Hej!

Vi skall göra en trapp till vår altan. Trappen skall vara ca 5 meter bred o sittvänlig helst. Den är ca 60cm hög och vi har tänkt oss två trappsteg.
Är det enklast att bygga med vagnstycken eller att bygga två "lådor" o klä in o fästa?

Altanen går inte helt lodrätt med marken där trappan skall vara om det har någon betydelse.
Om vi gör lådor så tänkte jag göra någon form av ben o loda in dem.

Två trappsteg borde räcka, dvs 20 cm stig höjd från mark till 1:a steget och så vidare. Kan ni få ner höjden till 17-18cm så blir det enklare att gå i trappan för gammal som ung. Tänk på djupet på trappstegen. Jag tycker personligen man bör ha ca 30cm för att gå bekvämt och slippa titta exakt var man sätter fötterna. De färdiga vagnstyckenan som finns på Byggmax har bara 26cm om jag inte minns fel. Så snickra egna eller bygg en enkel stomme själva. Lycka till!

Ja, så hade jag nog tänkt oxå. Steghöjden får bli ca 20cm. Ev, regel på 170 plus 28*120 som stegbrädor.
Det blir ju att kosta lite om man ska bygga "lådor" med sån regel (Nu när trappen skall vara så bred. . Men det känns som att det kommer att bli en stabil trappa.

Steghöjden blir ju regeldimensionen, under förutsättning att varje steg byggs av samma regeldimension och får samma typ av golvbräda, alltså 170mm i ditt fall.

Har du tillgång till tidningen GDS så visar de en enkel trappa i senaste numret (kom med Posten i veckan)

Kjell G

trappaltan0013.th.jpg

trappaltan0012.th.jpg

Så här gjorde jag.
Trappan är inte byggd med vagnstycken som synes, personligen tycker jag det är enklare att bara stapla reglarna på varandra än att pula med vagnstycken.

FredrikR skrev:
Steghöjden blir ju regeldimensionen, under förutsättning att varje steg byggs av samma regeldimension och får samma typ av golvbräda, alltså 170mm i ditt fall.
:blushing: Ja så blir det ju... fast första steget blir ju lite högre då...

Jan-Å skrev:
[bild]

[bild]

Så här gjorde jag.
Trappan är inte byggd med vagnstycken som synes, personligen tycker jag det är enklare att bara stapla reglarna på varandra än att pula med vagnstycken.
Ja, detta ser ju jättefint ut!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.