Hej,
Vi är många som dras med EONs(och andra nätägares) monopol på elnätet, de har under många år skickat en hög med brev om att priserna ökar för att vi får vara med och bygga framtidens elnät. Man gjorde för ett tag sen en extra stor höjning på grund av höga elpriser(nätförlust), nu skickar man ut följande :
För oss kapar man ca 3000 kr / år MEN man tillägger att det är endast fram till Dec(ca 6 månader), d.v.s en tillfällig sänkning. Det man frågar sig då är varför inte detta var en tillfällig höjning istället, för inte kan man väl anta att den "extrema" världsbilden är permanent?
Spontant känns det som att man behöver införa ett rörligt pris likt det man har på elbolagen. Risken är dock att det kan komma plötsliga och extrema svängningar som verkligen kan sätta vissa hushåll på pottkanten, lite så som vi sett på bara elpriserna under vintrarna.
Vi är många som dras med EONs(och andra nätägares) monopol på elnätet, de har under många år skickat en hög med brev om att priserna ökar för att vi får vara med och bygga framtidens elnät. Man gjorde för ett tag sen en extra stor höjning på grund av höga elpriser(nätförlust), nu skickar man ut följande :
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
För oss kapar man ca 3000 kr / år MEN man tillägger att det är endast fram till Dec(ca 6 månader), d.v.s en tillfällig sänkning. Det man frågar sig då är varför inte detta var en tillfällig höjning istället, för inte kan man väl anta att den "extrema" världsbilden är permanent?
Spontant känns det som att man behöver införa ett rörligt pris likt det man har på elbolagen. Risken är dock att det kan komma plötsliga och extrema svängningar som verkligen kan sätta vissa hushåll på pottkanten, lite så som vi sett på bara elpriserna under vintrarna.
Spontant känns det som att sälja ut det Svenska elnätet till Finnar och Tyskar var en pissdålig ide.
Oavsett reglerna så är avgifterna högre än de behöver vara, precis som friskolor delas pengarna ut till ägarna.
Tyska elkoncernen Eon minskar vinsten trots nya stora prishöjningar på 10 procent i sitt svenska elnät och varnar för att kommande hårdare reglering hotar planerna och behovet av kraftigt ökade investeringar i det svenska elnätet. Elnätsjätten gör dock fortsatt stora vinster och Eon i Sverige har senaste ( 5) åren delat ut över 14 miljarder kronor till tyska ägaren.
https://www.di.se/nyheter/eljatten-...l-tyska-agarna-avvisar-kritik-om-overvinster/
Tyska elkoncernen Eon minskar vinsten trots nya stora prishöjningar på 10 procent i sitt svenska elnät och varnar för att kommande hårdare reglering hotar planerna och behovet av kraftigt ökade investeringar i det svenska elnätet. Elnätsjätten gör dock fortsatt stora vinster och Eon i Sverige har senaste ( 5) åren delat ut över 14 miljarder kronor till tyska ägaren.
https://www.di.se/nyheter/eljatten-...l-tyska-agarna-avvisar-kritik-om-overvinster/
Hej DilatoD Dilato skrev:Oavsett reglerna så är avgifterna högre än de behöver vara, precis som friskolor delas pengarna ut till ägarna.
[länk]
Nu hänger jag inte med.
Elkoncernen EON består av minst två delar.
Energibolaget EON som säljer elenergi och elnätsbolaget EON.
Dessa bolag har separata styrelser, VD och kassor.
Även andra bolag, som t.ex. Vattenfall har separata bolag (och kassor) för elenergi och för elnät.
Dessa kassor får, enligt de regler som gäller för elnätsbolag, inte blandas.
När du skriver ”Oavsett reglerna så är avgifterna högre än de behöver vara”.
Vad menar du då?
Skall jag förstå det så, att du uppmanar elnätsbolaget EON, att bryta mot de regler som gäller?
Redigerat:
Vad är det för regler som säger att E.ON:s nätavgifter måste vara högre än vad de behöver vara?M Martin Lundmark skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://nilsholgersson.nu/rapporter/rapport-2023/el-2023/
Möjligen aktiebolagslagen, som i princip stipulerar att de är skyldiga att maximera vinsten.
Hej cpalmC cpalm skrev:
När du frågar ” Men om vi nu presumerar att de är högre än vad de behöver vara, oavsett definition, så var frågan vilka regler som säger att det måste vara så?”;
Då tolkar jag din fråga, som en ledande fråga.
Jag avstår från att svara på din ledande fråga.
Energimarknadsinspektionen (EI) är satta att övervaka elnätsbolagens prissättning.
För övrigt så skulle jag önska att elnäten ägdes av oss gemensamt, som t.ex. gäller vägar
Statliga vattenfall och kommunala elnätsbolag kan jag acceptera som rimliga ägare idag.
Då går eventuellt överskott tillbaka till de som beskattar oss.
Redigerat:
Det var ju du som började prata om uppmaningar till regelbrott och då undrade jag helt enkelt vilka regelbrott du pratar om? Vi behöver inte göra det mer komplicerat än så... 😉M Martin Lundmark skrev:
Du behöver inte svara på det om du inte vill. Men ditt inlägg ter sig tämligen meningslöst om du inte kan förklara vilka regelbrott du pratar om.
Hej cpalmC cpalm skrev:
Har jag gjort det dialogen med dig?
Svårt att följa vad du menar.
Ge gärna en hänvisning till vad frågan gäller.
Den gäller det inlägg du skrev för 30 minuter sedan och som jag citerade i min motfråga...M Martin Lundmark skrev:
Jag citerar dig igen:
Och ställer återigen frågan: Vilka regler pratar du om?M Martin Lundmark skrev:
Eons elnät var privat redan från allra första början. Tillkom på privat initiativ för ca 120 år sedan. Köpte sedan upp mindre elnöt från andra privata aktörer och några kommuner.S Skyscraper skrev:
Aldrig varit statligt.
Hej cpalmC cpalm skrev:
Du verkar mena den dialogen jag hade med Dilato i #5 där han skrev att;
”Oavsett reglerna så är avgifterna högre än de behöver vara”.
Jag påpekade där att Elkoncernen EON och elnätsbolaget EON har olika kassor som inte får blandas.
Och frågade sedan ”Skall jag förstå det så, att du uppmanar elnätsbolaget EON, att bryta mot de regler som gäller?”
Eftersom han ännu inte har svarat på den frågan, så jag vet ännu inte vad han menade.