Byggahus.se
Hej! Jag och min sambo var i måndags (1v sedan) på öppen visning av ett fint radhus som vi båda vill ha. Dagen efter visningen ringde mäklaren upp oss och undrade om vi var intresserad av att lägga bud, vi la ett bud på utgångspris/acceptpris.

Säljaren/mäklaren hade förutom den öppna visningen vi var på två andra visningar inbokade under veckan. Nu flera dagar efter visningarna är vi fortfarande ensam budgivare på radhuset. På fredag em denna vecka såg vi att mäklaren plötsligt lagt in ännu en öppen visning (4e visningen) som ska ske om tre dagar antagligen för att locka till fler budgivare.

Nu till min fundering, ska vi bara ha is i magen och låta dom få ha denna visning och se om vi fortfarande är ensamma eller bör vi kontakta mäklaren och sätta press? Är det för tidigt ännu?

Redigerat:
Det kommer komma ett par på den andra visningen som är mycket intresserade. Dom har redan sålt sitt hus och behöver någonstans att bo. Anledningen att dom ej varit med innan är att dom missat detta helt och hållet (dom råkade ha ett filter på i hemnet appen men sökordet kamin)Det blir budgivning. Deras gräns är 300k upp mot utgångspris. Därav bör du försöka skynda på ett avslut.

Varför la ni bud på utgångspris? Jag hade lagt mig under och inväntat fler budgivare.

För att mäklaren sa att säljaren inte kommer acceptera bud under utgångspris

Lägg ett tidsbestämt bud som gäller fram till 4:e visningen, efter det sänks budet med 50'.

• Gilla
Enolf och 5 till
  • Laddar…
Loveliiyou skrev:
För att mäklaren sa att säljaren inte kommer acceptera bud under utgångspris
Tja, han kanske inte skulle ha haft några alternativ än att acceptera ett lägre bud.

• Gilla
Linderödsåsen och 1 till
  • Laddar…
Tack för svaren Tror vi kör på det Zamora skrev om att ligga ute med budet tills visningen sedan sänker vi med 40-50'

• Gilla
BG.s och 2 till
  • Laddar…
Lycka till!! Håller tummarna för att det inte blir några fler budgivare och ni kan ge ett skambud.

Tack!:)

Eller så ringer ni och erbjuder 20000 till om de ställer in visningen och skriver kontrakt imorgon.

Beror lite på hur mycket ni vill ha huset.

• Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Ja vi vill gärna ha det eftersom det passar oss väldigt bra på alla vis, vi vill ju ha ett rätt snabbt avslut på affären utan att behöva betala mer än nödvändigt

Nu kan jag absolut inte säga hur det är i ert fall, men det är lätt att bli dumsnål och ångra sig sedan. Om ni hemskt gärna vill ha huset kanske det är värt x-kronor att dels säkra så att ni får köpa huset, plus att ni slipper en budgivning som mycket väl kan dra upp priset ännu mer. Om ni vill ha huset håller jag med pelpet; ring och erbjud x-tusen kronor mer mot att de ställer in visningen och säljer till er. Och kom ihåg - skrivna papper är det enda som gäller, muntliga avtal är inte värda något när det kommer till fastighetsaffärer. Skriv så fort det bara går om ni står som vinnare. Lycka till!

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Sant! Låter klokt ska ta och fundera vad som verkar bäst tack för era tips!

Det är ju definitivt värt en slant att stoppa nästa visning (förutsatt att du skulle kunna tänka dig att gå upp). Säljaren har troligen ett "löst" mål. Han kanske kan tänka sig att sälja för ungefär acceptpris, men har räknat med att få mer än så. Han sätter troligen press på mäklaren att jobba. Så ring och erbjud 20 - 50 000, eller vad som verkar vettigt, mot att ni skriver kontrakt direkt, i em. Annars drar ni tillbaka ert bud.

Det som "björnligan" skriver i inlägg #2 är ett väldigt vanligt scenario. Köparen/mäklaren tror sig veta att du kan tänka dig att bjuda mer, de kommer att ordna en ny budgivare som ökar budet lagom mycket. Eller så dyker det faktiskt upp en äkta budgivare som vill ha huset.

Det kan känna surt att "bjuda mot sig själv", men ibland är det nödvändigt.

När vi köpte vårt hus som vi bor i nu, så gjorde mäklaren allt för att få oss att inte köpa, vi hade starka indikationer (nästan bevis) på att mäklaren ville köpa huset själv via bulvan. Mäklaren tog tom. kontakt med min bankman och försökte övertyga henne om att jag inte hade råd med huset. Det fanns indikationer på att mäklarfirman hade satt i system att få ner priset på hus där säljaren bodde utomlands, och kunde antas ha dålig koll på hur marknaden såg ut hemma i Sverige (detta var när marknaden just hade återhämtat sig efter finanskrisen på 90- talet).

När mäklaren väl insett att det inte gick att bli av med oss, då plötsligt dyker det upp en spekulant till, slutade med att vi fick bjuda över oss själva med 70 000. Att syna bluffen var ju precis det mäklaren hoppades att vi skulle göra, så att bulvanen skulle kunna kliva in igen. Trots att vi fick bjuda över oss själva så blev det ett rätt bra pris ändå. Mäklaren hade ju gjort sitt bästa för att ingen spekulant skulle hitta huset (var inlagt på hemnet med fel område, bara som exempel...).

Igår ringde vi upp och la ett bud på 25' mer än utgångspris men då va jag tydlig med mäklaren att det ENDAST var om det ställde in nästa visning och skriver kontrakt snarast, mäklaren sa att han skulle återkoppla när han pratat med säljaren. Imorse fick vi sms om att helt plötsligt har någon lagt bud på 5000kr mer än våran sk deal..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.