70 121 läst ·
197 svar
70k läst
197 svar
Entrepenören har beställt och satt in för små fönster i fritidshus.
Skisserna A-ritningarna visar kopplade fönster. Och som du säger så har vridfönster, som nu blivit monterade, betydligt mer synligt trä.H Harald Blåtumme skrev:En faktor som man kan bolla in i diskussionen är det faktum att öppningsbara moderna fönster inkräktar en hel del på fönsterytan jfr icke öppningsbara. På den ursprungliga enkla skissen så ser jag egentligen inte att man visar hur det ser ut med typiska öppningsbara fönster, det bygger en hel del mer i karmar än vad jag ser i skissen som ser alltför optimistisk ut i det avseendet. Som jag ser det.
Därmed inte sagt att man inte skulle kunna hittat en mer tillfredsställande lösning givet önskemålen, det tycks mig som en kombinerad effekt av att man dessutom valt en smula mindre fönster och sammantaget blev det en rätt stor skillnad mot som det var tänkt enligt skisser.
Jag monterade smäckra kopplade fönster i min stuga.
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Ja min referenspunkt vara bara senaste fönsterbytet i villan. Där var alternativen vridbara fönster eller icke öppningsbara i det fönstersystemet, det var en betydande skillnad i faktisk fönsteryta. Traditionella kopplade fönster blir betydligt smäckrare som du säger.
Något verkar ha gått snett i kommunikationen företag-kund i detta fall för att nå en lösning som kunden sökte. Hoppas det går att hitta en tillfredsställande lösning.
Något verkar ha gått snett i kommunikationen företag-kund i detta fall för att nå en lösning som kunden sökte. Hoppas det går att hitta en tillfredsställande lösning.
Tack för svar. Ja det låter rimligt. Mina fönster på övervåningen är 110 cm från golv i nederkant och 210 i ovankant. Det ser väldigt konstigt ut.Stefan Bengtsson skrev:
Redigerat:
Tack för förslaget, det ser väldigt fint ut. Tyvärr går det inte att göra så på min stuga eftersom det finns en bärlina ovanför fönstren.N Yindysagh skrev:Jag har inte läst alla inläggen men kan detta vara ett förslag? Du behåller dina fönster, men du lägger till ett litet fönster ovanför, se denna bild [länk] Design Features/furniture-and-accessories.jpg
Det behöver inte vara öppningsbart vilket gör det billigare.
Man kan också göra det övre som blyglasfönster.
Det där med "handgjorda" ritningar på hus sysslar vissa arkitekter med numera. Jag tror det är något de har lärt sig på högskolan, I alla fall kräver jag alltid riktiga ritningar med skala och norrpil om jag skall kolla något. Annars gör jag inte det.M Matimark skrev:Jag har fått proffshjälp med ritningen och som ni ser är den gjord för hand. Det finns en skalstock och när man mäter stämmer det förvånadsvärt väl. På genomskärning däremot står höjden utsatt i siffror på nedervåningen och där ska fönstren vara 14. De som nu sitter på huset är bara 12. På höjden är det alltså ingen tvekan om att det är fel.
Jag förstår nu att det är ovanligt med handgjorda ritningar och det är svårare att mäta exakt. Men då tycker jag entreprenören kunde uppmärksammat mig på att han tagit standardmått och bett mig specifikt bett mig titta på det. Han är ju ändå proffs och inte jag
Håller med, om ritningarna är gjorda för hand så det finns mer utrymme för olika tolkningar.
Kräv alltid riktiga ritningar är mitt tips!
Byggveteran
· Åland
· 2 077 inlägg
OT. Var har du fått för dig att handritade ritningar ej är ”riktiga” ritningar? Jag tycker nog det är tvärtom. Dessutom har dessa ritningar en ”själ” som inte döda cad har.F Freddan#1 skrev:Det där med "handgjorda" ritningar på hus sysslar vissa arkitekter med numera. Jag tror det är något de har lärt sig på högskolan, I alla fall kräver jag alltid riktiga ritningar med skala och norrpil om jag skall kolla något. Annars gör jag inte det.
Håller med, om ritningarna är gjorda för hand så det finns mer utrymme för olika tolkningar.
Kräv alltid riktiga ritningar är mitt tips!
Ibland kan cadritningar ha flera fel men de ser man inte eftersom man blint tror på siffran som skrivits in. Det finns inte mer utrymme för olika tolkningar.
Redigerat:
Uttryckte mig fel, sorry.S seniorkonsult skrev:
Alltså handritade ritningar från ritbord på det gammaldagsa sättet är riktiga ritningar och även från datorprogram.
Vad jag menade är att trenden med "på fri hand" handritade ritningar så som i denna diskussion är en himla ofog, tycker jag. De följer ju inte ens ritningsregler. Acceptera aldrig sådana ritningar är mitt tips! Titta på elendet till ritning längst upp. Vilket skämt! Men kommuner tar emot dessa inför byggov osv. Var är världen på väg?
Nyfiken. Vilka ritningsregler menar du att den inte följer?F Freddan#1 skrev:Uttryckte mig fel, sorry.
Alltså handritade ritningar från ritbord på det gammaldagsa sättet är riktiga ritningar och även från datorprogram.
Vad jag menade är att trenden med "på fri hand" handritade ritningar så som i denna diskussion är en himla ofog, tycker jag. De följer ju inte ens ritningsregler. Acceptera aldrig sådana ritningar är mitt tips! Titta på elendet till ritning längst upp. Vilket skämt! Men kommuner tar emot dessa inför byggov osv. Var är världen på väg?
I mina ögon ser jag en av uppställningarna på en fasadritning. Skala mm återfinns sannolikt i stämpeln.
Jag som lite inläst på ämnet "hus i klassisk stil" ser ju med en gång att fönstren ser HELT FEL ut.
Stora blaffiga "moderna" saker med liten glasyta sk glasdagmått,
Det är inte alldeles säkert att alla byggföretag som bygger hus är medveten om alla estetiska detaljer som gör att ett hus ser ut som på ritning.
Det är här det viktiga kommer in. Konstruktören! Som ska VETA vad som behöver anges mera noggrant i detalj för att helheten ska bli rätt.
Har jag förstått det rätt att fönstrens mått inte fanns med?
Generalfel nr1. Man skriver ALLTID ut krammåtten, tex 12x14 etc. Det räcker inte med en graderad skala, speciellt när man ritar för hand.
(jag ritade mina bygglovsritningar för hand, allt väsentliga detajer måtsatta)
Sedan så kräver den fina fasadritningen fönster tillverkade med smäckrare fönsterbågar och mittpost och då behöver det också förtydligas. I bästa fall anger konstruktören en fönstermodell som stämmer med det önskade slutresultatet.
Tråkigt när det blir så här fel.
Stora blaffiga "moderna" saker med liten glasyta sk glasdagmått,
Det är inte alldeles säkert att alla byggföretag som bygger hus är medveten om alla estetiska detaljer som gör att ett hus ser ut som på ritning.
Det är här det viktiga kommer in. Konstruktören! Som ska VETA vad som behöver anges mera noggrant i detalj för att helheten ska bli rätt.
Har jag förstått det rätt att fönstrens mått inte fanns med?
Generalfel nr1. Man skriver ALLTID ut krammåtten, tex 12x14 etc. Det räcker inte med en graderad skala, speciellt när man ritar för hand.
(jag ritade mina bygglovsritningar för hand, allt väsentliga detajer måtsatta)
Sedan så kräver den fina fasadritningen fönster tillverkade med smäckrare fönsterbågar och mittpost och då behöver det också förtydligas. I bästa fall anger konstruktören en fönstermodell som stämmer med det önskade slutresultatet.
Tråkigt när det blir så här fel.
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 515 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 515 inlägg
Jag har ett gammalt hus, som troligen ser ut ungefär som TS hus borde ha sett ut. Där sitter det kopplade fönster i 10x14 format på både över och undervåning. Underkant fönster är 70cm över golv vilket ger ovankant på 210. När jag ritade utbyggnad (själv) så var det självklart att ha samma fönsterdimensioner och också att beställa så lika fönster det gamla huset som möjligt. Fönstren köptes trärena och handmålades för att inte bli alltför sterila. Vridfönster ser blaffiga och helt fel ut. Dessutom viktigt med riktiga spröjs.
Även hörn-fodren bör vara betydligt bredare, tror mina är ca 200mm.
Även hörn-fodren bör vara betydligt bredare, tror mina är ca 200mm.
Jag hoppas ts får det hus som beställts. Min erfarenhet från A sidan (ej privatprojekt) är dock att man skall räkna med att entrepenören tar varje chans att göra det bekvämt och billigt för sig. Saker som proportioner och uttryck finns inte på kartan att ta hänsyn till. Nästan allt som byggs saknar helt dessa kvaliteter så vanan och efterfrågan finns inte i branchen.
För att få till det enklaste hus som bara ser "rätt" ut krävs att var enda synlig aspekt är beskriven på ett sätt som omöjliggör avsteg. Även när detta är gjort kommer förmodligen resultatet avvika eftersom många i byggbranchen ser ritningar som riktlinjer oavsett detaljnivå.
Jag reagerar på att många ovan ger en bild av att:
1. Det är OK med fula hus.
2. Man kan förvänta sig rimliga organisationer/personer som motparter.
Sanningen är att risken är stor att entrepenören tar alla chanser att göra billigare och bekvämare för sig utan att informera ordentligt kring det. Anledningen till detta är punkt 1 ovan.
För att få till det enklaste hus som bara ser "rätt" ut krävs att var enda synlig aspekt är beskriven på ett sätt som omöjliggör avsteg. Även när detta är gjort kommer förmodligen resultatet avvika eftersom många i byggbranchen ser ritningar som riktlinjer oavsett detaljnivå.
Sanningen är att risken är stor att entrepenören tar alla chanser att göra billigare och bekvämare för sig utan att informera ordentligt kring det. Anledningen till detta är punkt 1 ovan.
Jag önskar också TS blir nöjda, håller absolut inte med makhno_ i dennes erfarenheter av entreprenörer. Jag har A-ritat sedan 1984 och har den bestämda uppfattningen att lika viktigt som det är välja rätt byggare är det välja rätt kund. Emellanåt gnisslar det i ett byggprojekt, lika ofta byggaren som slutkund på fel fot är min uppfattning.makhno_ skrev:
Jag hoppas ts får det hus som beställts. Min erfarenhet från A sidan (ej privatprojekt) är dock att man skall räkna med att entrepenören tar varje chans att göra det bekvämt och billigt för sig. Saker som proportioner och uttryck finns inte på kartan att ta hänsyn till. Nästan allt som byggs saknar helt dessa kvaliteter så vanan och efterfrågan finns inte i branchen.