Hej kunniga!

Flyttade in i ett hus där de hade tagit bort ett takfönster men lämnat hålet. Kanske sentimentalt, vem vet.
Men nu ska vi använda det rummet och hålet stör mig.
Tänker mig att jag fyller hålet med isolering och sen ångspärr och sen lite stiligt gips. Måste man ha med spånt?
Missar jag något eller är det så enkelt som jag inbillar mig?
Det är inte mögel på synliga brädor, de är bara skitiga och det finns ingen doft.

Tackar på förhand

• 20260822_184327~2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20260822_184349.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är ambitionsnivån? Att täppa till hålet så som du beskriver är inte svårt. Du bör lägga en list på insidan som överlappar skarven. Och då blir det enklare om det du lägger på har samma tjocklek. Men det måste inte vara råspont som ger tjockleken. En annan variant kan vara att skära bort en remsa på ett par cm längs kanten så att du kan skruva gipsskivan i befintlig råspont.

Hur tänkte du göra med befintliga skivor? Jag tycker det ser ut som treetex. Och det brukar kunna röra sig en del och därför vara svårt att få en slät yta. I synnerhet om du har en skarv mellan gips och treetex. Är du ok med att det inte blir perfekt ser jag inga större problem.

List ja, bra tanke. Vi skyller det på trötthet att jag inte tänkte på det. Ambitionsnivån är tätt, semirätt och osynligt för vi ska ha gips på utsidan sen. Man kanske inte ska ha gips på gips så jag kanske får hitta en lösning som du beskrev med att ta bort mer av skivorna först. Det ska bli en civiliserad innervägg till en walk in closet. Ville mest göra rätt i att imitera hur takets beståndsdelar så jag inte förändrar någon fuktbarriär

Att lägga gips på gips är inget problem. Men jag ser inget gips på bilden. Är det inte treetex-skivor? Klär du alla ytorna med gips så behöver du inte göra något extra vid öppningen. Det är bara att täcka. Är det någon fuktspärr i taket? Om det alls finns så är det ju ett jättehål i den vid öppningen. Så en eventuell förändning kan bli till det bättre.

Nej, inget gips än. Gipsen ska täcka all treetex så det blir jämnt att måla på. Ser ut som det tätaste membranet som är där är tjärpapp vid spånten. Så när du säger eventuell förändring till det bättre så är det inget fel med nån typ av ångspärr/broms också?

Att montera fuktspärr i gamla hus är ganska omdebatterat. Jag tror inte att du försämrar något genom att sätta dit det. Men du bör känna till att det finns många andra som tror. Min spekulation är att om det finns en fuktspärr och taket läcker lite så kan det läcka och ruttna ganska mycket innan man märker något. Det har lett en del till den felaktiga slutsatsen att det är plasten som orsakat rötan.

• Gilla
Fredrik Ek1
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.