Har nyligen fått nytt enskilt avlopp som ersatt en gammal anläggning. Inser nu efter att det varit i drift i ett par månader att jag glömt avluftningen. Jag har bara en vakuumventil på vinden (halvt inredd uppvärmd vind), men det räcker ju inte till en anläggning med trekammare och infiltration.

Kom på detta i samband med att det varit dåligt flöde i toaletten. Jag har tillfälligt plockat bort vakuumventilen så det är helt öppet till vinden, men det är ju långt ifrån optimalt. Skulle vara bra att få till en något bättre tillfällig lösning.

Det finns en spolbrunn (110-rör) precis utanför huset i marknivå. Skulle jag kunna öppna den och sätta en regnhatt ovanpå? Jag vet att man brukar säga att avluftningsröret ska sluta ovanför taknocken, men är det bara för luktens skull? Eller finns det andra anledningar till det som påverkar funktionen i ventilationen av anläggningen? Lite dålig lukt på baksidan av huset kan jag leva med ett tag.

Syftet med ventilationssrör genom huset och genom taket till utsidan på vinden är att röret som går genom huset värms av rumsvärme och skapar en skorstensdrag som hela tiden drar luft från 3-kammarbrunnen och vidare från infiltreringsrören och dess luftade ändar och den vägen syresätter och luftar bädden för att nedbrytningen av den på slam avskilda avloppsvattnet med lösta näringsämnen skall bli så bra som möjligt.

Gör man inte det så kan bäddens hållbarhet förkortas betydligt och kan ge upp efter runt 10 år, medans luftas den korrekt kan hålla från 25 till över 50 år.

Det är svårt att emulera denna luftväxling med ventiler på marknivå då det inte fins någon drivkraft för att dra luft och därför bör du i ditt fall se till att förlänga röret på vinden (med tät skarv) så att det sticker ut genom taket.

Och vad du än gör, lämna inte röret öppet på vinden så att luften från avloppet pyser ut i vinden då det drar upp massor av 100% Rh fuktig luft från avloppet och det kan bli mögelvind av denna extra vattenlast.

X xxargs skrev:
Syftet med ventilationssrör genom huset och genom taket till utsidan på vinden är att röret som går genom huset värms av rumsvärme och skapar en skorstensdrag som hela tiden drar luft från 3-kammarbrunnen och vidare från infiltreringsrören och dess luftade ändar och den vägen syresätter och luftar bädden för att nedbrytningen av den på slam avskilda avloppsvattnet med lösta näringsämnen skall bli så bra som möjligt.

Gör man inte det så kan bäddens hållbarhet förkortas betydligt och kan ge upp efter runt 10 år, medans luftas den korrekt kan hålla från 25 till över 50 år.

Det är svårt att emulera denna luftväxling med ventiler på marknivå då det inte fins någon drivkraft för att dra luft och därför bör du i ditt fall se till att förlänga röret på vinden (med tät skarv) så att det sticker ut genom taket.

Och vad du än gör, lämna inte röret öppet på vinden så att luften från avloppet pyser ut i vinden då det drar upp massor av 100% Rh fuktig luft från avloppet och det kan bli mögelvind av denna extra vattenlast.
Tack! Just självdraget hade jag missat, det låter ju fullt rimligt.

Fungerar detta rent tekniskt även om röret för närvarande slutar inne på vinden istället för utomhus? Jag förstår problematiken med att tillsätta fukt där, men vinden är uppvärmd till 16 grader och jag har koll på luftfuktigheten där uppe, så jag känner mig inte jätteorolig för att ha det så tillfälligt. Om jag inte har missat något annat stort problem med det?

Sen för en permanent lösning, skulle jag kunna dra ut röret genom väggen istället för genom taket? Blir några meter horisontell sträcka i så fall uppe på vinden, men det borde väl inte vara några problem? Betydligt enklare att ta hål i väggen.

Tja, luften är inte direkt aromfri det som pyser ut där och fuktutfällning riskerar du på de kallare delarna på vindens ytor även om luften hålls på 16 grader C när du har högre fuktbelastning. - någonstans har du gränssnittet mot uteluften där temperaturen når daggpunkten och vatten fälls ut och i gamla hus med skorstensstock så var det i över delen av skorstensstocken och i utförande att det tål vatten och kondens (och regn också för den delen) och samma sak med avloppventilationsrör som sticker genom taket att kondensvattnet rann tillbaka där det kommer ifrån.

Alla horisontellt liggande rör och kraftiga böjar minskar snabbt draget oavsett om de avser avlopp eller kaminrökrör - så det bör undvikas och ev. böjar görs mjuka med stor radie och och de horisontella längderna hålls korta

X xxargs skrev:
Tja, luften är inte direkt aromfri det som pyser ut där och fuktutfällning riskerar du på de kallare delarna på vindens ytor även om luften hålls på 16 grader C när du har högre fuktbelastning. - någonstans har du gränssnittet mot uteluften där temperaturen når daggpunkten och vatten fälls ut och i gamla hus med skorstensstock så var det i över delen av skorstensstocken och i utförande att det tål vatten och kondens (och regn också för den delen) och samma sak med avloppventilationsrör som sticker genom taket att kondensvattnet rann tillbaka där det kommer ifrån.

Alla horisontellt liggande rör och kraftiga böjar minskar snabbt draget oavsett om de avser avlopp eller kaminrökrör - så det bör undvikas och ev. böjar görs mjuka med stor radie och och de horisontella längderna hålls korta
Helt med på vad du säger, och långsiktigt ska jag få till en ordentlig lösning. Jag tar dock inte hål i taket själv, och jag har inte råd att anlita någon just nu. Tyvärr lite kärvt med ekonomin på grund av sjukskrivning.

Du låter säker på att fukten blir ett problem på vinden, och jag tänker inte låtsas som att jag vet bättre. Efter att ha löst ett stopp nu så blev lukten även betydligt mer kännbar, så att ha det öppet inomhus känns inte aktuellt.

Tillfällig lösning just nu får nog bli att dra vidare ventilationsröret till närmaste vägg och släppa ut via ett befintligt ventilationshål för vinden (får göra lite hål i plastgallret bara så jag får ut röret en bit, kan inte kosts så mycket att ersätta det sen). Blir 3-4 meter horizontellt, men kanske kan få till mindre än 90 graders böj så det går lite uppåt större delen av vägen. Inte perfekt oavsett, men borde ju undvika att helt kväva infiltrationen i alla fall.

Sen får det bli ett projekt till nästa år att fixa en bättre permanent lösning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.