Hej, frågar för brorsans räkning. Han har letat, men det är en djungel... Han vill alltså ha larm om
  1. strömmen till frysboxen försvinner (inte hela huset, utan bara den gruppen)
  2. det blir för varmt i boxen.
Så, jag frågar expertisen här om lämpliga tips. En sak som kanske kan beaktas är att hemlarmet behöver bytas ut. Vet inte, men det kanske går att kombinera. Han är inte intresserad av koppling till larmcentral

L Lars_P2006 skrev:
Hej, frågar för brorsans räkning. Han har letat, men det är en djungel... Han vill alltså ha larm om
  1. strömmen till frysboxen försvinner (inte hela huset, utan bara den gruppen)
  2. det blir för varmt i boxen.
Så, jag frågar expertisen här om lämpliga tips. En sak som kanske kan beaktas är att hemlarmet behöver bytas ut. Vet inte, men det kanske går att kombinera. Han är inte intresserad av koppling till larmcentral
Om han inte vill pillra så mycket själv, och kliva in i "smarta-hem" världen, då skulle jag rekommendera en sån här, den uppfyller båda dom kraven som du beskrivit.

4G SMS-larm med sensor och sladd för temperaturövervakning vid strömavbrott. Enkel installation för smarta hem-lösningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
knightjocke
  • Laddar…
Ja, jo, fast då måste man ha ett SIM-kort. Fast visst, nå, tack för tipset

L Lars_P2006 skrev:
Ja, jo, fast då måste man ha ett SIM-kort. Fast visst, nå, tack för tipset
Ja, det är korrekt.
Men hur har han tänkt att den ska kommunicera?
En fördel med kommunikation över mobilnätet är att även om flera grupper faller bort, eller totalavbrott, så får man larmet (då kanske WiFi eller ordinarie bredband fungerar).

Jo, fast behovet är bara den gruppen. Faller hela huset med WiFi bort så märks det iallafall. Så ja, internet/husnätverket duger. Det han nu råkade ut för var att en kyl la av och gjorde så att säkringen gick, och på den säkringen låg även den andra frysen (men inte så mycket mer, så det tog lite för lång tid att upptäcka...)

Då skulle jag nöja mig med temperaturövervakning.
En Netamo väderstation, ellen en sån här enhet.

Trådlös smartplug med temperaturlarm, vit, visar anslutning till vägguttag. Används för övervakning av temperatur och integreras med app och IFTTT.
Skapa konto

Temperaturen kan man ganska snart analysera, och faställa vad som är en normal nivå.
Jag har -18 grader som larmgräns, och får ibland något "falsklarm" när det packas in mycket som ska frysas in, eller om någon har dörren/locket öppet för länge.
Men då har jag gott om tid att vidtaga åtgärder om någonting händer.

Temperaturgraf från en frys visar variationer mellan -22°C och -26°C under ett dygn, med texten "Frysen inne" och datumet 14 oktober.
Skapa konto

Ah, inte alls tokigt,,, jag antar att den även larmar om strömmen går?

Om den blir strömlös kan den inte larma, såvida det inte finns backupbatterier i denna.

Annars är det någon i övergripande systemet som med jämna mellanrum frågar efter enheten och när den slutar att svara så skapar det en larm eller liknande.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.