15 393 läst ·
80 svar
15k läst
80 svar
Entreprenör grävt av fiber, frågade aldrig
Är detta en egen åsikt eller är det grundad på något juridiskt? Du får ju nämligen tycka hur mycket du vill men om lagen säger något annat så är det ju det som gäller, eller hur?A Argastesnickaren skrev:
Det borde väl varit förmannen som sett till att ledningar blir utsatta.
Frågan är om det jobbet kan delegeras eftersom de har ansvaret om något går fel.
Jag antar att ducten ligger lätt tillgänglig.
Är det långt till närmsta kopplingsskåp eller står det i närheten av gränsen?
Är fibern ny ersätter försäkringsbolaget en del om du har ”drulle” och gjort det själv så det behöver inte bli så dyrt. Blir troligen mycket dyrare för entreprenören.
Frågan är om det jobbet kan delegeras eftersom de har ansvaret om något går fel.
Jag antar att ducten ligger lätt tillgänglig.
Är det långt till närmsta kopplingsskåp eller står det i närheten av gränsen?
Är fibern ny ersätter försäkringsbolaget en del om du har ”drulle” och gjort det själv så det behöver inte bli så dyrt. Blir troligen mycket dyrare för entreprenören.
Egen åsikt.Marelg skrev:
Precis som vissa tycker annorlunda.
Om alla alltid gjorde rätt skulle vi inte ha dessa diskussioner.
Alfredo skrev:
Om de pratar med varandra strax innan arbetet påbörjas är det högst rimlig att han ställer en kontrollfråga till fastighetsägaren om denne känner till några ledningar där det ska grävas. Att förutsätta saker är första steget på vägen mot att det går åt skogen.
Det enda man möjligen ska förutsätta är att det mesta kan gå fel på ett eller annat sätt och utifrån denna förutsättning arbeta med att förebygga att det faktiskt gör det. Bland annat genom dubbel och trippelkoller.
Uttrycken "Assumption is the mother of all fuckups" och "Mät två gånger, såga en gång" har nog inte hittats på utan anledning.
Då är vi där igen
Hans förman
Lite skämt och lite allvar.Alfredo skrev:
Om de pratar med varandra strax innan arbetet påbörjas är det högst rimlig att han ställer en kontrollfråga till fastighetsägaren om denne känner till några ledningar där det ska grävas. Att förutsätta saker är första steget på vägen mot att det går åt skogen.
Det enda man möjligen ska förutsätta är att det mesta kan gå fel på ett eller annat sätt och utifrån denna förutsättning arbeta med att förebygga att det faktiskt gör det. Bland annat genom dubbel och trippelkoller.
Uttrycken "Assumption is the mother of all fuckups" och "Mät två gånger, såga en gång" har nog inte hittats på utan anledning.
Det är det som skiljer en besserwisser från en snickare
Hade jag hamnat i TS läge, så hade jag tagit på mig ansvaret. Jag har själv grävt av ledningar som legat ytligt/bristfälligt markerat (med t.ex. varningsband), och inte funnits på ledningskollen. Väldigt lätt hänt att gräva av under de omständigheterna!
När jag har haft andra grävt åt mig hemma, så har det varit naturligt att man pratar om vart ledningar/rör finns innan man startar grävmaskinen, minns inte ens vem av oss som förde det på tal, men jag har alltid gjort markeringar och utöver det muntligt gått igenom det jag visste (typ av ledning/rör, troligt förläggningsdjup med mera). Ibland har jag förordat handgrävning på vissa korta sträckor, för att slippa avgrävda ledningar.
Inga markeringar och ingen info, då skulle jag som grävare tolka det som fritt fram att gräva
När jag har haft andra grävt åt mig hemma, så har det varit naturligt att man pratar om vart ledningar/rör finns innan man startar grävmaskinen, minns inte ens vem av oss som förde det på tal, men jag har alltid gjort markeringar och utöver det muntligt gått igenom det jag visste (typ av ledning/rör, troligt förläggningsdjup med mera). Ibland har jag förordat handgrävning på vissa korta sträckor, för att slippa avgrävda ledningar.
Inga markeringar och ingen info, då skulle jag som grävare tolka det som fritt fram att gräva
Om jag hade varit egen företagare skulle jag aldrig anta att fastighetsägaren vet vad som krävs/behövs göras.
Självrisken för ansvarsförsäkringen brukar kosta en hel del. Det är att be om problem och inget skrivet om vem som gör vad osv.
Självrisken för ansvarsförsäkringen brukar kosta en hel del. Det är att be om problem och inget skrivet om vem som gör vad osv.
Det är intressant att få reda på vad som verkligen gäller. Fastighetsägaren kan ju tro att hen vet vad det finns för kablar på tomten och så gräver man av en större allmän kabel.
Inte troligt att hemförsäkringen tar det utan det kommer nog att belasta företaget. Igen, vad gäller juridiskt?
Det är intressant att få reda på vad som verkligen gäller. Fastighetsägaren kan ju tro att hen vet vad det finns för kablar på tomten och så gräver man av en större allmän kabel.
Inte troligt att hemförsäkringen tar det utan det kommer nog att belasta företaget. Igen, vad gäller juridiskt?
Redigerat:
Det är ju därför som ledningskollen finns.M Mikasw skrev:Inga markeringar och ingen info, då skulle jag som grävare tolka det som fritt fram att gräva
Det som dom grävde av här är ju en egen kabel som husägaren själv grävt av
Vad är kostnad för att laga?
Att skarva duct röret, ett plaströr som är 7 mm utvändigt och 3,5 mm invändigt fixar väl grävaren själv, det finns färdiga kopplingar och det är inte konstigare än att koppla trädgårdsslangen. Sedan blåser fiberägaren i en ny fiber från närmsta kopplingsskåp. Här kommer en kostnad men kolla vems försäkringsbolag det skall belasta.
Att skarva duct röret, ett plaströr som är 7 mm utvändigt och 3,5 mm invändigt fixar väl grävaren själv, det finns färdiga kopplingar och det är inte konstigare än att koppla trädgårdsslangen. Sedan blåser fiberägaren i en ny fiber från närmsta kopplingsskåp. Här kommer en kostnad men kolla vems försäkringsbolag det skall belasta.
Återigen, är detta din egen åsikt eller har du stöd juridiskt? Ja det är mina kablar som jag lagt ner men jag tror (egen åsikt) att man generellt räknar med att konsumenten som kanske i snitt kanske får grävt på tomten en gång var 15:e år lättare glömmer bort att prata kablar än en yrkesman som gräver flera gånger i veckan. Därav kan man kanske anse att grävaren borde ställt frågan och om jag då av någon anledning inte informerade så skulle det varit mitt fel. Men nu kom inte frågan av yrkesmannen som alltså gräver flera gånger i veckan.F faf skrev:
Marelg skrev:
Återigen, är detta din egen åsikt eller har du stöd juridiskt? Ja det är mina kablar som jag lagt ner men jag tror (egen åsikt) att man generellt räknar med att konsumenten som kanske i snitt kanske får grävt på tomten en gång var 15:e år lättare glömmer bort att prata kablar än en yrkesman som gräver flera gånger i veckan. Därav kan man kanske anse att grävaren borde ställt frågan och om jag då av någon anledning inte informerade så skulle det varit mitt fel. Men nu kom inte frågan av yrkesmannen som alltså gräver flera gånger i veckan.
Men yrkesmannen är där för att gräva, inte hålla koll på dina ledningar. Han grävde väl enl er beställning,eller? Du måste ju vetat att häcken skulle ligga vid er fiberanslutning och borde märkt upp den redan i förväg. Varför skulle det vara hans ansvar att fråga för när det borde vart prio ett för dig att informera.?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 708 inlägg
Och yrkesmannen är proffs och borde förstå att lekman inte är vana vid grävarbeten och ställa en så enkel fråga som "vet du om det finns ledningar där?" Innan man sätter skopan i backen tar inte många sekunder och kan spara mycket tid.
Om man kontaktar ledningskollen så ingår väl alltid gratis utsättning?
Om man själv gräver ner en fiberkabel på sin tomt kan man då registrera kabelns placering på tomten hos ledningskollen?
Om man själv gräver ner en fiberkabel på sin tomt kan man då registrera kabelns placering på tomten hos ledningskollen?