Hej

Det ni ser på bilderna är slangen från spillkoppen på F750 värmepump som går ner i avloppsmuffen ,problemt jag har är att det kommer ut vatten från muffen någonstans min gissning det kommer från muffen eller röret under kakalet som muffen sitter på

Muffen vågar jag inte ta bort för det är så trångt där så jag vet inte om jag lyckas få på den igen,när jag känner ner i hållet med fingret så känner jag att det vatten hela vägen upp (skall det vara vatten så långt upp i röret ) eller är det någon typ av vattenlås längre ner

Jag tog en vattenkannan och hällde från andra änden dvs den änden som sitter i spillkoppen och det var inga problem för vattenet att rinna ner i avloppen då bör ju det inte vara stopp i avloppet

jag blir inte klok på vattent kommer men lite irriterade ha en rand och liten vattenpöl i tvättstuga när man går in där jag har torkat tort runt muffen efter en typ en stund så fuktar det igen ,kan det vara att det skapas någon form av övertryck i röret och vattent rinner över innanför muffen

någon där ute som kunning på sånt här och kan ge tips/råd hur man löser detta

• Muff1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Muff2.jpg
    Skapa konto
Har inte sett detta förut.

Men om man funderar högt.
Går det att trycka i slangen mera?

Och stämmer det att detta är bara ett problem på sommaren. När Ftx används som AC.

P PerOF skrev:
Har inte sett detta förut.

Men om man funderar högt.
Går det att trycka i slangen mera?

Och stämmer det att detta är bara ett problem på sommaren. När Ftx används som AC.
Ja det går nog trycka ner den en liten bit till ,det har jag inte tänkt på tror jag även har sett det på vintertid iblnad brukar det rinna lite så det blir en lite pöl i tvättstugan dom senaste dagarna har jag inte sett något,men jag gjorde ett försök att trycka ner muffen om det hjälpte får tiden utvisa

Alltid otrevligt med vatten som dyker upp där det inte ska va.

Kan du känna efter om det är vått högre upp? På utsidan av slangen alltså. Ibland kan det rinna nån annan stans ifrån. Man kan torka med en papperslapp och se om den blir våt.

Krilleman
Max79 Max79 skrev:
någon där ute som kunning på sånt här och kan ge tips/råd hur man löser detta
Det är ett golvvattenlås.
Såhär ser det ut när man köper det. Fast du har inte den vita täck-kåpan.

Bara dra rakt upp och rengöra vattenlåset.
Det räcker med att du tar bort gummit upptill, (markerat med gult).

Då ska du få upp två delar, dels det gulmarkerade gummit, men även själva koppen i vattenlåset. Fast det brukar ofta fasta i det gulmarkerade gummit.

1787859060136.png
Skapa konto

Såhär är principen, fast bilden visar varianten 50mm och inte 75mm:
1787859265646.png

Produktsida:
https://faluplast.se/produkt/8073895/

Drift & Skötselanvisning:
https://www.rskdatabasen.se/infodocs/DOS/DOS_96_8073895.pdf

P PerOF skrev:
Alltid otrevligt med vatten som dyker upp där det inte ska va.

Kan du känna efter om det är vått högre upp? På utsidan av slangen alltså. Ibland kan det rinna nån annan stans ifrån. Man kan torka med en papperslapp och se om den blir våt.
Slangen är torr den har jag testat under vattenkranen och den fungerarde bra inga småhåll eller något sånt,har även torkat muffen torr men det kommer inget ovanför dvs från toppen av muffen

kanske blir någon form av övertryck från vatten låset så det kommer lite vatten över kanten och sipprar mellen muffen och själva röret som muffen sitter på

Krilleman Krilleman skrev:
Det är ett golvvattenlås.
Såhär ser det ut när man köper det. Fast du har inte den vita täck-kåpan.

Bara dra rakt upp och rengöra vattenlåset.
Det räcker med att du tar bort gummit upptill, (markerat med gult).

Då ska du få upp två delar, dels det gulmarkerade gummit, men även själva koppen i vattenlåset. Fast det brukar ofta fasta i det gulmarkerade gummit.

[bild]

Såhär är principen, fast bilden visar varianten 50mm och inte 75mm:
[bild]

Produktsida:
[länk]

Drift & Skötselanvisning:
[länk]
Tack ! för denna bild nu blir jag lite klokare på hur det ser ut under muffen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.