16 467 läst ·
30 svar
16k läst
30 svar
Entreprenör har förstört kommunens mark
Som så många gånger förut på detta forum.
Hur var kontraktet utformat? Vad ingick?
Om det var muntligt typ.. Bergvärme installerat... får du räkna med att fixa allt, alternativt betala extra för att någon gör det åt dej...
Hur var kontraktet utformat? Vad ingick?
Om det var muntligt typ.. Bergvärme installerat... får du räkna med att fixa allt, alternativt betala extra för att någon gör det åt dej...
Jag funderar också lite så.AndersPS skrev:
Har man inget som helst ansvar för sina handlingar bara för att man är näringsidkare?
Nog för att jag som beställare också har mitt ansvar, men vars går gränsen?
Jag tycker det är rätt tydligt att den mark där containern har varit uppställd inte kan antas vara min tomt.
Jag kan också tillägga att om det hade varit min mark så hade jag inte brytt mig desto mer om skadorna så länge borrkaxet försvinner. Det har jag ju ändå betalat för.
Hade skadorna varit på min tomt så hade jag själv kunnat bestämma när och hur jag vill åtgärda det. Nu känns det som att man vill göra det tämligen omgående för att slippa samtal och onda ögon från våra miljöinspektörer.
Medlem
· Västerbotten
· 872 inlägg
Känns lite amatörmässigt av lastbilsföraren att dundra ut på första bästa gräsmatta utan att kolla förutsättningarna eller om det ens är okej. Bara för att det är gräs där betyder det inte att underlaget håller för flera ton.
Hemma hos mig gjordes samma manöver men de frågade vart containern kunde ställas. När arbetet var klart kunde nog inte ens NCIS hitta spåren av containern.
Hemma hos mig gjordes samma manöver men de frågade vart containern kunde ställas. När arbetet var klart kunde nog inte ens NCIS hitta spåren av containern.
Vet vi om firman haft någon kontakt med kommunen? Det är möjligt att någon på firman har en bra kontakt hos kommunen som låtit dem använda kommunens mark även ifall det blir lite skador.
Angående fakturan så ska givetvis inte TS betala för containern eftersom TS bad om en prisuppgift, men firman struntade i det och agerade som att TS accepterat priset.
Angående fakturan så ska givetvis inte TS betala för containern eftersom TS bad om en prisuppgift, men firman struntade i det och agerade som att TS accepterat priset.
Moderator
· Stockholm
· 57 730 inlägg
Lite beroende på hur avtalet är formulerat, och vilka lokala regler kommunen har om hantering av borrkax. Så skulle jag nog hävda att jag förutsatte att container ingår i avtalet, framförallt om kommunen ställt villkor om hanteringen av borrkax (som häri Stockholm).
Finns det krav på hanteringen som villkor för att få borra, då måste hanteringen givetvis ingå i priset för en borrning.
Men om borraren har presenterat en väldigt detaljerad beskrivning om vad som ingår, typ etablering, foder rör, bränslekostnad för kompressorn, slitage på borrkrona etc. och där inte står något om kaxet, så får man kanske inse att man blivit lurad.
Och om det då är ett fastprisavtal, så ingår givetvis återställande av skador på annans mark också i priset.
Finns det krav på hanteringen som villkor för att få borra, då måste hanteringen givetvis ingå i priset för en borrning.
Men om borraren har presenterat en väldigt detaljerad beskrivning om vad som ingår, typ etablering, foder rör, bränslekostnad för kompressorn, slitage på borrkrona etc. och där inte står något om kaxet, så får man kanske inse att man blivit lurad.
Och om det då är ett fastprisavtal, så ingår givetvis återställande av skador på annans mark också i priset.
Så här står det i 4 § andra stycket konsumenttjänstlagen:
Såvida inget annat avtalats ser jag det som självklart att containern ingår i priset. Visst, man kan kanske argumentera för att containern inte är "material" i vanlig mening, men det är onekligen någonting som behövs för att utföra arbetet.
Huruvida jag ska betala för containern är egentligen inte frågan. Det är en kostnad jag hade haft i vilket fall som helst.
Frågan är väl egentligen vilka rättigheter och tillvägagångssätt jag har för att få entreprenören att ta bort borrkaxet och återställa markskadorna där containern har stått.
Eftersom att jag är beställare så är det ju jag som är ansvarig för detta. Förvisso är det inte jag som varken har beställt eller godkänt någon container, och absolut inte på någon annans mark än min egen.
Hur ser mina möjligheter ut att driva detta mot entreprenören?
Det finns inget skriftligt avtal mellan mig och dom, så rent formellt har jag faktiskt inte ens beställt någon borrning av dom.
Inga diskussioner om detta icket existerande avtal då det inte går att ändra på nu.
Det jag behöver veta är hur jag ska gå vidare.
Frågan är väl egentligen vilka rättigheter och tillvägagångssätt jag har för att få entreprenören att ta bort borrkaxet och återställa markskadorna där containern har stått.
Eftersom att jag är beställare så är det ju jag som är ansvarig för detta. Förvisso är det inte jag som varken har beställt eller godkänt någon container, och absolut inte på någon annans mark än min egen.
Hur ser mina möjligheter ut att driva detta mot entreprenören?
Det finns inget skriftligt avtal mellan mig och dom, så rent formellt har jag faktiskt inte ens beställt någon borrning av dom.
Inga diskussioner om detta icket existerande avtal då det inte går att ändra på nu.
Det jag behöver veta är hur jag ska gå vidare.
Ni har helt klart ett avtal och du har beställt borrning, även om ert avtal bara är muntligt. Det finns inget skriftlighetskrav för denna typ av arbeten.
Ditt dilemma är ju om du ska kräva ersättning av entreprenören för en skada (din skadeståndsskyldighet gentemot kommunen) som du inte vet kommer att komma eller inte. Vill du få klarhet i detta föreslår jag att du meddelar entreprenören att du håller inne viss del av betalningen till dess du kunnat stämma av med kommunen om hur de ställer sig till återställandet.
Edit. Återigen tvåa på bollen. I need to step up my game...
Ditt dilemma är ju om du ska kräva ersättning av entreprenören för en skada (din skadeståndsskyldighet gentemot kommunen) som du inte vet kommer att komma eller inte. Vill du få klarhet i detta föreslår jag att du meddelar entreprenören att du håller inne viss del av betalningen till dess du kunnat stämma av med kommunen om hur de ställer sig till återställandet.
Edit. Återigen tvåa på bollen. I need to step up my game...
Redigerat: