15 393 läst ·
80 svar
15k läst
80 svar
Entreprenör grävt av fiber, frågade aldrig
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Jag tycker att det är lite skillnad på ifall de skulle kommit överens om att TS skulle markera ut ledningar innan jobbet startade och som i det här fallet att de kommit överens om att TS skulle visa mailen med info om kablar innan jobbet startade. Blir man inte visad dessa mail som man vet om att man ska få se så borde man kanske fråga innan skopan sätts i marken. Dock skulle dessa mail inte ge någon information om fibern som TS själv grävt ner. Så jag ser inte hur det skulle kunna vara grävarens ansvar att fibern gick av.
Bästa svaret
Om jag minns lektionerna från skolan rätt även om det är länge sedan...
Entreprenören som gräver är skyldig att utreda vart det finns kablar innan grävning. (Ledningskollen, fråga markägare o d)
Två fall:
Entreprenören undersökte kablar i mark och gräver av en kabel som ej är markerad eller felaktigt markerad. Entreprenören går då fri från ansvar.
Entreprenören undersöker ej kablar i mark och gräver av en kabel. Entreprenören blir då ansvarig för avgrävningen vare sig den avgrävda kabeln finns med på ledningskollen eller ej.
Här har entreprenören lämnat över undersökningsplikten till markägaren som glömt meddela resultatet. Entreprenören har inte heller frågat.
Du får nog gå till domstol för att reda ut det juridiska. Måste jag slå vad så sätter jag en mycket liten slant på vinst för entreprenören.
Entreprenören som gräver är skyldig att utreda vart det finns kablar innan grävning. (Ledningskollen, fråga markägare o d)
Två fall:
Entreprenören undersökte kablar i mark och gräver av en kabel som ej är markerad eller felaktigt markerad. Entreprenören går då fri från ansvar.
Entreprenören undersöker ej kablar i mark och gräver av en kabel. Entreprenören blir då ansvarig för avgrävningen vare sig den avgrävda kabeln finns med på ledningskollen eller ej.
Här har entreprenören lämnat över undersökningsplikten till markägaren som glömt meddela resultatet. Entreprenören har inte heller frågat.
Du får nog gå till domstol för att reda ut det juridiska. Måste jag slå vad så sätter jag en mycket liten slant på vinst för entreprenören.
Så en fair deal kunde vara dela på kostnaden kanske?N Ntek skrev:Om jag minns lektionerna från skolan rätt även om det är länge sedan...
Två fall:
Hur som helst så ska jag kolla med mitt försäkringsbolag först som några tipsat om. Tack för det.
Kanske redan frågat och besvarat men vad kommer reparationen att kosta? Kanske det är så pass överkomligt att det inte är så mycket att bry sig om.Marelg skrev:
Ja det är en grundtanke jag har. Tar ex försäkringsbolaget det så vi bara får en självrisk på säg 1500 kr eller så, ja då tar vi det själva. Men skulle det röra sig om 5-6000 kr eller mer då hade det känts sjysst om vi delade. Jag inser att problemet kunnat undvikas om jag berättade så jag är beredd att ta mitt ansvar. Jag hoppas bara att de tänker lika - hade han frågat om ledningar etc så hade det ju också kunnat undvikas. Bådas fel alltså menar jag.Alfredo skrev:
Jo, ny fiber som svetsas i huset och oftast anslutningsskåp (FOS), kan även vara brunn, etc, dvs svets på två ställen.Alfredo skrev:
Men vill nog säga 5-8" för "normalförhållande", då man vid omblåsning oftast gör hela arbetet i ett moment. dvs samma personal blåser och svetsar. Man kan säkert bli dyrare i storstad och svårblåsta områden eller lång väg, i värsta scenario med "draggropar" så man får blåsa fiber i ett eller flera steg. Men man ska utgå från "normal"-förhållande.
Som notering, vid utrullning/kampanj så görs det här arbetsmomentet i tre steg blåsning, svetsning i anslutningsskåp och installation fastighet Då betalas blåsning i regel i meterpris utifrån storskalighet och x fiberblåsningar från varje anslutningsskåp (FOS), samt x fibersvetsar i anslutningsskåpet så det blir helt andra ställtider/fiber.
Redigerat:
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Det ska dock påpekas att de flesta nedgrävda fiberkablar hamnar på ledningskollen. Att man har grävt ner den själv mellan hus och kopplingspunkt är ju bara ett sätt för båda parter att spara pengar. Normalt sett mäts det ut sen när det är klart av nätägaren.
Jag är skeptisk. Jag grävde själv från överlämningspunkt i fastighetsgräns till hus, ca 40 meter. Diket går inte raka vägen utan har en "böj" på ungefär halva vägen. När fiberinstallatören skarvade in sig och blåste fiber var min sträcka redan igenfylld och gräset hade börjat gro.S Stefan1972 skrev:
Visst gick det att se vart jag hade grävt men jag tvivlar starkt på att någon förde in detta i någon slags dokumentation. Har gärna fel men är som sagt skeptisk.