Byggahus.se

Stämmer dessa påstående?

1. G
    Medlem · kalmar · 62 inlägg

gurrre

Medlem
    Hej

Har läst igenom massa fakta på forum om torrtbruk nu och tänkte se om jag förstått det riktigt.

1. Puts och murbruk finns i olika styrkor A är hårdast sen går det ner b c osv. Kan hos vissa handlare märkas med I II och III. Finns rena kalkbruk som är svagast.

2. Ett hårdare bruk klarar väder och vind bättre då det är mer cement i men är inte lika följsamt som tex ett c bruk eller hydrauliskt kalkbruk. Så vid värmeskiftningar eller rörelse i byggnad och grund så spricker ett A bruk lättare.

3. Putsar man på en helt ny vägg så ska man börja med rödgrund vilket är lika starkt som ett A bruk. Men renoverar man en gammal vägg så måste den nya putsen vara svagare än de som sitter på eller samma.

4. Om du har många hussidor i skugga i fuktig miljö och ska revetera så se till att få tag på ”hydrauliskt” kalkbruk då detta härdar även i vatten.

5. Hos bygghandlarna står det ofta mur/putsbruk b och puts/murbruk b men de går att putsa med murbruket och tvärt om. Men de kan va större ballast i murbruket så putsbruket blir följsammare.

6. På vissa bruksäckar står det Putsbruk C CS hand. Då är det ett ganska svagt putsbruk som ska läggas på förhand och har förmodligen liten ballast.

7. Om du ska putsa en lecavägg (lättklinker) så vattnar du först lite lätt sen så kör du ett grundbruk tex rödgrund för att få en jämt sugande vägg innan nästa lager ska på. Du skulle kunna använda ren cement som första lager här men rödgrund är bättre på att släppa igenom fult innefrån och är lättare att jobba med. Sedan sätter du upp ett glasfibermatta eller nät dikt an mot grundingsbruket med rostfria mälor. Sen så sprayar vatten igen och lägger på ”stockningsbruket” på nätet och det är denna puts som bygger det tjocka lagret. 5-15mm. Slipa till till jämn vägg efter torkat.
    Sedan använder du ett c bruk eller hydrlsikt kalkbruk till den sista putsningen.

2. Stefan N
    Verktygstokig · Stockholm Täby · 9 864 inlägg

Stefan N

Verktygstokig
    Ja, på allt skulle jag säga (med reservation på 4 då jag inte använt det själv).

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.