2 555 läst · 11 svar
3k läst
11 svar
Enklaste sättet att rensa ventilationskanalerna?
Jag köpte mig en billig anemometer (300kr - den fungerar väldigt bra, särskilt med en låda över ventilen) för att justera ventilationen och upptäckte efter lite grävande (pun intended) att det fanns en hel del damm i ventilationskanalerna. Att få loss dammet är ju en sak (roterande vaskrensare gör jobbet bra), det är ju inte så svårt, men hur skall jag få ut det?
Hittar ingen bra utrustning för koppling till garagedammsugaren för ändamålet. Hittar ingen tråd om detta här i forumet och inte heller via Google-sökning.
Min bästa gissning är att jag bara köper en mjuk och flexibel dammsugarslang och trycker in den, men frågan är då hur mjuk och hur flexibel? Är den för mjuk så viker den sig och är den för hård så blir den svår att få runt den första 90-graderssvängen (två 90-gradare behövs inte som jag ser det).
Så, ge mig era bästa tips rörande hur jag skall rensa ventialtionskanalerna!
Förresten, jag har vanliga spirorör, så det finns ingen asbest eller liknande att ta hänsyn till.
Hittar ingen bra utrustning för koppling till garagedammsugaren för ändamålet. Hittar ingen tråd om detta här i forumet och inte heller via Google-sökning.
Min bästa gissning är att jag bara köper en mjuk och flexibel dammsugarslang och trycker in den, men frågan är då hur mjuk och hur flexibel? Är den för mjuk så viker den sig och är den för hård så blir den svår att få runt den första 90-graderssvängen (två 90-gradare behövs inte som jag ser det).
Förresten, jag har vanliga spirorör, så det finns ingen asbest eller liknande att ta hänsyn till.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 050 inlägg
Har du fläktmotorn uppe på taket(?) så sätter du på den på max, stänger övriga frånluftsventiler så att du bara får sug i den kanal du rensar. Upprepa med de övriga.
Nu har jag FLVP, så allt hamnar i så fall i dess dammfilter, men det är inte designat för detta. Jag hade helst tagit ut dammet nedåt...I InsidersUnited skrev:
Att stänga ventilerna är ju iofs enkelt, det är bara att lägga ett A4-papper över dem så är de täta.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 050 inlägg
Kan du forcera din flvp att gå på fullt så gör det. Det är exakt så ventgubbarna gör när de rensar frånluftskanalerna till ftx aggregat.
Det kan jag, det är inte så svårt (flyttar bara en kabelsko). Men hamnar då dammet i filtret? Jag tycker att det är lite för stora klumpar...I InsidersUnited skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 3 050 inlägg
Dammet hamnar i filtret, men ibland så "vandrar" stora dammtussar långsamt i kanalen, och räcker din viska inte riktigt hela vägen kan de ligga i sista böjen.
Filtret ska sitta i hela tiden, annars hamnar ju dammet i växlaren, inte bra.
Filtret ska sitta i hela tiden, annars hamnar ju dammet i växlaren, inte bra.
Det sista förstod jag i alla fall...I InsidersUnited skrev:
OK, jag skall testa! Kanske läge att koppla in fyra styrbara lägen medelst relän på fläkten också: låg/normal/hög/vakuum...
Nu har jag en centraldammsugare i källaren men har rensat mycket med den och den långa slangen.pacman42 skrev:
Jag köpte mig en billig anemometer (300kr - den fungerar väldigt bra, särskilt med en låda över ventilen) för att justera ventilationen och upptäckte efter lite grävande (pun intended) att det fanns en hel del damm i ventilationskanalerna. Att få loss dammet är ju en sak (roterande vaskrensare gör jobbet bra), det är ju inte så svårt, men hur skall jag få ut det?
Classe har en slang på 10,5 meter och den får man nog på en vanlig maskin mha silvertejp samt ett litet munstycke. Sen få man vara försiktig med böjar eftersom den kan fastna.
https://www.clasohlson.com/se/Damms...m_medium=organic&utm_campaign=google surfaces
Vilken anemometer köpte du om man får fråga?
https://www.aliexpress.com/item/100...3!sea!SE!744494485&curPageLogUid=2ufd8UPj0Vy5P Paradis-Oskar skrev:
Man kan ju diskutera hur tillförlitlig den är. Jag ställde in den på kubikmeter per sekund och delade arean med 1000 så nu visar den liter per sekund.
Sedan har jag en godislåda som jag skurit ur ett hål i för att täcka över ventilerna med och dra in all luft via anemometern. Kardborreband håller fast mätaren på godislådan. Jag har tätningslist mellan anemometern och lådan.
Siffrorna ligger inom några procent åt bägge håll mot vad jag försökt kalibrera mot, så jag gissar att den visar rätt.
Produkter som diskuteras: "tätningslist"

Tätningslister
Tätningslister är viktiga för att skapa en lufttät och ibland även vattentät försegling i diverse konstruktioner och installationer. De används ofta i dörrar, fönster, och andra utrymmen där det kan finnas risk för läckage eller drag.
Läs mer
Länken funkar intepacman42 skrev:
[länk]
Man kan ju diskutera hur tillförlitlig den är. Jag ställde in den på kubikmeter per sekund och delade arean med 1000 så nu visar den liter per sekund.
Sedan har jag en godislåda som jag skurit ur ett hål i för att täcka över ventilerna med och dra in all luft via anemometern. Kardborreband håller fast mätaren på godislådan. Jag har tätningslist mellan anemometern och lådan.
Siffrorna ligger inom några procent åt bägge håll mot vad jag försökt kalibrera mot, så jag gissar att den visar rätt.
Fiffigt! Jag har precis bestämt mig för att hyra ett mätinstrument istället för att ta in en firma. Men om du lyckats med goda resultat så kanske man ska prova köpa en om den nu inte kostar mer.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden