5 165 läst ·
34 svar
5k läst
34 svar
Enskild brunn – vattentrycket borta utan direkt belastning
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
om hydroforen inte "funkar" så kommer du få många till och frånslag vilket sliter på pumpen ja. Men jag tror inte din hydrofor är trasig, helt enkelt inte mycket som kan gå sönder utom att den läcker. Dock kan den mycket väl saknat luftbubblan efter ett tags användning, men din ofrivilliga tömning av systemet har nu återställt det så det borde vara ok (givet att allt var tätt i toppen av hydroforen men det antar jag).
Min gissning är att det är manometern som är paj, byt den om du vill kunna hålla koll på trycket, och du kan ju lätt testa hydroforens funktion med hjälp av kranen du har igång på bilden ovan (helt enkelt testa att det går att tappa en del vatten innan pumpen slår till)
/U
Min gissning är att det är manometern som är paj, byt den om du vill kunna hålla koll på trycket, och du kan ju lätt testa hydroforens funktion med hjälp av kranen du har igång på bilden ovan (helt enkelt testa att det går att tappa en del vatten innan pumpen slår till)
/U
Hydrofor rostar upp...Nötegårdsgubben skrev:
Har nu varit nere och mätt spänningen och det var tack och lov ett elfel.
Mellan L1 och L2 respektive L1 och L3 hade jag bara 35 V. L2–L3 visade ca 420, vilket känns lite högt, men ändå ok. Borde alltså vara L1 som är borta.
[bild]
Gick för att kolla mellanskåpet vid uthuset, ingenting. Tänkte att jag tittar in inne också. Sammanfattning: pucko.
[bild]
Slog om den utlösta stigarbrytaren.
[bild]
Jag inser nu vad jag gjort. Jag försökte få igång en gammal trefas vedklyv igår. Motorn snurrade nästan ett par sekunder, sen löste säkringen uppenbarligen ut. Jag trodde klyven kanske var paj, men den behöver ev. mer än 16 A (paj alltså...). Hur som haver kom elfelet inte från vattenpumpen.
Jag är dock fundersam på om hydroforen alls funkar. Den stod ju på 4 bar utan att ge något vatten och efter att elen varit tillbaka stängde jag av elmotorn och då dog vattentrycket.
Jag tror alltså inte att jag har en fungerande hydrofor i systemet, utan pumpen går nog igång direkt vid belastning. Känns obra. Detta stämmer också bra med min uppfattning att vattnet helt plötsligt var borta. Med hydroforen borde väl trycket sjunkit långsamt?
Mer utredning krävs alltså, för såhär lär jag väl slita ut pumpen fortare än annars.
Om den inte läcker så är den hel.
Töm den helt o fyll på.
Har du inte rensat den på länge så kan du öppna man luckan och ta bort några kilo med skräp. Sen kan du ta bort röret o göra rent den så ser du nivån på vattnet. Vatten nivån
Svänger mellan ca 25 till 75 procent av hydrofor höjden. Dvs du skall alltid kunna se nivån i röret.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 251 inlägg
Nej, jag förstår att det inte är så avancerat i grunden. Jag misstänker att felet är att röret beckat igen på något vis, för den levererar som sagt inget tryck alls.
Jag har en extra manometer liggande (förre ägaren var inte mycket för att slänga saker), så misstänker att den bytesmanövern redan prövats.
Tills vidare är min hypotes att hydroforen är full och under fyra bars tryck, men att något hindrar den från att trycka ut detta i systemet. Förmodligen det bottenskräp som nämnts ovan.
Men att öppna upp och försöka åtgärda det är inte en övning jag drar igång ensam en söndag. Vill i alla fall ha en backup-dag när jag ger mig på icke-akuta saker som jag inte kan något om.
Jag har en extra manometer liggande (förre ägaren var inte mycket för att slänga saker), så misstänker att den bytesmanövern redan prövats.
Tills vidare är min hypotes att hydroforen är full och under fyra bars tryck, men att något hindrar den från att trycka ut detta i systemet. Förmodligen det bottenskräp som nämnts ovan.
Men att öppna upp och försöka åtgärda det är inte en övning jag drar igång ensam en söndag. Vill i alla fall ha en backup-dag när jag ger mig på icke-akuta saker som jag inte kan något om.
Jag ser på bilden att det ser ut som du har tre stycken enpoliga säkringar istället för en trepolig där det är märkt "Stigare till uthus & ladugård 3x16A". Jag skall inte försöka hävda att det är ett krav men jag tror att om du frågar i elforumet så kommer folk att rekommendera att du byter till en 3-polig.
Finns tusentals trefaspumpar avsäkrade med porslinssäkringar.O Steamboy skrev:Jag ser på bilden att det ser ut som du har tre stycken enpoliga säkringar istället för en trepolig där det är märkt "Stigare till uthus & ladugård 3x16A". Jag skall inte försöka hävda att det är ett krav men jag tror att om du frågar i elforumet så kommer folk att rekommendera att du byter till en 3-polig.
Det där var väl ändå en onödig kommentar. Jag skrev väldigt tydligt att jag inte skulle försöka hävda att det var ett krav. Jag skrev väldigt tydligt att de i elforumet skulle rekommendera ett byte, inte att de skulle kräva det, eller att det är det enda rätta. Det är tillåtet att ha porslinssärkringar, det är tillåtet att ha separata 1-poliga säkringar men det ändrar inte det faktum att både praktiskt, säkerhetsmässigt och enligt nu gälllande normer så bör man här använda en 3-polig säkring. Sen står det givetvis var och en fritt att göra som man vill, men låt oss vara helt eniga om att problemet i den här tråden hade upptäckts omedelbart ifall det varit en 3-polig säkring som gjort hela boden strömlös direkt.R RapidSledge skrev:
Skogsägare
· 23 251 inlägg
Nu är ju grundproblemet (huvudsakligen) löst, så låt oss spåra ut lite i trepolsfrågan. Löser inte motorskyddet det problemet lika väl för vattenpumpen som om man haft en trepolig brytare?
Därtill har jag ett antal andra saker på uthusströmmen som inte alls skulle tjäna på att ligga på gemensam säkring, som gräsklipparrobot, extra kylskåp, belysning m.m.
Men frågan är ändå intressant, för det var ju en trefasnaskin som fick säkringen för en av faserna att lösa ut, och den går ju inte på en egen grupp, utan samma som resten av uthusströmmen.
Sen är det en massa centraler. Inkommande el–undercentral 1 (inne)–undercentral 2 (vid första uthuset)–undercentral 3 (vid vattenpumpen), där alla utom den sista är på 16 A. Vattenpumpens säkringar tror jag dock var 10 A.
Jag förstår att man haft högre huvudsäkringar ursprungligen, men jag förstår egentligen inte varför stigarna till uthusen går via centralen inne. Fast den kanske var en riktig huvudcentral från början, med huvudsäkringarna inne snarare än att de satt på utsidan av huset som nu.
Edit: Äh, jag tappade tråden. Men hade det egentligen funnits flera fördelar med en trepolig brytare än att skydda motorn på den maskin som fick en säkring att lösa ut?
Därtill har jag ett antal andra saker på uthusströmmen som inte alls skulle tjäna på att ligga på gemensam säkring, som gräsklipparrobot, extra kylskåp, belysning m.m.
Men frågan är ändå intressant, för det var ju en trefasnaskin som fick säkringen för en av faserna att lösa ut, och den går ju inte på en egen grupp, utan samma som resten av uthusströmmen.
Sen är det en massa centraler. Inkommande el–undercentral 1 (inne)–undercentral 2 (vid första uthuset)–undercentral 3 (vid vattenpumpen), där alla utom den sista är på 16 A. Vattenpumpens säkringar tror jag dock var 10 A.
Jag förstår att man haft högre huvudsäkringar ursprungligen, men jag förstår egentligen inte varför stigarna till uthusen går via centralen inne. Fast den kanske var en riktig huvudcentral från början, med huvudsäkringarna inne snarare än att de satt på utsidan av huset som nu.
Edit: Äh, jag tappade tråden. Men hade det egentligen funnits flera fördelar med en trepolig brytare än att skydda motorn på den maskin som fick en säkring att lösa ut?
Jo, det gör det.Nötegårdsgubben skrev:
Nackdelen med att inte ha en trepolig säkring är att du kan förledas att tro att det är strömlöst bara för att en fas saknas när du i själva verket har full spänning på de andra två. Således är det ur säkerhetssynpunkt bättre med trepoligt. Det finns inget krav dock. Precis som RapidSledge säger så finns det gott om diazedavsäkrade trefasgrupper där detta är omöjligt. Ur driftsäkerhetssynpunkt är en trepolig säkring sämre eftersom, precis som du påpekar, "orelaterade" saker blir strömlösa.
Jag hade dock haft en trepolig säkring just pga säkerhetsaspekten och sedan monitorerat ex. vis. ett kylskåp som står i något uthus.
Jag skulle säga att det beror rätt mycket på hur installationen som helhet ser ut. Om servisledningen matar en undercentral med både en- och flerfaslaster så skulle jag, som tommib säger, ur säkerhetsperspektiv ha en 3-polig brytare. Här är ett exempel på när den kombinationen kan göra det riktigt farligt:
https://www.elinstallatoren.se/innehall/nyheter/2018/augusti/men-satan...-farligt-som-faan/
https://www.elinstallatoren.se/innehall/nyheter/2018/augusti/men-satan...-farligt-som-faan/
Skogsägare
· 23 251 inlägg
Ja, det låter väl rimligt att byta ut dem till en trepolig vid tillfälle då. Även om risken att hamna i situationen ovan känns högst osannolik då den om jag förstår det rätt byggde på att något var inkopplat på en annan grupp än det borde vara.
Ska bara flytta varmvattenberedaren först...
Ska bara flytta varmvattenberedaren först...
Skogsägare
· 23 251 inlägg
Dags för lite uppföljning. Drog igång i morse och tittade på grejerna. Insåg att jag behövde större U-/skiftnycklar än jag hade. Rörkrökargrejer är stora. Och dyra. Nåja, flest verktyg när man dör vinner.
Noterade också en tredje slang i systemet, på baksidan av hydroforen. Tänkte att det kanske är ett tapprör av något slag, men det är likt ordinarie till- och frånslangar nedgjutet i golvet, så inte lätt att veta för en okunnig.
Började hur som helst där. Stängde kranen och skruvade loss slangen. Kom något tiotal liter vatten ur slangen men inget ur kranen. Öpnnade kranen helt varvid det kom en liten rännil när jag slog på pumpen. Inget annars.
Dags för storsläggan. Skruvade loss frontplåten och knackade försiktigt på den med släggan. Kom några droppar.
Knackade lite till och då började det rinna till, så knackade in plåten och lät allt tömmas ut. Inte kristallklart vatten...
Tömt var det här!
Manometern funkar uppenbarligen, nu säger den noll tryck till skillnad mot fyra tidigare.
Nu hoppas jag att hålet som är upptaget i golvet kan svälja allt vatten jag låtit rinna ut. Om en stund blir det dags att gå ner och titta om det bara är att gräva ur bös ur hydroforen och sen fylla den igen. Hoppas slippa bakspola några ledningar, för det vet jag inte hur jag skulle göra, även om hydroforen i sig står några höjdmeter under alla kranar i bonings- och uthus.
Noterade också en tredje slang i systemet, på baksidan av hydroforen. Tänkte att det kanske är ett tapprör av något slag, men det är likt ordinarie till- och frånslangar nedgjutet i golvet, så inte lätt att veta för en okunnig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Började hur som helst där. Stängde kranen och skruvade loss slangen. Kom något tiotal liter vatten ur slangen men inget ur kranen. Öpnnade kranen helt varvid det kom en liten rännil när jag slog på pumpen. Inget annars.
Dags för storsläggan. Skruvade loss frontplåten och knackade försiktigt på den med släggan. Kom några droppar.
Logga in
Skapa konto
Knackade lite till och då började det rinna till, så knackade in plåten och lät allt tömmas ut. Inte kristallklart vatten...
Logga in
Skapa konto
Tömt var det här!
Logga in
Skapa konto
Manometern funkar uppenbarligen, nu säger den noll tryck till skillnad mot fyra tidigare.
Nu hoppas jag att hålet som är upptaget i golvet kan svälja allt vatten jag låtit rinna ut. Om en stund blir det dags att gå ner och titta om det bara är att gräva ur bös ur hydroforen och sen fylla den igen. Hoppas slippa bakspola några ledningar, för det vet jag inte hur jag skulle göra, även om hydroforen i sig står några höjdmeter under alla kranar i bonings- och uthus.
Du har ett rör som kommer ut underifrån tanken , ser ut att vara en kran där röd , ( ser ut att sitta en kikkran med , den är öppen när strecket står jäms med röret ) då kan du få ut den sista skiten med borste in och lite vatten
Skogsägare
· 23 251 inlägg
Ja, men det sitter en luftnippel på den, så jag antar att den är för att trycka in extra luft i tanken om trycket blir för lågt. Men den går säkert att skruva loss och få ut det sista igenom. 
Skogsägare
· 23 251 inlägg
Nu börjar jag bli lite trött på det här (eller på hur lunchmatchen i premier league gick).
Hydroforen är nu tömd och rensad samt fylld igen. Den förser därtill systemet med vatten om jag stänger av pumpen. Och pumpen slår till vid 2,4 och av vid 4,2 bar. Hunkey dory, skulle man ju kunna tro.
Men det kommer inget vatten upp till huset. Till ladugården kommer det. Den ligger 20 meter från hydroforen. Till huset är det 30 meter till. Vafan!?
Det är förmodligen något skitproblem, som att det är olika matningar från hydroforen till de två husen och att jag ställt något vred fel, men jag slänger ändå ur mig det här innan jag går och börjar vrida igen, för jag tror att jag har gjort rätt.
Påfyllning påbörjad
Full tank (edit: det där var ju inte alls en bild med full tank, trodde jag hade tagit en sån...)
Öppen kran och trycket sjunker
Vatten inne? Nää!
Hydroforen är nu tömd och rensad samt fylld igen. Den förser därtill systemet med vatten om jag stänger av pumpen. Och pumpen slår till vid 2,4 och av vid 4,2 bar. Hunkey dory, skulle man ju kunna tro.
Men det kommer inget vatten upp till huset. Till ladugården kommer det. Den ligger 20 meter från hydroforen. Till huset är det 30 meter till. Vafan!?
Det är förmodligen något skitproblem, som att det är olika matningar från hydroforen till de två husen och att jag ställt något vred fel, men jag slänger ändå ur mig det här innan jag går och börjar vrida igen, för jag tror att jag har gjort rätt.
Logga in
Skapa konto
Påfyllning påbörjad
Logga in
Skapa konto
Full tank (edit: det där var ju inte alls en bild med full tank, trodde jag hade tagit en sån...)
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Öppen kran och trycket sjunker
Logga in
Skapa konto