Hej, min byggare renoversde en tvättstuga för tre år sedan. Garantibevis, intyg mm lämnsdes direkt vid färdigställandet. Jag reklamerade vissa av mig påpekade fel, bl a brister i tätskikt på vägg, felaktigt fall mot glvbrunn mm som även bekräftades av e besiktningsman. Punkterna skall nu ptgärdas tre pr efter färdigställandet. Byggaren har tio års garanti så jag tycker att den bör gälla först när anmärkningarna är åtgärdade, men vad gäller ?
När entreprenaden är godkänd börjar garantitiden, vilken normalt är 2 eller 5 år. Dock ansvarar entreprenören för fel i 10 år (med vissa förutsättningar).
Du säger att entreprenaden besiktigats, godkändes entreprenaden då av besiktningsmannen så är garantitiden påbörjad.
Du säger att entreprenaden besiktigats, godkändes entreprenaden då av besiktningsmannen så är garantitiden påbörjad.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Det låter lite konstigt. Det är väldigt vanligt att en besiktning ger ”entreprenaden godkänd med anmärkningar”. Är det inte så här?O olof63 skrev:
Vad exakt ör det för brister? Du nämner tätskikt på vägg. För en tvättstuga finns inga krav på tätskikt på väggen, utom 5 cm upp från golvet.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
OK, så det var mer än tvättstuga.
Men det här låter inte som en slutbesiktning av en entreprenad, utan en särskild besiktning som kallats till efter att ett problem noterats?
När reklamerade du felet till entreprenören? Det är väldigt viktigt att fel reklameras utan dröjsmål, speciellt fel som är lätt att konstatera.
Om reklamationen gjordes i samband med besiktningen, 2 år efter färdigställandet, så försämras läget för dig tyvärr.
Utifrån tiderna du angett finns det risk att garantitiden gäller från när entreprenören anmält att han är klar, så länge du inte motsatt dig det eller i vart fall reklamerat väsentliga fel inom rimlig tid.
När reklamerade du felet till entreprenören? Det är väldigt viktigt att fel reklameras utan dröjsmål, speciellt fel som är lätt att konstatera.
Om reklamationen gjordes i samband med besiktningen, 2 år efter färdigställandet, så försämras läget för dig tyvärr.
Utifrån tiderna du angett finns det risk att garantitiden gäller från när entreprenören anmält att han är klar, så länge du inte motsatt dig det eller i vart fall reklamerat väsentliga fel inom rimlig tid.
DÅ har jag tittat på dokumentationen;
Skadedatum (översvämning) Februari 2019
Återställt/reparerat December 2019
Reklamerat December 2019
Alla intyg (Säker vatten, våtrum mm) är utfärdade 191219
Reklamation har skett vid flera tillfällen, och slutade med att jag begärde en slutbesiktning där
byggaren var närvarande i Oktober 2021. Resultatet av den besiktningen var Ej godkänd, då det
uppdagades att det satt en ej vattentät inspektionslucka < 1 m från duschen. Därtill konstaterades
att fallet i golvet ej var korrekt utfört.
Vi har tjafsat under flera år om detta och jag börjar ledsna. Jag vill inte ta in en annan entreprenör utan
att byggaren som gjort fel också skall avhjälpa felet. Frågan är när de olika garantititerna börjar gälla
eftersom jag aldrig godkänt entreprenaden ? Sedan undrar jag vad den där 10-åriga garanti-tiden
egentligen är värd. Jag vill ju att byggaren korrigerar sina misstag så att jag kan få en "ren" besiktningsrapport vid en kommande försäljning, så som det ser ut nu är det ju värdesänkande att ha ett renoverat badrum/tvättstuga som ej blivit godkänd. Att justera fallet och ta bort inspektionsluckan tror jag är rätt stora kostnader.
Skadedatum (översvämning) Februari 2019
Återställt/reparerat December 2019
Reklamerat December 2019
Alla intyg (Säker vatten, våtrum mm) är utfärdade 191219
Reklamation har skett vid flera tillfällen, och slutade med att jag begärde en slutbesiktning där
byggaren var närvarande i Oktober 2021. Resultatet av den besiktningen var Ej godkänd, då det
uppdagades att det satt en ej vattentät inspektionslucka < 1 m från duschen. Därtill konstaterades
att fallet i golvet ej var korrekt utfört.
Vi har tjafsat under flera år om detta och jag börjar ledsna. Jag vill inte ta in en annan entreprenör utan
att byggaren som gjort fel också skall avhjälpa felet. Frågan är när de olika garantititerna börjar gälla
eftersom jag aldrig godkänt entreprenaden ? Sedan undrar jag vad den där 10-åriga garanti-tiden
egentligen är värd. Jag vill ju att byggaren korrigerar sina misstag så att jag kan få en "ren" besiktningsrapport vid en kommande försäljning, så som det ser ut nu är det ju värdesänkande att ha ett renoverat badrum/tvättstuga som ej blivit godkänd. Att justera fallet och ta bort inspektionsluckan tror jag är rätt stora kostnader.
Här är lite bilder;
1) inspektionslucka i våtzon 1 (kan nämna att byggaren gjorde den inre väggen/slitsen för kort och fick därför bygga på med en ytterligare kaklad vägg för att linjera med bänken, den extraväggen har ingen anslutning till tätskikt alls utan bara ditmonterad, jag vet inte heller om den har tätskikt under kaklet. Det är den inre väggen som är del av hela badrummets tätskikt.
2) golvlutning/fall som blivit fel
1) inspektionslucka i våtzon 1 (kan nämna att byggaren gjorde den inre väggen/slitsen för kort och fick därför bygga på med en ytterligare kaklad vägg för att linjera med bänken, den extraväggen har ingen anslutning till tätskikt alls utan bara ditmonterad, jag vet inte heller om den har tätskikt under kaklet. Det är den inre väggen som är del av hela badrummets tätskikt.
2) golvlutning/fall som blivit fel
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 133 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 133 inlägg
Med tanke på hur det har skötts av byggaren hittills så tror ju jag att fallet inte kommer att åtgärdas om du inte stämmer byggfirman. Detta för att det innebär att hela golvet och nedersta kakelraden måste bort för att sen göra ett korrekt fall innan nytt tätskikt och kakel/klinker sätts.O olof63 skrev:
