Sonos har inga ljudutgångar så sådana lösningar går tyvärr bort.

Jag överväger att köra ungefär som tommib säger om det inte går att lösa bättre. Då behöver åtminstone inte jag vara rädd för att någon grillar antingen en förstärkare eller Sonos-enheten med ett "ojdå".

Blir den svåra biten då att lära instruktörerna att växla källan på förstärkaren som blir en billig Pioneer A10. Elektronisk växling men med lysdiod som visar vald källa. Kanske går att lära folk hur det funkar och med tydliga dymo-etiketter. :rolleyes:

Anledningen till denna lösning är att två av anläggningarna har mindre varianter av gruppträning så kravet på ljudanläggning är rätt så lågt. På de större anläggningarna har vi riktiga PA-anläggningar med mixrar, mikrofonförstärkare, ljusstyrning o.s.v. Jag tänkte bara att man kunde göra en riktigt budgetlösning genom att låta Sonos sköta gruppträningen och en dator med förstärkare sköta bakgrundsmusiken när det inte är gruppträning genom en mekanisk växling av något slag. Men går det inte så går det inte.
Jag har googlat på ämnet också men lösningar som nämns i andra forum handlar ofta om produkter som utgått för länge sedan eller mer tekniskt kunniga användare som inte ställer krav på användarvänlighet.

Tack i alla fall för åsikter. :)

Redigerat:
tommib
Det finns massa lösningar som är bättre än dubbla anläggningar men få som är enklare.

Elektronisk växling, som i konferensrum, tenderar att strula. Folk blir förvirrade. Ett enkelt vred på förstärkaren där två positioner är tydligt märkta är lättast. Men du får skippa Sonos eller köpa en Connect, som har ljudutgångar.

Med tanke på priset på Sonos så är det billigare att lösa det med dymo-etiketter :P

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.