Vad hade den budgivaren för förbehåll med sitt bud?
Att buda 5000 över och sen ändå låta säljarna ha en till visning känns ju rätt meningslöst.

Vad säger mäklaren, är det nu en budgivning mellan er två eller?

Ja det verkade väldigt konstigt eftersom vårt bud/erbjudande inte ens hade presenterats på hemsidan förrens denne budgivarens bud kom upp, har inte heller pratat med mäklaren än så jag vet inte hur dom tänker. Bör jag ringa upp och fråga vad som händer?

Men 5000kr mer låter inte klokt. Vad är det för mäklare som håller på med 5' bud när ni la 25. Jag antar att det är fråga om över miljonen på objektet och då vore väl åtminstone 10' steg rimligt.

Höj med 10 om ni skriver idag.

Loveliiyou skrev:
Ja det verkade väldigt konstigt eftersom vårt bud/erbjudande inte ens hade presenterats på hemsidan förrens denne budgivarens bud kom upp, har inte heller pratat med mäklaren än så jag vet inte hur dom tänker. Bör jag ringa upp och fråga vad som händer?
Har omvisningen varit?

Jag har i något enstaka fall varit med om att mäklaren presenterat buden på hemsidan men det är nog rätt ovanligt.

Då dom andra bara bjöd 5000 så kan det kanske ha varit för att få gå på den planerade visningen. Det är nödvändigtvis inte ett köp dom är intresserade av och säljarna kanske är beredd på att chansa att ni ändå står kvar med ett bud om det nu inte skulle komma in några fler.

Visningen är om två dagar, funderade på om det skulle vara bäst att vänta med att lägga nytt bud tills efter visningen isåfall eftersom jag får känslan av att mäklaren bara försöker trissa upp priset just nu.

Mmm, ni budar över era egna bud annars nu när det finns minst en budgivare till. Om ni väljer att vänta med bud tills efter visning meddela mäklaren detta och att ni är intresserade fortfarande så klart så han inte går och säljer till andra budgivaren.

Njaa, det där budet på 5000 osar ju katt. OM du vill ha huset så bjud lite till, kanske 10 000, med krav på kontrakt inom en timme, eller två. Och gör klart att ert bud annars inte gäller längre. När ni sedan får köpa huset så kan du kräva att få kontaktuppgifter på den andre budgivaren. är det falskt så anmäl mäklaren till fastighetsmäklarinspektionen. Gissningsvis så kommer mäklaren att då plötsligt behöva ett par dagar på sig att "hitta" vem den andre budgivaren är. Sedan har han säkert fått en kompis att ställa upp på att ha avgivit budet.

Det låter som ett solklart påhitt.

• Gilla
Linderödsåsen och 2 till
  • Laddar…
Tycker det är märkligt att alla spekulanter tycker sig ha rätt till att få köpa under marknadspris.

Mäklaren tror jag inte kör med något fulspel för att få 5% på ytterligare 25000. Han eller hon vill snarare att snabbt avsluta affären för att gå vidare till nästa.

Säljaren har naturligtvis rätt att vänta och chansa på att försöka få upp priset. Det enda ni kan göra är att lägga ett tillräckligt högt bud och göra klart att det finns en stor risk att det kommer att dras tillbaka (säg att ni har ett annat hus på gång också)

Fransroland skrev:
Tycker det är märkligt att alla spekulanter tycker sig ha rätt till att få köpa under marknadspris.

Mäklaren tror jag inte kör med något fulspel för att få 5% på ytterligare 25000. Han eller hon vill snarare att snabbt avsluta affären för att gå vidare till nästa.

Säljaren har naturligtvis rätt att vänta och chansa på att försöka få upp priset. Det enda ni kan göra är att lägga ett tillräckligt högt bud och göra klart att det finns en stor risk att det kommer att dras tillbaka (säg att ni har ett annat hus på gång också)
Varför är det märkligt? Mäklarens uppgift är främst att hålla uppe priset då vi inte har traditionen med "köp" mäklare i Sverige utan bara "sälj" mäklare. Det är marknaden som bestämmer vad det skall kosta, inte mäklaren eller säljaren och det är köparna som är marknaden.

harry73
Säg att ni inte litar på frt nya budet. Att ni har full förståelse för om säljaren vill få ett högre pris, men att han då får komma med ett motbud.
Att buda mot hittepå bud är inte kul och skulle för min del göra att jag inte litar på säljprocessen och går vidare

• Gilla
sunkann och 1 till
  • Laddar…
Jag har köpt 2 hus och i båda fallen fick jag buda mot mig själv. Man blir förbannad men får försöka skaka av sig känslorna och se det hela som en affär i ett fult spel. Drivkraften att fortsätta i spelet är att man vill ha huset ifråga. Det är ingen idé att blanda in etik och moral eller vädja till mäklarens/säljarens renhårighet eller sunda förnuft, det blir bara förnedrande för en själv.

Säljarna är naturligtvis också en del av marknaden. Mäklaren påverkar i allra högsta grad priset mha utgångspriset, framför allt nu med få budgivare.

Det jag menar är att om det finns många intressenter och flera budgivare så kan både köpare och säljare vara säkra på att affären görs till ett marknadsmässigt pris.

I det här fallet vet ju varken köpare eller säljare vad marknadspriset egentligen är. Säljaren riskerar att gå miste om en köpare som kommer in sent och köparen riskerar lägga ett bud som ingen annan är villig att ge om dom behöver sälja det vidare. Självklart kommer det att förekomma tjuv och rackarspel och det menar jag att både säljare och köpare måste respektera.

Man kan ju också resonera att marknadsvärdet är det högsta pris köparna är villiga att ge, oavsett om det blir budgivning eller inte. Marknadsvärdet på ett hus som jag är beredd att betala två miljoner för blir ju inte värt en miljon bara för att jag inte får reda på att det är till salu.

harry73
Eller så är marknadsvärdet det lägsta priset som säljarna är beredda att sälja för

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.