Hej!

Jag och sambo har precis köpt en tomt för kommande husbygge, och träffat några husleverantörer och byggentreprenörer för offerter på en totalentreprenad.

När vi slutligen landat i lösvirkeshus och en entreprenör som det kändes bäst med, så beställde jag precis en kreditupplysning på företaget som såg mindre bra ut.. Hos UC har byggentreprenören en riskklass 2 på skala 1-5 där 5 är bäst och 1 sämst.. Samt en riskprognos på 7,5 där 10 är sämst..

Företaget omsatte 2019 16,6 miljoner med en vinstmarginal på 5,5%.

De har ingen anmärkning, men hade tidigare 4 ansökningar till kronofogden. I dagsläget inga skulder kvar där. Företaget ingår i samma koncern som ett tidigare byggföretag som ägaren själv försatte i konkurs 2018, efter ett stort jobb som felberäknades och kastade omkull bolaget. Detta kände vi till innan.. Vi har vänner som innan konkursen byggt med företaget och varit väldigt nöjda. Företaget hade innan konkursen varit i branschen i en herrans massa år och omsatte året innan ca 27 miljoner.

Vad baserar UC sina riskklasser och prognoser på? Spelar den gamla konkursen i ett systerbolag in på omdömet? Nu vet jag inte om vi vågar anlita företaget..

HJÄLP!! Rekommendationer tas tacksamt emot.

// Magont

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.