Pannlampa skrev:
Direktverkande el?
Är de i de 30m2 biyta som de sitter el element?
- Vattenburen el.

Pannlampa skrev:
Den deklarationen skulle jag starkt ifrågasätta, schablonberäkningen bara för varmvatten är runt 5000kWh. En mer rimlig förbruknig borde hamna runt 20000kWh.
- Jag vet inte om det är skäl att ifrågasätta en auktoriserad energibesiktning på 9 sidor? Är det osannolikt för ett enplanshus på 90 kvm med luft/luftvärmeväxlare och en person som bott där?

Energiprestandan för huset är 80 kWh/kvm och år.

Det finns flera saker som kan försämra en energideklaration hur auktoriserad firman än är som utfört den. Hur varmt har den boende haft i huset, och har det varit varmt i hela huset? Hur mycket har det eldats i eventuell kamin? Hur mycket olja har det gått åt? En energideklaration blir aldrig bättre än de värden man stoppar in i den, och vissa värden kanske beställaren inte haft koll på. Alternativt ljugit om. Andra förhållanden kanske är korrekt uppgivna, men onormala och inte i närheten av vad du kommer att ha.

Det finns med andra ord all anledning att ifrågasätta en energideklaration utförd av en auktoriserad firma om resultatet verkar orimligt bra. Om det ändå skulle stämma att huset förbrukar 6330 kWh per år till uppvärmning är det å andra sidan långt ifrån någon panik att åtgärda uppvärmningssystemet. Då är det ganska billigt i drift redan som det är.

För tydlighetens skull: Du pratar om både luft luft-värmepump och luft luft-värmeväxlare. Har du båda, och i så fall vad används den senare till? Det är två helt olika saker.

Jag gör ca 7-7500kWh och då har jag vedeldning, dock kanske det sjunker nu när jag blev själv i huset.

Nu har jag varit i huset och tagit några bilder. Vet inte om det kan hjälpa er kunniga att avgöra vad det är för grejor, mha bilderna. (själv har jag bara haft vanlig oljepanna, så allt däröver är okänt för mig : )

Värme 3.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värme 4.png
Skapa konto
Värmepanna 2.png
Skapa konto
Värmepanna.png
Skapa konto

Med bilderna ovan som grund - vilket är mitt bästa energialternativ för uppvärmning av huset?
(en luft/luft-värmeväxlare finns också i vardagsrummet)

Fungerar det att montera pelletsbrännare på den pannan?

Ser ut att vara en laddpanna med oljebrännare som laddar en mindre acktank som är försedd med en elkassett (den gröna lådan på tanken) Borde inte vara något problem att sätta in en rakt framåtbrinnande pelletsbrännare i luckan där oljebrännaren nu sitter. Pannan ser ut att vara för kokseldning från början men med en modernare brännare där man fritt kan justera effekten borde det fungera bra. De riktigt gamla brännartyperna som bara klarade en effekt är nog inte lämpliga. En annan förden är att om du senare vill byta till en modernare och mer effektiv laddpanna så kostar en laddpanna inte särskilt mycket jämfört med en pelletspanna som har allt-i-ett.

Redigerat:
Eftersom du inte har en aning om hur effektbehovet ser ut så tror jag att en begagnad pelletsbrännare på blocket för omkring 5000 - 10000 kr är rätt investering idagsläget. Då kan du köra ett år eller två och se vad värmen kostar, och sedan fatta ett informerat beslut om hur du ska göra med värmesystemet. En sådan pelletsbrännare får en återbetalningstid på omkring ett år jämfört med befintlig vattenburen el, skulle jag gissa.

Pannan har en lucka till. Är det en kombipanna som går att elda med ved? Isåfall kanske du kan nöja dig med ved + el en säsong eller två. Det verkar ju inte vara någon idealisk vedanläggning med den lilla acktanken.

Elda med ved i en kokspanna utan konvektionsvägar är ingenting att hålla på med. Det blir 400-500 grader rakt ut i skorstenen.

johanpelle skrev:
Elda med ved i en kokspanna utan konvektionsvägar är ingenting att hålla på med. Det blir 400-500 grader rakt ut i skorstenen.
- Ja, jag läste att det blir en verkningsgrad runt 50% vid vedeldning om pannan saknar ackumulatortank.
...men skrev du inte tre inlägg längre upp att det var just en ackumulatortank på bilden..eller är det en varmvattenberedare kanske?

Redigerat:
Pannan ser inte ut som en vedpanna. Det är i vilket fall som helst en överförbränningspanna så med eller utan acktank är det ingenting att elda ved i.
Pellets ger kontrollerad förbränning med valbar effekt så det fungerar också i en panna utan konvektionsvägar

Går värmeledningarna till elementen ut från tanken är det en acktank, är det bara varmvattenledningarna som går ut från tanken är det en beredare.

johanpelle skrev:
Pannan ser inte ut som en vedpanna. Det är i vilket fall som helst en överförbränningspanna så med eller utan acktank är det ingenting att elda ved i.
Pellets ger kontrollerad förbränning med valbar effekt så det fungerar också i en panna utan konvektionsvägar

Går värmeledningarna till elementen ut från tanken är det en acktank, är det bara varmvattenledningarna som går ut från tanken är det en beredare.
- Tackar. Jag funderar mer o mer på att byta ut hela oljepannekitet mot en komplett pelletspanna istället.

den där pannan är en sk, källarnora innanmätet är exakt lika som den vita/gröna kökspannan och fungerar att elda ved i. sitter pannor som är från 50talet kvar i hus än i dag och ved eldas.. effektiva är dom inte heller men de går och använda :)

Då kanske ved kan vara intressant för TS. Om man köper in en rejäl laddning långved, hyr en vedprocessor och kör en helgs vedworkout så borde man kunna få ihop kanske 20 kubik ved för någonstans kring 30 öre kilowatttimmen. Då behöver man inte vara så noga med om man har 50% eller 90% verkningsgrad, det blir kanske någon tusenlapp eller två i skillnad på en säsong.

pyerdarn skrev:
den där pannan är en sk, källarnora innanmätet är exakt lika som den vita/gröna kökspannan och fungerar att elda ved i. sitter pannor som är från 50talet kvar i hus än i dag och ved eldas.. effektiva är dom inte heller men de går och använda :)
- Intressant. Den här pannan är dock från 1960 om jag förstått saken rätt. (huset byggdes nämligen då).
Är det ändå samma panna, menar du?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.