5 113 läst ·
17 svar
5k läst
17 svar
Enkelt sätt att växla källa till gemensamma högtalare
Medlem
· Västerbotten
· 872 inlägg
Har ni några förslag på hur man på ett enkelt sätt kan växla mellan två olika källor (två förstärkare) som delar på samma högtalare?
Vi har Sonos på jobbet (gym) för vanlig bakgrundsmusik och det funkar väl sådär. Så tanken var att ersätta Sonos med en separat dator och förstärkare, men jag vill behålla Sonos-enheten till gruppträning. Så instruktören ska kunna växla från förstärkaren till Sonos så instruktören själv kan sköta musiken under passet.
Det funkar inte att välja exempelvis källa på en förstärkare. Så komplicerade lösningar funkar sällan när det blandas in folk med olika kunskapsnivåer (och intresse), så bäst hade varit en stor knapp på väggen märkt "gruppträningsmusik", men det kan väl inte vara möjlig?
Vi har Sonos på jobbet (gym) för vanlig bakgrundsmusik och det funkar väl sådär. Så tanken var att ersätta Sonos med en separat dator och förstärkare, men jag vill behålla Sonos-enheten till gruppträning. Så instruktören ska kunna växla från förstärkaren till Sonos så instruktören själv kan sköta musiken under passet.
Det funkar inte att välja exempelvis källa på en förstärkare. Så komplicerade lösningar funkar sällan när det blandas in folk med olika kunskapsnivåer (och intresse), så bäst hade varit en stor knapp på väggen märkt "gruppträningsmusik", men det kan väl inte vara möjlig?
Är det varken hifi-krav eller rockkonserteffekter så funkar vanliga omkopplare, en fyrpolig eller två tvåpoliga. Se till att få en modell som inte kortsluter kontakterna bara.
Om förstärkaren har möjlighet till serieportsstyrning kan man rigga en Arduino och ett par knappar för att lösa det. Annars är omkopplare vettigt men det bör föregås av mute av källan för att undvika transienter som skadar högtalarna.
Om man väljer förstärkare med omsorg så kan man iofs ta en modell med ett fysiskt vred för att välja ingång. Då kan de relevanta ingångarna märkas med dymo. En annan variant som jag själv installerat på en studentkår är en rackmixer men då blir det lite pyssligare (och man vill helst ha balanserade källor och förstärkare).
Kan rekommendera denna från Ali express. Köpte en själv förra månaden för att växla mellan en chromecast audio och tvn till samma högtalare. Storlek som ett cigarettpaket ungefär.
4 Input 4 Output Earphone Headphone Headset 3.5mm MP3 Audio Signal Switch Switcher Digital Multi-Channel US Plug Black Wholesale
http://s.aliexpress.com/IjyM7ZZJ
(from AliExpress Android)
4 Input 4 Output Earphone Headphone Headset 3.5mm MP3 Audio Signal Switch Switcher Digital Multi-Channel US Plug Black Wholesale
http://s.aliexpress.com/IjyM7ZZJ
(from AliExpress Android)
Medlem
· Västerbotten
· 872 inlägg
Som sagt, anledningen till att jag inte vill använda eventuella omkopplare på förstärkaren är att jag jobbar med många olika människor där de flesta anser att det behövs en ingenjörsutbildning för att göra något mer avancerat än att tända en taklampa. Vi har t.ex fått skrota ljudutrustning från de större anläggningarna på grund av slarv.
Så jag är väldigt säker på att om personalen själv ska växla källa på en förstärkare (eller likvärdigt) så kommer det innebära dryga samtal till mig på min lediga tid där kunderna klagar på att det inte är någon musik i lokalen på grund av att personalen inte förstår hur man växlar.
Givetvis är det mest säkert rent tekniskt eftersom att det inte kommer finnas två förstärkare som försöker grilla varandra, men användarvänligt hade en bra lösning varit en exxact-knapp på väggen med ett inramat A4 med instruktioner om hur man trycker på knappen. Ungefär.
(Sen så tror jag inte att Sonos Connect Amp har andra utgångar än högtalarutgångar.
)
Så jag är väldigt säker på att om personalen själv ska växla källa på en förstärkare (eller likvärdigt) så kommer det innebära dryga samtal till mig på min lediga tid där kunderna klagar på att det inte är någon musik i lokalen på grund av att personalen inte förstår hur man växlar.
Givetvis är det mest säkert rent tekniskt eftersom att det inte kommer finnas två förstärkare som försöker grilla varandra, men användarvänligt hade en bra lösning varit en exxact-knapp på väggen med ett inramat A4 med instruktioner om hur man trycker på knappen. Ungefär.
(Sen så tror jag inte att Sonos Connect Amp har andra utgångar än högtalarutgångar.
Ser inte hur det så något sätt skulle vara enklare att växla mellan två förstärkare jämfört med att ha en förstärkare och växla mellan två inputs. Oavsett så kräver det ju att någon fysiskt ska växla mellan källorna så det kräver ju att någon form av vred eller knapp finns.
Jag tror också att du ska sikta på en förstärkare där man växlar med ett fysiskt vred eller snabbvalsknappar (INTE bläddrande i någon meny) Då kan du märka upp knapparna/vredet med egentillverkade etiketter som tidigare föreslagits. Då kan du ju ha en knapp med texten Gruppträningsmusik. Knappen kanske fortfarande är liten men texten kan göras stor.
Sen för säkerhets skull så samlar du alla instruktörerna en kvart och tar en snabblektion med dem. Den tiden har du igen flera gånger om sen när du slipper samtal
Jag tror också att du ska sikta på en förstärkare där man växlar med ett fysiskt vred eller snabbvalsknappar (INTE bläddrande i någon meny) Då kan du märka upp knapparna/vredet med egentillverkade etiketter som tidigare föreslagits. Då kan du ju ha en knapp med texten Gruppträningsmusik. Knappen kanske fortfarande är liten men texten kan göras stor.
Sen för säkerhets skull så samlar du alla instruktörerna en kvart och tar en snabblektion med dem. Den tiden har du igen flera gånger om sen när du slipper samtal
Hur klarar de av att sköta en Sonos om de inte klarar att trycka på en knapp på förstärkaren?
Om du verkligen vill ha en idiotsäker lösning tar du en liten mixer och ställer in den så att båda källorna spelas samtidigt. Sen får man helt enkelt stoppa musiken från datorn och starta den från Sonos (och vice versa).
Samtal kommer du få ändå
Om du verkligen vill ha en idiotsäker lösning tar du en liten mixer och ställer in den så att båda källorna spelas samtidigt. Sen får man helt enkelt stoppa musiken från datorn och starta den från Sonos (och vice versa).
Samtal kommer du få ändå
Medlem
· Västerbotten
· 872 inlägg
Lösningen jag tänker mig är något där jag kommer ifrån reglage på "farliga lådor". Helst något med stora knappar som placeras långt ifrån tekniken.
Idag är det jag och en annan tjej som sköter Sonos och det funkar sådär. Huvudkällan till musiken kan enbart jag styra men Sonos-grejen kan egentligen alla styra men det är få som vågar. Så jag får mina SMS och samtal även nu där folk klagar på att det inte är någon musik.
Jag har även varit med om folk som gjort ett halvhjärtat försök med Sonos men istället för att köra igång den spellista som spelas i huvudenheten så kör de igång något på sin telefon, vilket självklart stannar så fort telefonen är utanför nätet.
Jag har även kollat på Sonos-enheten och det finns ingen utgång annat än skruvkontakterna för högtalarna.
I värsta fall får jag hitta på en helt annan lösning där Sonos inte finns med alls eller liknande. Oavsett ska Sonos bort som styrning av bakgrundsljud bort då datorer är mer tillförlitliga när det kommer till uppspelning av musik över nätverket.
Idag är det jag och en annan tjej som sköter Sonos och det funkar sådär. Huvudkällan till musiken kan enbart jag styra men Sonos-grejen kan egentligen alla styra men det är få som vågar. Så jag får mina SMS och samtal även nu där folk klagar på att det inte är någon musik.
Jag har även varit med om folk som gjort ett halvhjärtat försök med Sonos men istället för att köra igång den spellista som spelas i huvudenheten så kör de igång något på sin telefon, vilket självklart stannar så fort telefonen är utanför nätet.
Jag har även kollat på Sonos-enheten och det finns ingen utgång annat än skruvkontakterna för högtalarna.
I värsta fall får jag hitta på en helt annan lösning där Sonos inte finns med alls eller liknande. Oavsett ska Sonos bort som styrning av bakgrundsljud bort då datorer är mer tillförlitliga när det kommer till uppspelning av musik över nätverket.
Förstår att det är knäckande att få frågor på så pass "enkla" saker. Ibland undrar man hur de klarar sig i sitt liv med alla andra beslut och åtgärder som ska göras...
En annan sak man nog ska vara noga med när det gäller offentliga platser är att ni kan få besök av STIM. Då är det inte roligt om det visar sig att man spelar musik avsett för privat bruk i tex ett gym. Kan bli rätt dryga böter/avgifter. Det är därför du i dom stora kedjorna alltid hör hissmusik eller dåliga covers på hits under gruppträningspassen från Les Mills etc. Det kostar för mycket pengar annars. Pengar som gymmen idag saknar.
En annan sak man nog ska vara noga med när det gäller offentliga platser är att ni kan få besök av STIM. Då är det inte roligt om det visar sig att man spelar musik avsett för privat bruk i tex ett gym. Kan bli rätt dryga böter/avgifter. Det är därför du i dom stora kedjorna alltid hör hissmusik eller dåliga covers på hits under gruppträningspassen från Les Mills etc. Det kostar för mycket pengar annars. Pengar som gymmen idag saknar.
"Sonos funkar väll sådär...". ???
Vad är det med Sonos som inte funkar?
Vad har du för Sonos prylar?
Enligt min erfarenhet, så är Sonos ett av de enklaste systemen att hantera!
Välja "rum", klicka på "spellista", och ljud varde....
Tips: Ta en gamal mobil, rensa den, ladda hem sonos appen, ta bort alla appar förutom sonos, säg sedan att här är fjärrkontrollen till ljudet, då kan det inte bli fel.
Och ja! Jag har ett gäng Sonos, 1:a, 5:a, amp, connect, bar, sub.
Till och med frugan hanterar systemet.
Vad är det med Sonos som inte funkar?
Vad har du för Sonos prylar?
Enligt min erfarenhet, så är Sonos ett av de enklaste systemen att hantera!
Välja "rum", klicka på "spellista", och ljud varde....
Tips: Ta en gamal mobil, rensa den, ladda hem sonos appen, ta bort alla appar förutom sonos, säg sedan att här är fjärrkontrollen till ljudet, då kan det inte bli fel.
Och ja! Jag har ett gäng Sonos, 1:a, 5:a, amp, connect, bar, sub.
Till och med frugan hanterar systemet.
Medlem
· Västerbotten
· 872 inlägg
Vi betalar redan till både STIM och SAMI för att göra detta så den biten är löstJ Jocke Best skrev:
Till skillnad mot vanligt hemmaanvändande så har inte vi "rumsindelning" utan snarare "fastighetsindelning".P pegasodavid skrev:
Huvudkällan är en server i en av fastigheterna och Sonos-enheten (Connect Amp) står 3,5 mil bort i en annan fastighet. Övriga anläggningar som är geografiskt utspridda använder dator + förstärkare istället, varför det blev Sonos på just den här anläggningen berodde på att en av firmaägarna köpt en egen enhet och tyckte att det var det bästa sedan skivat bröd.
Problemet uppstår då främst när det blir strul med uppkopplingen i någon ända. Sonos har noll tolerans mot det så den stänger bara av uppspelningen.
Övriga datorer (Linux) har jag knackat ihop några shell-scripter till som kollar uppkopplingens status samt om någon "sink" nyttjas för ljudkortet. Funkar inte uppkopplingen så pingar den servern med 5 sekunders intervaller och när uppkopplingen kommer tillbaka så startar musikspelaren (mplayer CLI) om och spelas ingen musik så startar den också om.
Datorerna klarar detta problemfritt men Sonos ger som sagt upp efter minsta lilla avbrott.
På sikt ska lösningen effektiviseras lite så att en Linuxserver tar över rollen som huvudenhet och då kan jag ställa in på servern att den ska spela på externa ljudkort på nätverket, det vill säga andra datorer, och då blir systemet inte lika beroende av fungerande uppkoppling eftersom att servern kommer fortsätta spela.
Inget sagt om att Sonos är enkelt, för det är det, men det funkar inte för oss när systemen gäller över flera anläggningar.
Sen var det förstås inte smärtfritt att köra Sonos över en fast lina då den vägrade använda kabel, men efter kontakt med supporten så visade det sig att det tydligen var helt normalt att behöva göra en fabriksåterställning på en sprillans ny enhet för att den skulle förstå att kabeln skulle nyttjas.
Problemet är inte att styra Sonos utan problemet är att gruppträningsinstruktörerna ska kunna ta över ljudanläggningen för att leda gruppträning och sedan återgå till bakgrundsmusiken när passet är slut. För att göra det behövs antingen att man växlar källa på en förstärkare eller att man växlar förstärkare. Det är själva växlingen som blir för svårt när man är totalt ointresserad av att göra rätt med tekniken.P pegasodavid skrev:
Kan du inte använda samma förstärkare till båda ljudkällorna? I så fall kan du kanske ta en sån här: https://www.kjell.com/se/sortiment/...r/rca-video/switch/ljudswitch-2-portar-p37930 Koppla in Sonosen till den ena kanalen och dator till den andra(med förbehåll för att jag inte vet vad sonos har för utmöjligheter).
Två knappar att välja på för användarna!
Två knappar att välja på för användarna!
Spontant skulle jag säga att ni har en överkomplicerad lösning för ljudet, speciellt för den användargrupp du beskriver.
Det absolut enklaste du kan göra är att ha två helt separata anläggningar och en muteknapp till den normala bakgrundsmusiken. Anläggningen för gruppträning bör vara en volymknapp och en 3,5mm sladd ut från en dosa där ledaren kopplar in sin egen ljudkälla. Enklare än så är väldigt svårt. Bäst? Absolut inte. Men om du/ni inte kan lära användarna att använda en enkel mixer så skulle jag rekommendera detta. Lösningen tar bort sonosen ur ekvationen helt.
Det absolut enklaste du kan göra är att ha två helt separata anläggningar och en muteknapp till den normala bakgrundsmusiken. Anläggningen för gruppträning bör vara en volymknapp och en 3,5mm sladd ut från en dosa där ledaren kopplar in sin egen ljudkälla. Enklare än så är väldigt svårt. Bäst? Absolut inte. Men om du/ni inte kan lära användarna att använda en enkel mixer så skulle jag rekommendera detta. Lösningen tar bort sonosen ur ekvationen helt.