70 121 läst ·
197 svar
70k läst
197 svar
Entrepenören har beställt och satt in för små fönster i fritidshus.
Medlem
· Västernorrland
· 2 471 inlägg
Givet att TS mål var att ha en äldre stils proportioner så skulle jag säga att en skarv i panelen gör betydligt mindre för intrycket än fönsterplaceringen. Om man måste välja. (men det är så klart relaterat till hur var och en ser på värdet av det målet)GoC skrev:
Svårt att göra? Är väl inget som är svårt att göra. Problemet att flytta ned det övre fönstret är självklart den liggande panelen son leder till att all panel på gavelspetsen över fönstret behöver plockas ned för att få dig en hel bräda där fönstret satt. Blir bara fult att skarva i över det nedflyttade fönstret.
Enklare att sätta in ett högre fönster i så fall.R Räknenisse skrev:
Är det ett normalt förfarande att Entreprenören skickar materialbeställningar för granskning av Beställaren? Har aldrig hört talas om att det skulle frånta entreprenören något ansvar i så fall. Men jag har bara erfarenhet av AB/ABT-förhållanden mellan parter. Men det känns mycket märkligt att övriga avtalsformer skulle vara svagare för en konsument/beställare...? AB-kontrakten bygger ju på att det är proffesionella beställare.
På din vänstra bild är ju inte ens fönstren lika varandra. Så såg det inte ut på ritningen.I IaMatsErik skrev:
Det var du som skrev 1% av totalen först och det låter rimligt. Men att betala 3-8% av totalen som du skriver i detta sammanhang inlägg skulle jag aldrig betala. Av totalen på 3 miljoner skulle du då ha ett arvode om 90-240000. Inte undra på att du har för mycket fritidI IaMatsErik skrev:Mellan 3 och 8% är närmare praxis. Uttala sig om något man inte har ett hum om reflekterar bara på den själv. Som exempel tar jag i dagarna fram ritningar för bygglovansökan efter 4 månader bollande fram och tillbaka. 18 3D visualiseringar till kund landat i deras dröm visualiserad. Alla fönster karmyttermått där dom vill ha dom, utfackade för snickaren ta tag i.
Onödigt och [oinsatt] peka ut mig så, tycker jag.
Jag skulle kunna skriva mycket om rutpapperritade men avstår
G Geschwindt skrev:
Är lite inne på samma fundering. Utan att ha kontrollmätt så säger min spontana tanke att du ska vara glad att de inte följt ritningen. Ser ut som att fönstret på övre plan skulle börjat vid ankeln och slutat vid solar plexus enligt ritning. Men ögat kanske lurar mig.
Jag vill än en gång tacka för alla inlägg och allt arbete några har lagt ner på illustrationer. Särskilt givande har varit de som skrivit om att entrepenören har stort ansvar för att det ska bli rätt och att jag inte ska ge mig förrän jag blivit nöjd. Jag har idag skrivit till firman och påpekat de saker som avviker från ritningen och jag hoppas och tror att vi ska komma fram till en lösning.
Nu funderar jag på vilken storlek på fönstren som skulle bli mest proportionerligt. Jag tänker att det borde bli bäst om man tar samma storlek som fönstren på nedervåningen. Frågan är också hur stor skillnad det blir om man flyttar ner fönstret. Hur mycket skulle man i så fall flytta ner? Tacksam för synpunkter på detta.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 575 inlägg
Jag är absolut ingen expert på detta, men jag har uppfattningen att det är väldigt vanligt att fönstren på övervåningen är lägre än de på undervåningen. Så är det hos mig, och det är också betydligt lägre i tak på övervåningen. Så lika höga fönster som nere skulle inte fungera hos mig i allafall.M Matimark skrev:Nu funderar jag på vilken storlek på fönstren som skulle bli mest proportionerligt. Jag tänker att det borde bli bäst om man tar samma storlek som fönstren på nedervåningen. Frågan är också hur stor skillnad det blir om man flyttar ner fönstret. Hur mycket skulle man i så fall flytta ner? Tacksam för synpunkter på detta.
Minst ingrepp och en acceptabel kompromiss skulle kanske vara att behålla bredden men ändra höjden på fönstren. Då behöver inga stående reglar flyttas eller bäras av.
Då skulle jag kanske ta ett fönster från nedervåningen och flytta det till övervåningen. Fönsteröppningen där skulle jag utöka i nederkant. Dels av estetiska skäl och dels för att det kanske finns en avväxling för nockbalk övanför fönstret.
Fönstren på nedervåningen skulle jag utöka i ovankant. Det finns säkert fönster på långsidorna också och då skulle jag vilja ha samma bröstningshöjd på alla fönster på hela våningsplanet.
Den lösningen innebär som sagt minst ingrepp i stommen och du kan till viss del återanvända befintliga fönster.
Vill du även bredda fönstren så skulle jag bara bredda de på nedervåningen för att justera harmonin på gaveln. De stående reglarna bredvid fönstret på övervåningen bär upp nockbalken så de skulle jag inte röra!
Sen kanske du ändå vill ha sidohängda tvåluftfönster för ett mer autentiskt intryck men då måste ju alla fönster i hela huset bytas.
Då skulle jag kanske ta ett fönster från nedervåningen och flytta det till övervåningen. Fönsteröppningen där skulle jag utöka i nederkant. Dels av estetiska skäl och dels för att det kanske finns en avväxling för nockbalk övanför fönstret.
Fönstren på nedervåningen skulle jag utöka i ovankant. Det finns säkert fönster på långsidorna också och då skulle jag vilja ha samma bröstningshöjd på alla fönster på hela våningsplanet.
Den lösningen innebär som sagt minst ingrepp i stommen och du kan till viss del återanvända befintliga fönster.
Vill du även bredda fönstren så skulle jag bara bredda de på nedervåningen för att justera harmonin på gaveln. De stående reglarna bredvid fönstret på övervåningen bär upp nockbalken så de skulle jag inte röra!
Sen kanske du ändå vill ha sidohängda tvåluftfönster för ett mer autentiskt intryck men då måste ju alla fönster i hela huset bytas.
Redigerat:
Jag vill bara gratulera till den vackra ritningen! Det hade varit en glädje att att se ett sådant proportionerligt nybygge! Tyvärr motvarar huset inte ritningen! Jag förstår att du är besviken!
Jag misstänker att fönsterbytarfirmornas framfart har lett till att det numera är så vanligt med hus som har oproportionerligt små fönster att många yngre hantverkare faktist tycker att dessa små fönster är det normala.
Jag misstänker att fönsterbytarfirmornas framfart har lett till att det numera är så vanligt med hus som har oproportionerligt små fönster att många yngre hantverkare faktist tycker att dessa små fönster är det normala.
Jag har inte läst alla inläggen men kan detta vara ett förslag? Du behåller dina fönster, men du lägger till ett litet fönster ovanför, se denna bild https://www.evolutionwindows.com/uploads/products/Window Design Features/furniture-and-accessories.jpg
Det behöver inte vara öppningsbart vilket gör det billigare.
Man kan också göra det övre som blyglasfönster.
Då lär det se ut som ett bönehusN Yindysagh skrev:Jag har inte läst alla inläggen men kan detta vara ett förslag? Du behåller dina fönster, men du lägger till ett litet fönster ovanför, se denna bild [länk] Design Features/furniture-and-accessories.jpg
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
En faktor som man kan bolla in i diskussionen är det faktum att öppningsbara moderna fönster inkräktar en hel del på fönsterytan jfr icke öppningsbara. På den ursprungliga enkla skissen så ser jag egentligen inte att man visar hur det ser ut med typiska öppningsbara fönster, det bygger en hel del mer i karmar än vad jag ser i skissen som ser alltför optimistisk ut i det avseendet. Som jag ser det.
Därmed inte sagt att man inte skulle kunna hittat en mer tillfredsställande lösning givet önskemålen, det tycks mig som en kombinerad effekt av att man dessutom valt en smula mindre fönster och sammantaget blev det en rätt stor skillnad mot som det var tänkt enligt skisser.
Därmed inte sagt att man inte skulle kunna hittat en mer tillfredsställande lösning givet önskemålen, det tycks mig som en kombinerad effekt av att man dessutom valt en smula mindre fönster och sammantaget blev det en rätt stor skillnad mot som det var tänkt enligt skisser.