Han var med och har åtgärdat småsakerna, med de större felen har han struntat i. Det står tydligt i protokollet att det är en slutbesiktning och att han var nörvarande.
 
Liten uppdatering här. 10 års garantin startar när entreprenaden är avslutad enligt en jurist som jag anlitat för detta. Då byggaren tagit fyra år oå sig att åtgörda brister som bakfall mm så blir det en automatisk förlängning med samma period.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Är du säker på att du tolkar juristens svar rätt? I andra sammanhang brukar en entreprenad anses avslutad efter en godkänd slutbesiktning, även om det finns anmärkningar som fel lutning.
 
Inte 100 men en ev förlängning gäller ju bara de reparerade delarna, men de skriver så här;

Enligt konsumenttjänstlagen har du en garantitid på 10 år från det att tjänsten avslutades. Garantitiden ska börja löpa när tjänsten är färdigställd.. Först när entreprenören har avhjälpt alla fel kommer garantitiden att börja löpa. Du har alltid möjlighet att efterfråga ett nytt och uppdaterat kvalitetsdokument.

Vet inte hur betydelsefullt det är, viktigast för mig är att få en godkänd besiktning, detta är tredje försöket :)
 
Redigerat:
O olof63 skrev:
Först när entreprenören har avhjälpt alla fel kommer garantitiden att börja löpa.
Den texten undrar jag om det verkligen stämmer.

Det skulle ju innebära att i de fall entreprenören aldrig åtgärdar en bes. anmärkning, så skulle man kunna komma 30 år senare och hävda garanti. Iofs. en trevlig tanke, men det känns inte realistiskt.
 
Låter helt orimligt, sp jah tror juristen har fel - men jag tänker inte göra någonting förrän efter nästa besiktning. Tack @hempularen för din input. Återkommer :)
 
Kort uppdatering och det blev så här att jag fick en godkänd besiktning (fyra år efter den första "slutbesiktningen") och alla identifierade brister åtgärdades. Fick också ny ansvarsutfästelse på 10 år för hela reparationen vilket jag är nöjd med. Blev aldrig aktuellt med att gå tillbaks till juristen för att utmana @hempularens synpunkt, men däremot sa besiktningskillen att det var skillnad på ny garanti och ny ansvarsutfästelse. Vet inte vad den skillnade består i faktiskt, men för mig löste det sig efter en herrans massa tjat och mejlande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.