Hej!

Tänkte att jag bara måste skriva detta efter en sökning här på forumet i gamla trådar. Jag tror det var ByggaNytt´s förslag jag prövade om jag inte minns fel. Resultat var perfekt, det var mycket enkelt och det gick snabbt (för en nybörjare):

Vad behövs:

Sticksåg med stålblad
Bågfil
A3-papper eller två ihoptejpade A4-papper
Spritpenna
En fil

1. Vik pappret runt röret så att det bli jämt.
2. Rita med spritpennan runt papperskanten och du har ett fint bra streck runt hela röret.
3. Såga ett snitt med bågfilen så att du kan få in sticksågsbladet
4. Såga runt med sticksågen (låg hastighet)
5. Grada av det med filen

Detta fungerade utmärkt för mig. Tänkte bara att jag ville tipsa om det.
 
Redigerat:
  • Gilla
Atom och 1 till
  • Laddar…
Vill bara lägga till ett tips, oavsett hur man kapar spirot.
När man kapat spirokanalen blir det ofta en vass pigg där man kapat av falsen, nyp av denna med en vanlig avbitare så slipper man onödigt blodspill ;)
 
  • Gilla
Atom och 1 till
  • Laddar…
Detta tipset behöver jag!
 
Papper tycker jag låter meckigt. Jag tar ett snöre och ritar efter.
Om man drar snöret lite runt fram och tillbaka så lägger det sig helt vinkelrätt mot röret.

Protte
 
Eller måttband i stål.
 
  • Gilla
erkki_
  • Laddar…
useless useless skrev:
Eller måttband i stål.
Jag har ett gammalt utslitet slipband till en bandslip. Håller i evigheter.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag har klippt spiro med plåtsax.
Det finns enklare sätt, men en plåtsaxen är lätt att bära med sig.
Vill man kapa rakt så fungerar det med att märka upp flera punkter runt röret.
 
Paul-Staffanstorp
Tigersåg :)
 
  • Gilla
Anonymiserad 618974
  • Laddar…
Man "får inte" använda vinkelslip med kapskiva , man bränner bort zinkskiktet då. Men biltemas 125mm 1mm tjocka skivor för rostfritt tycker jag fungerar utmärkt utan att bränna zinken.
 
P
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Tigersåg :)
Tigersåg är kul! Tycker man ska ta varje chans man får att använda den. :)
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
A Antemoo skrev:
Jag har klippt spiro med plåtsax.
Det finns enklare sätt, men en plåtsaxen är lätt att bära med sig.
Vill man kapa rakt så fungerar det med att märka upp flera punkter runt röret.
Om man ska passa ihop kapade rakrör med böjar eller T-rör finns en risk att det inte passar så bra om man har klippt med plåtsax. Då är den tunna rondellen perfekt, om man kör lungt och avbryter några gånger för att snurra på röret håller man ner tempen. Insidan gradas enklast och snabbast med en slidkniv. Kom ihåg bara att en gnistbildande rondell är förbjuden i ett system i drift: det sitter garanterat avlagringar med snustorrt damm inuti befintliga rör före (och troligen efter) eventuella filter, och det hjälper inte att dammsuga eller att långborsta, för det blir ändå litet damm kvar. Då är en liten lätt multislip (gärna batteridriven) förvånansvärt effektiv förutsatt att man har ett blad som kan såga metall och man hittar rätt lutningsvinkel. Men det går åt blad fort. Är det för trångt för multislipen finns nog inte något alternativ till en falstång; den är svindyr men kan kanske hyras för ett engångsjobb. Eller så kan man trycka in en stor fuktig trasa (lakan) i röret förbi kapstället och hålla tummarna...
 
  • Gilla
Johan Gunverth och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.