Tjena på er!

Jag försöker plöja i verksamhetfirmasträsket ;)
Vi håller på att starta upp en gårdsverksamhet som bl. kommer hålla på med Event´s för grupper/företag och vill så klart dra av för investeringarna och kunna redovisa inkomst.
vi kommer även att titta på ex. gårdsstöd.. ha lite får..arrendera ut mark..sälja lite skog..

Vi har pratat med skatteverket och svårt att få en klar bild om vad som blir den egentliga skillnaden mellan att ha verksamheten igenom våran jordbruksfastighet (som idag är vilande) eller att ha en vanlig personlig enskild firma?

Frågor:
#kan man redovisa inkomst från ex. camping till jordbruksfastigheten?
#kan man redovisa inkomst från ex. anordning av bröllop till jordbruksfastigheten?
#Kan jordbruksfastigheten ha verksamhet utanför gården?
#Om man får gårdsstöd via EU finns det fördelar/nackdelar då att ha verksamheten i en enskild firma (externt från gården)
#Finns det skattelättnader vid Jordbruksverksamhet som man inte kan ta del av som enskild firma?
#Kan man dra av en ex. motorsåg/vedkap på en enskild firma som har events som behöver eldningsved? Kommer det vara 'enklare' att dra av 'naturliga gårdssaker' på en jordbruksfastighet än en enskild firma?
# investeringar i lokaler/byggnader.. behöver den enskilda firman äga fastigheten för att ex. bygga om den?

Ju mer jag frågar, ju mer känns det som att det vore smartare att köra som jordbruksfastighet..
Första personen på skatteverket fick det att låta som att det inte 'gick' att köra genom gården, utan att det var enskild firma som gällde.. och teoretiskt har hon rätt.. för gården blir en enskild firma som står på ägarna av gården..

Hjälp mig få rätsida på pros/cons vid gårdsverksamhet mellan vanlig "enskild firma" eller köra genom gården (som är en jordbruksfastighet)

Stuguthyrning är OK enl skatteverket..
#kan man redovisa inkomst från ex. anordning av bröllop till jordbruksfastigheten?
Kan ju redovisas i värsta fall som lokaluthyrning

Men har man en enskild firma, hur fungerar det med försäljning av skog? ingår skogen i enskilda firman per automatik om jag äger den vid skapandet av firman?

Jamen vänta nu. Vi tar det från början. Firma betyder namn, dvs det namn som du säger till kunden. Det skatteverket bryr sig om är ditt organisationsnummer, dvs ditt personnummer. Hur många personnummer kan du ha? Just det, ett. Ergo, all näringsverksamhet du gör redovisas i samma bokföring och beskattas ihopslaget i en del.

Man kan sköta bokföringen separat (men ändå slå ihop det innan man beskattar) men jag tror inte det är praxis.

Även om du har så aparta verksamheter som skogsbruk och elektronikkonsult, så kan du - hypotetiskt - köpa diesel till den jordbrukstraktor med intäkter från konusltvérksamhet. :)

Nästa gång du ställer flera frågor, varför inte numrera dem?

Redigerat:
  • Gilla
jpsvensson
  • Laddar…
-MH- skrev:
Jamen vänta nu. Vi tar det från början. Firma betyder namn, dvs det namn som du säger till kunden. Det skatteverket bryr sig om är ditt organisationsnummer, dvs ditt personnummer. Hur många personnummer kan du ha? Just det, ett. Ergo, all näringsverksamhet du gör redovisas i samma bokföring och beskattas ihopslaget i en del.
Ska vi hålla det lite konstruktivt? jag frågar inte för att jävlas.. Tror det är ett ställe jag endast förenklade 'enskild firma' med ordet 'firma' .
-om jag tar för givet att du förstod (ändå) så menar du att det alltid är skattetekniskt exakt samma sak att redovisa genom gården eller genom enskilt bolag (firma)?
Jag tvivlar på att så är fallet, men jag skulle inte fråga om jag var säker..

-MH- skrev:
Man kan sköta bokföringen separat (men ändå slå ihop det innan man beskattar) men jag tror inte det är praxis.
Även om du har så aparta verksamheter som skogsbruk och elektronikkonsult, så kan du - hypotetiskt - köpa diesel till den jordbrukstraktor med intäkter från konusltvérksamhet. :)
Jo det är jag med på, även om skatteverket teoretiskt kan ha synpunkter på investeringar ej har ett vinstsyfte..

-MH- skrev:
Nästa gång du ställer flera frågor, varför inte numrera dem?
..eller så kan man använda Quote.. lättare för andra att SE vad du svarar på!

Jag är ledsen, men ditt svar gav mig absolut ingen lust att spendera min fritid på att hjälpa dig.

-MH- skrev:
Jag är ledsen, men ditt svar gav mig absolut ingen lust att spendera min fritid på att hjälpa dig.
Det är helt OK, då jag fick samma känsla av din "hjälp" ;)

Ni kan gärna ta bort tråden då det helt är helt tydligt att det var fel forum.. sorry!

Skön attityd gräsrot...

G Gräsrot skrev:
Tjena på er!

Jag försöker plöja i verksamhetfirmasträsket ;)
Vi håller på att starta upp en gårdsverksamhet som bl. kommer hålla på med Event´s för grupper/företag och vill så klart dra av för investeringarna och kunna redovisa inkomst.
vi kommer även att titta på ex. gårdsstöd.. ha lite får..arrendera ut mark..sälja lite skog..

Vi har pratat med skatteverket och svårt att få en klar bild om vad som blir den egentliga skillnaden mellan att ha verksamheten igenom våran jordbruksfastighet (som idag är vilande) eller att ha en vanlig personlig enskild firma?

Frågor:
#Kan jordbruksfastigheten ha verksamhet utanför gården?
#Om man får gårdsstöd via EU finns det fördelar/nackdelar då att ha verksamheten i en enskild firma (externt från gården)
#Finns det skattelättnader vid Jordbruksverksamhet som man inte kan ta del av som enskild firma?
#Kan man dra av en ex. motorsåg/vedkap på en enskild firma som har events som behöver eldningsved? Kommer det vara 'enklare' att dra av 'naturliga gårdssaker' på en jordbruksfastighet än en enskild firma?
# investeringar i lokaler/byggnader.. behöver den enskilda firman äga fastigheten för att ex. bygga om den?

Ju mer jag frågar, ju mer känns det som att det vore smartare att köra som jordbruksfastighet..
Första personen på skatteverket fick det att låta som att det inte 'gick' att köra genom gården, utan att det var enskild firma som gällde.. och teoretiskt har hon rätt.. för gården blir en enskild firma som står på ägarna av gården..

Hjälp mig få rätsida på pros/cons vid gårdsverksamhet mellan vanlig "enskild firma" eller köra genom gården (som är en jordbruksfastighet)

Jag sitter i precis samma sits som du. Har jättesvårt att få någon rätsida på det här. Som jag fattar det så har jag lästa att mitt organisationsnummer är detsamma på både min enskilda firma och på gården och slår jag då helt enkelt ihop dessa när jag deklarerar? Har det löst sig för dig? Vet du hur det funkar nu? Vore väldigt tacksam om du ville dela med dig...

C
M M17 skrev:
Som jag fattar det så har jag lästa att mitt organisationsnummer är detsamma på både min enskilda firma och på gården och slår jag då helt enkelt ihop dessa när jag deklarerar?
Vare sig en gård (näringsfastighet) eller en enskild firma har något organisationsnummer. Andel i näringsfastighet och enskild näringsverksamhet deklararas i NE-bilagan i din egen personliga deklaration, så ja, du slår ihop dem.

Egentligen behöver du ingen firma alls för att bedriva en verksamhet men för andras skull är det alltid bra att kunna visa att man är registrerad och betalar moms och sånt. Skillnaden på en jordbruksfastighet och enskild firma är nog inte ens mätbar. men det är samma där, ska du marknadsföra dig kanske du vill ha ett namn på företaget?

Jag har tillverkande verksamhet i enskild firma och ärvt en jordbruksfastighet och allt med ekonomibyggnader bekostas av "firman" så diesel och reparationer av traktorn som behövs för snöskottning det drar jag av.
Ingen av de två redovisningsbyråerna (som borde kunna detta) jag har använt genom åren har sagt något annat.

Se bara till att de verksamheter ni bedriver står på registreringsbeviset. Ta till ordentligt. Skulle man göra något litet utanför så är det inte hela världen, bara skattemyndigheten får sin moms och skatt.

Protte

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.