13 723 läst ·
40 svar
14k läst
40 svar
Enplanshus från -84 på betongplatta, risk för fukt?
Första huset jag tänkte köpa för många år sedan var byggd just på en betongplatta.
Ovanpå plattan låg en heltäckande byggfolie.
En firma borrade hål i en garderobs golv och utförde mätningar.
Viss fukt kunde noteras i golvet.
Under folien var det sjöblött.
Vad jag förstod så trycks folien sönder över tid på en mängd ställen som belastas av bjälklaget mm.
Blev givetvis orolig och köpte ett hus med torpargrund.
Ovanpå plattan låg en heltäckande byggfolie.
En firma borrade hål i en garderobs golv och utförde mätningar.
Viss fukt kunde noteras i golvet.
Under folien var det sjöblött.
Vad jag förstod så trycks folien sönder över tid på en mängd ställen som belastas av bjälklaget mm.
Blev givetvis orolig och köpte ett hus med torpargrund.
Ett hus som är så 'nytt' skulle jag inte vara nämnvärt orolig för om det inte låg dåligt som i en sänka eller liknande. Har huset stått där utan problem i 30år så står det nog bra där. Men absolut värt att knacka på lite grannar i närområdet för att fråga dem om deras upplevelse. Kan ju vara värt att fråga om annat med, kanske bor några knarkande ligister i något hus i området som gör stället otryggt om kvällarna =)
Skulle även ställa frågor direkt till säljaren, när vi köpte hus var det när marknaden var som värst och allt såldes innan budgivning så då var det inte läge att komma med påtryckande frågor o verka svår. Men nu när marknaden är betydligt svalare är det ju bara att ställa alla frågor du kan tänka dig. Många skriver inte direkt ut luddiga problem i prospektet men är ändå ärliga om de får en rak fråga.
"Har det varit något problem som skulle kunna härledas till fukt i huset?"
"Vet ni om någon granne i området har haft något problem med sitt hus, vad har det varit?"
"Har ni gjort några åtgärder mot något problem i huset? Om så vad?"
"Om ni skulle bott här 20år till vad skulle ni själva sätt högst på listan att åtgärda"?
Om det finns en samfällighet kopplad till husen kan det ju vara värt att kontakta någon i styrelsen där också då de garanterat håller sig upplysta om problem även om det inte rör samfälligheten. De har ofta även koll på om kommunen har några planer i närområdet vilket kan vara bra att ha koll på innan köp.
Skulle även ställa frågor direkt till säljaren, när vi köpte hus var det när marknaden var som värst och allt såldes innan budgivning så då var det inte läge att komma med påtryckande frågor o verka svår. Men nu när marknaden är betydligt svalare är det ju bara att ställa alla frågor du kan tänka dig. Många skriver inte direkt ut luddiga problem i prospektet men är ändå ärliga om de får en rak fråga.
"Har det varit något problem som skulle kunna härledas till fukt i huset?"
"Vet ni om någon granne i området har haft något problem med sitt hus, vad har det varit?"
"Har ni gjort några åtgärder mot något problem i huset? Om så vad?"
"Om ni skulle bott här 20år till vad skulle ni själva sätt högst på listan att åtgärda"?
Om det finns en samfällighet kopplad till husen kan det ju vara värt att kontakta någon i styrelsen där också då de garanterat håller sig upplysta om problem även om det inte rör samfälligheten. De har ofta även koll på om kommunen har några planer i närområdet vilket kan vara bra att ha koll på innan köp.
Om man har problem med ett 80-talshus så är det fortfarande inget hemmansköp att lösa dem. Stoppa in nivellerade golv och ventilera dem.
Jag har samma "riskkonstruktion" i mitt hus, dessutom i suterräng. Inga bekymmer alls, även om jag räknat med att behöva göra något i 20 år nu. Det största bekymret är att det är flytande golv och att frigoliten har en tendens att tryckas ihop längs väggarna om man ställer bokhyllor och annat tungt där. Mest ett irritationsmoment, men för andra är det kanske en dealbreaker.
Jag har samma "riskkonstruktion" i mitt hus, dessutom i suterräng. Inga bekymmer alls, även om jag räknat med att behöva göra något i 20 år nu. Det största bekymret är att det är flytande golv och att frigoliten har en tendens att tryckas ihop längs väggarna om man ställer bokhyllor och annat tungt där. Mest ett irritationsmoment, men för andra är det kanske en dealbreaker.
Redigerat:
Jag bor i hus från -49 med oisolerad platta. Huset står fortfarande kvar, golvet i källaren ser bra ut. Det enda negativa är att golven är kalla men det finns bra lösningar för ventilerade golv, ex Nivellsystem, då behöver du inte gräva ur hela källaren.WzOn skrev:
Hej!
Jag och familjen funderar på att köpa ett enplanshus från -84 med betongstomme som är byggt på en betongplatta. Men efter att ha läst många trådar om riskerna för fukt/dålig isolering med betongplatta från början på 80-talet börjar kallsvetten komma. Hur pass orolig bör man vara? Vill allt annat än att utsätta våra barn för hälsorisker, eller riva upp alla golv för den delen.
Har försökt begära ut konstruktionsbeskrivning och ritningar men går tydligen inte att få fram då området är rätt rörigt med alla hus/parhus. Men så här står det i annonsen, se bild nedan.
Uppskattar verkligen all vägledning jag kan få!
Om jag uppfattade rätt att det var källare? Betongplatta och grundmur.
Vi har en tillbyggnad som står på oisolerad betongplatta från mitten av 80-talet. Det är dessutom uppreglat med isolering, ej ventilerat, golv ovanpå plattan. Inga fuktproblem när vi tog upp en del av det. Jag hade först tänkt göra något mer omfattande åtgärd men struntade i det eftersom allt såg bra ut.
Måste vara hundratusentals hus med liknande konstruktion utan några problem alls. Även om det innebär en högre risk än om man har ett hus med dagens byggstandard.
Måste vara hundratusentals hus med liknande konstruktion utan några problem alls. Även om det innebär en högre risk än om man har ett hus med dagens byggstandard.
Oisolerad platta på mark är en känd riskkonstruktion.
Och 1984 är det sannolikt en sådan platta.
Men risk innebär inte per automatik att det blir problem.
Alla jag känner med den typen av grundläggning har kärnfriska hus.
Beror antagligen på lokala markförhållanden etc.
Och 1984 är det sannolikt en sådan platta.
Men risk innebär inte per automatik att det blir problem.
Alla jag känner med den typen av grundläggning har kärnfriska hus.
Beror antagligen på lokala markförhållanden etc.
5400 i vanlig el är väl inte mycket. Min familj gör av med över 11000 på el (inklusive varmvatten iofs, samt elbilar som står för ca 3000). Sedan gör vi av med runt 3000 på värme. Allt beror på vad som ingår i de olika siffrorna. Varmvatten är klart dimensionerande på elförbrukningen.B Bopåzoo skrev:
Nu har vi ju värmepumpar för både värme och varmvatten, har man inte det så blir det betydligt högre siffror i kWh, vilket driver att fjärrvärme ofta är dyrare och visar högre förbrukning.
eller….B Bopåzoo skrev:
http://www.energimarknadsbyran.se/e...normal-elforbrukning-och-elkostnad-for-villa/
Eller gena och läs här där jag kopierat in de första tre radern.
Normal elförbrukning och elkostnad för villa
Vad är normala elkostnader för en villa?
Statistiska centralbyrån har tagit fram olika typkunder för el, normal energiförbrukning för en villa är ca 20.000 kWh/år. Om du har fjärrvärme eller värmer huset och vatten på annat sätt än med el är en normal elanvändning ca 5000 kWh/år.
Det är helt riktigt att konstruktionen kan i sig bara utförd på ett sätt som kan medföra fuktproblem i huset. Senare konstruktioner är utförda med rejält med isolering under betongplattan som är väldigt fuktsäkra. Men precis som du säger/antyder så fanns det mycket okunskap framtill 80-talet. Jag har själv ett 80-tals hus där jag gjort alla de åtgärder som fuktsäkrar(ventilerat golvet). Vad jag fann var precis det jag räknade med dvs rejält med fukt under isoleringen.WzOn skrev:
Googlar man på platta på mark och 80-tals hus så står det rätt mycket om att det ofta var otillräcklig isolering eller ingen alls mellan dränering och betongplattan när hus byggdes mellan 60- och 80-tal. Sen att fukt drivs upp i betongen och stängs inne av laminatgolv, plastmattor etc. Stämmer inte det?
Du gör klokt i att reda ut precis vad det är för konstruktion!