Kung_Keno skrev:
Hej Ingmar
Jag går i samma tankar att använda fuktskyddsmatta och EPS vid dränering. Får jag fråga hur det har gått och om dina iakttagelser och slutsatser 9 år senare? 🙂
Hej, det verkar funka väldigt bra. Källaren är sval på sommaren och varm på vintern. Det finns inte tillstymmelse till fukt någonstans så jag är nöjd.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.