Tjenare,
Detta är under planeringsstadiet och kommer inte genomföras förrän tidigast i höst.
Dels pga semesterresa men även bra att marken sätter sig innan då jag har dränerat.
Jag tänker mig att den nya entrétrappan ska ha samma sträckning och ungefär samma mått som den gamla betong/prefab trappan (se bil nedan).
För att modernisera och snygga till det så tänker jag en stomme i stål (svartmålat) och steg i granit.
Faktum är att jag redan har fått hem 10 steg i granit då det var bra pris
Det är dessa https://stenbolaget.se/products/tra...modern-gra-1500x350x30?variant=38147510567088
Så jag tänker mig en plattform med 80x40x2 (eller 100x50x2) ställda på höjden, som en ram och ytterligare en för avlastning. Till detta mindre fyrkantsprofiler t.ex. 20x20x2 så inte granitstegen får böj-belastning.
Som vangstycken är det aptitligt med prefab typ dessa från Hortus https://www.bygghemma.se/hus-och-by...angstycke-hortus-galvaniserat-5-steg/p-940817
Tänker 3 st.
För att graniten ska vila tryggt tänker jag mig en rekangulär ram i kanske 15x15x3 som är 30-40 mm mindre än steget.
Målbilden (i huvudet) finns nedan, även om "svängd" i mitt fall och ett räcke
Lite frågor:
- Dimensioner för plattformen, räcker dessa?
- Vangstycken, är dessa tillräckliga i dimension?
Andra tankar, idéer är välkomna
Detta är under planeringsstadiet och kommer inte genomföras förrän tidigast i höst.
Dels pga semesterresa men även bra att marken sätter sig innan då jag har dränerat.
Jag tänker mig att den nya entrétrappan ska ha samma sträckning och ungefär samma mått som den gamla betong/prefab trappan (se bil nedan).
För att modernisera och snygga till det så tänker jag en stomme i stål (svartmålat) och steg i granit.
Faktum är att jag redan har fått hem 10 steg i granit då det var bra pris
Det är dessa https://stenbolaget.se/products/tra...modern-gra-1500x350x30?variant=38147510567088
Så jag tänker mig en plattform med 80x40x2 (eller 100x50x2) ställda på höjden, som en ram och ytterligare en för avlastning. Till detta mindre fyrkantsprofiler t.ex. 20x20x2 så inte granitstegen får böj-belastning.
Som vangstycken är det aptitligt med prefab typ dessa från Hortus https://www.bygghemma.se/hus-och-by...angstycke-hortus-galvaniserat-5-steg/p-940817
Tänker 3 st.
För att graniten ska vila tryggt tänker jag mig en rekangulär ram i kanske 15x15x3 som är 30-40 mm mindre än steget.
Målbilden (i huvudet) finns nedan, även om "svängd" i mitt fall och ett räcke
Lite frågor:
- Dimensioner för plattformen, räcker dessa?
- Vangstycken, är dessa tillräckliga i dimension?
Andra tankar, idéer är välkomna
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Inga tankar, åsikter, idéer....?
Jag hade tänkt stridsvagn så slipper man besvikelsen med sprucken sten och ogjort jobb..
Om du drar in vangstycket 5cm och använder 5st så får du cc 35cm. Jag skulle inte vilja ha större avstånd mellan upplagen för stenen.
Limma stenen med montagelim på stålet som ger viss flexibilitet.
Välj VKR/KKR före sömsvetsad profil så du får 4mm godstjocklek.4integration skrev:
Alldeles för klent med 75cm spännvidd om jag förstår dig rätt?4integration skrev:
4integration skrev:
Även det ordentligt i underkant...4integration skrev:
Om du drar in vangstycket 5cm och använder 5st så får du cc 35cm. Jag skulle inte vilja ha större avstånd mellan upplagen för stenen.
Produkter som diskuteras: "montagelim"
Montagelim
Montagelim är ett starkt, mångsidigt lim anpassat för flera material som trä, metall, plast och mer. Dess unika formel tillåter användning även under svåra förhållanden, vilket gör det användbart för projekt i alla storlekar och i olika
Läs mer
Stort tack för input @JarlingarJarlingar skrev:
Jag hade tänkt stridsvagn så slipper man besvikelsen med sprucken sten och ogjort jobb..
Välj VKR/KKR före sömsvetsad profil så du får 4mm godstjocklek.
Alldeles för klent med 75cm spännvidd om jag förstår dig rätt?
Även det ordentligt i underkant...
Det är nog som du säger (efter att ha flyttat trappstegen på ca 440 kg ca 44 kg/st)....better safe than sorry ...och bygga stridsvagn
Om prefab vangstycken, tror du det skulle funka med 5 st UTAN "ram"?
Att bygga egna vangstycken är väl det som jag känner som det mest krävande (tid och material) så prefab hade varit värt en del och ser inga problem med att ta 6 st heller
Ska ta mig tid att rita upp det men är lite mycket annat just nu som tar uppmärksamhet.
Med en ritning så blir det lättare att resonera
Tyvärr har det inte hänt någonting men det är medvetet. Jag har dränerat och vill avvakta så marken sätter sig så det blir inte förrän till våren men kommer projektera/rita upp det och delvis påbörja jobbet i garaget i vinter.T Tjoba skrev:
Det jag funderar på är om jag kan lägga marksten först, troligen större plattor (30x30 el 40x40) och bygga trappan stående på dessa plattor.
Uppdatera gärna med dina tankar/bilder/skisser
Just nu har jag en riktigt fin trappa
Logga in
Skapa konto
Jag förstår, blir alltid mera grejer som behövs göras än man först tänkt. Jag har inte kommit så långt i planeringen. Tog in offerter för ny trappa och det blir dyrt att köpa så därför började jag googla och hamnade på ditt projekt😊4integration skrev:
Tyvärr har det inte hänt någonting men det är medvetet. Jag har dränerat och vill avvakta så marken sätter sig så det blir inte förrän till våren men kommer projektera/rita upp det och delvis påbörja jobbet i garaget i vinter.
Det jag funderar på är om jag kan lägga marksten först, troligen större plattor (30x30 el 40x40) och bygga trappan stående på dessa plattor.
Uppdatera gärna med dina tankar/bilder/skisser
Just nu har jag en riktigt fin trappa
[bild]
Pall trappen får inte av för hackor 😊
Skapade en update i ny tråd https://www.byggahus.se/forum/threads/entretrappa-i-stal-och-granit-planering.571402/
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden