OM dom lägger kabeln så grunt att det blir problem när man bukar jorden så är det ju elbolaget som får bekymmer och kostnader så det vill dom nog undvika.
Och ersättningen man får är ju helt naturligt en ersättning för dom kostnader man åsamkas, tanken är att man ska gå skadeslös.
Dessutom äger väl ingen marken under det ytskikt som brukas, dvs ca 30 cm djupt. Vem som helst kan i princip starta en gruva på någon annans mark.

Prata med dom. Enligt mina erfarenheter är dom enkla och bra att ha att göra med. Får de lägga kabeln på din mark utan knussel brukar de vara medgörliga. Ta reda på vem som är ansvarig för just detta arbetet.
Ingen dum idé att lägga den i kanten. Ifall man vill bygg gräva jordvärme/damm

Det handlar väl inte om att kräva, då det egentligen inte är markägaren det är bekymmer för, utan om att upplysa E.ON om att marken brukas och att det för abbonnenternas skull vore bra med en rejäl säkerhetsmarginal.

Göran.W
Klart man kan ställa krav på att den tex ska förläggas djupare
Eller att den ska plöjas ner istället för grävas för att minimera mark skadorna.
Dragningen kan man med ha krav på med hänsyn till ev avstyckning och begygelse i ett senare skede.
Så länge kraven är rimliga är dom inte omöjliga för dom vill ju lösa det snabbt och smidigt.
Skulle man därimott börja ställa orimliga krav eller kräva orimlig ersättning kör dom över en totalt.

Börja med en dialog med dom och framför dina synpunkter och hör vad dom tänkt sig för ersättning till dig och förhandla fram något utifrån det.

Vad man kan få i ersättning har jag inte en anning om men allt som kostar mindre än att tvinga fram en ledningsrätt borde vara en bra deal för EON samt att det går fortare med.

Men exakt HUR störs TS egentligen av om han råkar plöja av elkabeln?
Som jag ser det är det enbart E-ONS coh abbonnenternas problem?

Hur gammal är täckdikningen? Kabeln kommer att ligga där länge och kan vara ett stort hinder/merkostnad när du skall täckdika igen. Som du säkert vet kan ju täckdikningsanläggingen komma att ligga betydligt djupare än en meter. Försök få in ett avtal om att hållas skadeslös vid framtida täckdikningsarbeten mm. Eller bättre att de lägger kabeln i kanten av fältet.

Göran.W
Anna_H skrev:
Men exakt HUR störs TS egentligen av om han råkar plöja av elkabeln?
Som jag ser det är det enbart E-ONS coh abbonnenternas problem?
Om man bortser från från skador på plogskären när det blir kortslutning så måste plöjningen avbrytas tills kablen är åtgärdad och ner grävd på större djup vilket kan ta några dagar innan det är klart och undertiden ligger där en skarvad kabel på åkern samtidigt som TS inte kan plöja vilket kan innebära att TS kanske inte hinner höst så om det var därför det plöjdes.

Då står TS stå med värdelös utsäde och tvingas vår så istället.

Så det kan i allra högsta grad påverka TS som dessutom inte får någon ersättning heller.

w1shmast3r skrev:
Tog faktiskt en kik i EBR KJ 41:09 där står följande förläggningsdjup.

Åkermark: fyllningshöjd 0,55m. Rekommenderas 0,75m.
Med åkermark avses mark som jordbruksbearbetas.
har kontaktat entreprenören som ska utföra arbetet åt EON och dem ska återkomma med ett nytt förslag :)

alltså tack för ALLA råd. många bra synpunkter som jag tagit till mig !

Jag skulle dels ha krävt ett skrivet tidsbegränsat nyttjanderättsavtal, med tydliga uppsägningsregler, dels att de lade den djupt under diket med klausul om att merkostnader vid underhållet av diket bekostas av dem,, dels att det skrevs in som man gjorde förr att i den mån den skadas utan uppsåt av dig eller medarbetare är det deras kostnad, och om deras lagningar/underhåll orsakar merkostnader för dig är de ersättningsskyldiga. Det finns en mängd sådan krav som nog bör in och som de har svårt att undvika om de går den formella vägen...

Vore jag ägare till åkern skulle jag bekymra mig för en enda sak, att det blir grävt på ett sätt som får mindre bördig jord att hamna överst.

Hermes: det enda du skulle få igenom av dina krav är det om extra djup under diket.
Ett så stort bolag som EON har massvis med markägarkontakter per år, över nästan hela sverige, att skriva unika avtal med var och en markägare skulle bli ohållbart. Det finns därför sedan länge standardavtal framtagna i samarbete med t.ex. LRF, även standardbelopp för intrångsersättning finns framtagna.

Göran.W skrev:
Om man bortser från från skador på plogskären när det blir kortslutning så måste plöjningen avbrytas tills kablen är åtgärdad och ner grävd på större djup vilket kan ta några dagar innan det är klart och undertiden ligger där en skarvad kabel på åkern samtidigt som TS inte kan plöja vilket kan innebära att TS kanske inte hinner höst så om det var därför det plöjdes.

Då står TS stå med värdelös utsäde och tvingas vår så istället.

Så det kan i allra högsta grad påverka TS som dessutom inte får någon ersättning heller.
Eller så kan man ju plöja färdigt och så eller vad man ska göra, och anmäla vad som hänt när man är klar... Är det olagligt att göra så?

Det är otroligt att trådar av den här typen av icke problem kan bli hur långa som helst ????

yxis skrev:
Eller så kan man ju plöja färdigt och så eller vad man ska göra, och anmäla vad som hänt när man är klar... Är det olagligt att göra så?
Du tror inte att de som får strömavbrott märker nåt och anmäler det :D

yxis skrev:
Och få halva åkern uppgrävd igen när de skall laga kabeln? Nja, då är ju sådden bortkastad så det låter inte som ett bra förfarande.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.