S swedjeep skrev:
Råkade ut för ungefär samma, begärde kvitto/faktura kopia men fick en bunt vågsedlar efter 2 månader… kontra o fråga hur jag ska kunna veta att det var grus till mitt bygge… då fick jag körjournal från åkaren och när jag titta på de så visade det sig att mer än 60% var efterkonstruktion … kunde påvisa att det stämmer inte och företaget hotade med stämning så bjöd in till möte och visade övervakningsfilmer från de dagar som dom påstod att det skulle kommit … samtidigt kollade jag vilka tider dom varit på plats och grävt …… dom loma ut från mötet skamsna … en vecka senare kontaktades jag av deras advokat som sa att jag olovligen övervakat bygget… men det han inte visste var att byggarna fick signa ett medgivande om att det fanns kameraövervakning på infarten ( inte på bygget i sig ) … så skickade det o sen hörde jag inget mer
Så inte nog med att dom skämde ut sig med att försöka bluffa på timmar, dom tog dessutom in en advokat för att tjafsa om övervakning? Dom verkar ju inte ha varit speciellt rädda om sitt rykte i alla fall.. Tråkigt att råka ut för sådana.

• Gilla
  • Ledsen
Mazdarune och 4 till
  • Laddar…
Kansle är ute och cyklar, men om huset visar sig stå på lera kanske man faktiskt vill gräva sig ner till fast underlag? Då kanske en meter extra inte är så mycket?

Men: om man grävt bort så mycket, vad ME gjort med massorna som ska bort? Även detta brukar man få betala för...

• Gilla
Mazdarune och 1 till
  • Laddar…
S selstam skrev:
Att det kan behövas mer grus än man tänkt är inte så konstigt - det är otroligt svårt att bedöma. Nu kan entreprenören har gjort en missberäkning men om det är så att du faktiskt har fått gruset kan du ju kanske möta honom halvvägs. Be i så fall om att få kopior på alla följesedlar för grusleveranserna och ta sedan diskussionen därifrån.
Nej att man räknar fel är ju inte så konstigt, men det går ju för den delen inte skicka en faktura på en större mängd utan att på något sätt kommunicera detta innan. Om versionen i TS är den helt korrekta så hade jag under dom förutsättningarna inte betalat något alls för det extra. Det hade vi fått göra upp i tingsrätten i så fall.
Hur troligt är det att entreprenören hade gjort avdrag på priset om han räknat fel på andra hållet? Det måste vara extremt ovanligt i alla fall!

• Gilla
Mazdarune och 2 till
  • Laddar…
J jaronsso skrev:
Man får ju ändå förutsätta att samma bolag prissätter samma typ av jobb och material för en och samma kund likadant, även om det är tillägg i faktura nr2.

Hypotetiskt behöver det inte vara det. Det skulle ju kunna vara 32k för ett gruskorn som du skriver, men enligt all rimlighet har de inte olika prissättningar.
Nja det vanliga är att priser som är konkurrensutsatta dvs offerter är oftast lägre räknade men en ÄTA som inte finns reglerade priser för då får kunden normalt betala ett högre pris..

J
Villa vista Villa vista skrev:
Nja det vanliga är att priser som är konkurrensutsatta dvs offerter är oftast lägre räknade men en ÄTA som inte finns reglerade priser för då får kunden normalt betala ett högre pris..
För ett och samma jobb, där det ingår material enligt spec för 32000:- i jobbet, skulle jag säga att det enligt all rimlighet och förutsättning får anses vara samma prissättning om det enligt entreprenör tillkommer samma typ av material för 48000:-

Det behöver inte vara så. Men det vore helt osannolikt att inte prissätta materialet på samma sätt i detta fall.

Ska man prata om ÄTA i detta fall öht lär entreprenör inte ha mycket att komma med, om det är som Ts föreskriver, att inget har påtalats i samband med arbetet.

• Gilla
Mazdarune
  • Laddar…
J jaronsso skrev:
För ett och samma jobb, där det ingår material enligt spec för 32000:- i jobbet, skulle jag säga att det enligt all rimlighet och förutsättning får anses vara samma prissättning om det enligt entreprenör tillkommer samma typ av material för 48000:-

Det behöver inte vara så. Men det vore helt osannolikt att inte prissätta materialet på samma sätt i detta fall.

Ska man prata om ÄTA i detta fall öht lär entreprenör inte ha mycket att komma med, om det är som Ts föreskriver, att inget har påtalats i samband med arbetet.
Jag har just skrivit i inlägg tidigare att E inte har rätt till ersättning för extragruset. Nu var frågan om prissättning offert vs prissättning tillkommande arbeten rent generellt.
Du får tro vad du vill men min erfarenhet är att det blir alltid dyrare om man inte har konkurrensutsatt ett pris. Det är lite därför när vi i branschen skapar förfrågningar, begär vi priser för alla tänkbara extraarbeten för att just få dessa under konkurrens.

J
Villa vista Villa vista skrev:
Jag har just skrivit i inlägg tidigare att E inte har rätt till ersättning för extragruset. Nu var frågan om prissättning offert vs prissättning tillkommande arbeten rent generellt.
Du får tro vad du vill men min erfarenhet är att det blir alltid dyrare om man inte har konkurrensutsatt ett pris. Det är lite därför när vi i branschen skapar förfrågningar, begär vi priser för alla tänkbara extraarbeten för att just få dessa under konkurrens.
Fast jag skriver ju inte om något generellt. Jag skriver om detta specifika fall där det inte finns någon som helst rimlighet i att ta olika ”styckpris” för samma jobb och material/vara under samma pågående jobb. Om så vore fallet hade det varit enkelt att ifrågasätta antingen själv eller genom rätt. Kan inte se entreprenören kunna hävda ett mycket dyrare pris i tillägg för just gruset för att mer grus behövts.
Det är klart att konkurrensutsatta jobb eller artiklar är billigare, generellt. Jag jobbar själv med både försäljning, inköp och upphandlingar.

Nog om detta.

R Rillehouse skrev:
Vi håller på och förbereder grunden för ett hus beläget i södra Sverige.

Ett Abs09 avtal är skrivet mellan mig och grundentreprenören. Där står det "Fast pris arbete och material" och summan på 378 000 kr. Skrollar man ner i avtalet är det specat med 4 rader för grund, schakt, trädfällning samt extragrus.

Nu när arbetet är klart kommer en faktura på 378 000 kr + 48500 kr för extra grus som han tydligen behövde för att fylla ut under grunden.

Nu till frågan. Har markentreprenören rätt till detta pålägg à 48500 kr för grus? Jag har läst liknande cases hos andra här i forumet men tycker det fortfarande är luddigt.
Bestrida fakturan om du anser att det är fel annars betala....

Tack allesammans för er input. Jag har ett möte med grävarn på fredag. Tar det då och återkommer med hur det går.

• Gilla
  • Älska
Suntrip72 och 14 till
  • Laddar…
K Kenta1950 skrev:
Bestrida fakturan om du anser att det är fel annars betala....
Bra input! "Gör det du själv tycker blir bäst.."

• Haha
Mazdarune
  • Laddar…
B
harry73 harry73 skrev:
En ton grus är lite ner än en halv kubik.
Och ett rimligt pris utan frakt ligger på hälften av vad du fick betala
ja, 248 är ju nästan vad natursingel går på….

beror ju på vad det är för fraktion? Är det 0-30 så är det ju mer 70-90kr/ton Max väl? Var några år sen jag hämtade men det är då inte så farligt. Men det går åt mer än man tror… lite felräkning på djupet slår hårt

Om jag inte misstar mig bör man enligt gällande standard göra en kompletterande geoteknisk undersökning om man packar upp mer än 1m, packningsprotokoll räcker alltså inte. Det var vad min KA berättade för mig när jag byggde.

J jaronsso skrev:
Fast jag skriver ju inte om något generellt. Jag skriver om detta specifika fall där det inte finns någon som helst rimlighet i att ta olika ”styckpris” för samma jobb och material/vara under samma pågående jobb. Om så vore fallet hade det varit enkelt att ifrågasätta antingen själv eller genom rätt. Kan inte se entreprenören kunna hävda ett mycket dyrare pris i tillägg för just gruset för att mer grus behövts.
Det är klart att konkurrensutsatta jobb eller artiklar är billigare, generellt. Jag jobbar själv med både försäljning, inköp och upphandlingar.

Nog om detta.
Vi vet ju inte priset för gruset i offerten per ton så du får tycka vad du vill om rimligt men hur E prissätter inkluderat grus och tillkommande kan vi inte veta om inte ett á-pris finns., ifrågasätta genom rätt?? vad är det?

P
J j-o75 skrev:
Det skulle vara intressant att höra hur många gånger det händer att det är tvärt om! Typ, vi räknade med dubbelt så mycket grus som behövdes, därför får du avdrag på det fasta pris som vi avtalat..
Något i den stilen har faktiskt hänt mig, men det handlade inte om att fylla med grus utan att schakta jord för att jämna ut en yta, samt dika ut lite. Fakturan var på ett mindre belopp än (den muntliga) offerten.
Men så anlitade jag också världens trevligaste entreprenör. :-)

• Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
Om man nu avtalar om fast pris, så är det fast pris som gäller.
Annars finns det väl ingen anledning att avtala om fast pris.
Entreprenören får ta "smällen" (förlusten).

På nästa kund "hugger han i", så att han är "hemma" ekonomiskt och ler hela vägen till banken.
Betala 378 kkr och inget mer.

• Gilla
DrDeath100 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.