50 313 läst ·
217 svar
50k läst
217 svar
Enkel ho i köket, vad är vitsen?
Vi har haft dubbelho men bytte för 3-4 år sedan till en stor enkelho - praktiskt sett ett av de bästa besluten i vårat kök. Nu lagar vi förvisso mycket mat och varje dag är det långpanna, större ugnsform, stora baktillbehör eller wokpanna som är smidigt att diska för hand när diskhon är större. Allt annat utom just de största sakerna, en del finare vinglas och knivarna körs i diskmaskin.
Vi brukar köra 1 knökfull diskmaskin per dag plus en omgång handdiskning. Vissa helgdagar kan det mycket väl bli 2 fulla diskmaskiner plus en stor omgång handdiskning.
Vi brukar köra 1 knökfull diskmaskin per dag plus en omgång handdiskning. Vissa helgdagar kan det mycket väl bli 2 fulla diskmaskiner plus en stor omgång handdiskning.
Byggveteran
· Åland
· 2 074 inlägg
En del tycker si och en del tycker så. Jag tycker så. I och för sig ett värdsligt problem men jag vill inte ha en extra balja att skölja i. Att det funnits dubbelho i många år är ju naturligtvis för att det är praktiskt i annat fall skulle köksundersökningar, Konsumentverket, Råd Rön m fl för länge sedan ifrågasatt varför man inte har en ho i stället. Jag tror även att en stor ho rymmer mer vatten för att få diskdjup än en mindre. Jag struntar i modet och använder min fina dubbelho där jag har div slask, grönsaksskölj mm i den lilla och även till disksköljning. Så ni som vill ha en stor ho, fortsätt med det och försvara den ur er synpunkt.
Redigerat:
Vi har bara en ho, både här och på landet. På landet beror det på platsbrist. Köket är så litet så vi ville ha den minsta hon.
Här beror det på behov. Vi har diskmaskin, och sköljer av allt i den hon vi har innan vi ställer in. Vet inte vad vi skulle haft en ho till till. Hade bara blivit ytterliggare en avställnignsyta med massa halvsmutsig disk. Kanske att man kunde haft en liten hon som alltid var ren, där man kunde skölja av grönsaker. (Så dessa slipper komma i kontakt med gammalt matavfall, diskmedel osv).
Sedan tycker jag det ser renare ut med en ho, och det är enklare att städa.
Här beror det på behov. Vi har diskmaskin, och sköljer av allt i den hon vi har innan vi ställer in. Vet inte vad vi skulle haft en ho till till. Hade bara blivit ytterliggare en avställnignsyta med massa halvsmutsig disk. Kanske att man kunde haft en liten hon som alltid var ren, där man kunde skölja av grönsaker. (Så dessa slipper komma i kontakt med gammalt matavfall, diskmedel osv).
Sedan tycker jag det ser renare ut med en ho, och det är enklare att städa.
Byggveteran
· Åland
· 2 074 inlägg
Och sedan sköljer du i badkaret?Lolle skrev:Vi har haft dubbelho men bytte för 3-4 år sedan till en stor enkelho - praktiskt sett ett av de bästa besluten i vårat kök. Nu lagar vi förvisso mycket mat och varje dag är det långpanna, större ugnsform, stora baktillbehör eller wokpanna som är smidigt att diska för hand när diskhon är större. Allt annat utom just de största sakerna, en del finare vinglas och knivarna körs i diskmaskin.
Sköljer vad?seniorkonsult skrev:
Vi är rätt pedanta både jag och min fru så under de 6 år vi bott i detta hus har vi ännu inte lämnat saker i diskhon. När vi ätit så plockar vi undan och ställer in i diskmaskinen, en av oss torkar rent matbord/stolar plus spis och bänkskivor där vi förberett mat medan den andra handdiskar det som behövs. Tar inte många minuter när alla hjälps åt.
På detta sätt så är alltid diskhon alltid ren och att skölja grönsaker etc är aldrig något problem.
Våra barn är bara 2, 3 respektive 5 år men tom den minsta klarar fint att plocka undan efter sig och ställa in i diskmaskinen plus hjälpa till att ställa bort dricka etc.
Byggveteran
· Åland
· 2 074 inlägg
Lolle; Sköljer vad?
Den stora handdisken naturligtvis. Eller sköljer ni inte den?
Den stora handdisken naturligtvis. Eller sköljer ni inte den?
Eftersom vi aldrig vill låta något ligga så är det som ska diskas som mest ett par vinglas, 1-2 knivar och en ugnsform plus en stekpanna. Det som körs i maskin sköljs aldrig utan skrapas bara av.seniorkonsult skrev:
Handdiskar under rinnande vatten och med snålspolande kran är vattenförbrukningen inte högre än att fylla två små hoar. Nu har vi förvisso egen brunn och eget avlopp så jag hade inte brytt mig nämnvärt om en marginell höjning av vattenförbrukningen.
Seniorkonsult,
dubbelho kom av praktiska skäll och före diskmaskinens tid
. Sen hänger det ju kvar eftersom inte alla har en diskmaskin . Idag är dock en diskmaskin en standard vitvara i de flesta hus och hem. Det finns många enkelhoar att välja idag. Det är bara inom heltäckande diskbänkar som man envisas stoppa i en dubbelho även om den andra är ibland i storlek av en tvålkop .... praktisk tradition?
Jag diskar i rinnande vatten för att slippa fylla hon för en stekpannans skull
gaia
dubbelho kom av praktiska skäll och före diskmaskinens tid
Jag diskar i rinnande vatten för att slippa fylla hon för en stekpannans skull
gaia
Byggveteran
· Åland
· 2 074 inlägg
Lolle; så du står och skvätter diskmedel nästan motsvarande en balja för varje grej som du handdiskar i den stora handdisken för att sedan skölja varje sak i rinnande vatten då? Efterso du inte svarade på sköljproblemet.
Nåja, värden går inte under. Var och en gör på sitt sätt.
gaia; dubbelhon används även för andra saker än rens och skölj. Det är många saker sominte kan diskas i diskmaskinen. Vilken undersökning säger att enkelho beror på dm?
Nåja, värden går inte under. Var och en gör på sitt sätt.
gaia; dubbelhon används även för andra saker än rens och skölj. Det är många saker sominte kan diskas i diskmaskinen. Vilken undersökning säger att enkelho beror på dm?
Redigerat:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 133 inlägg
En rejält stor diskho och en normalstor "slask" hade jag aldrig klarat mig utan. Saker som inte får plats i diskmaskinen eller är omtåligt måste kunna diskas för hand. Slasken tar hand om råvarurens som grönsaksblast, fiskskinn och annat medans man härjar i köket den är också oumbärligt att hälla ut diverse skit i. det vill man inte göra i diskhon som skall vara hyfsat ren. Vid avslutad måltid åker allt i slasken till komposten. Finns ingen möjlighet att stå och plocka med rens och matrester medans man lagar maten. Ohygienskt dessutom. Har lagat större middagar hos folk med en enda ho och det är ett helvete att få något gjort när värden/värdinnan hela tiden skall påpeka att man skall tömma hon kontinuerligt/inte lägga smuts där...och gärna låta bli att repa den.
Och som jag försökte få fram: även om sakerna KAN diskas i maskinen så är det inte alltid ekonomiskt försvarbart att köra maskinen varje dag för att få sakerna rena. (Vi har haft Eons 100koll så jag hade en mätare på diskmaskinen ett par månader och har alltså rätt bra koll på hur mycket vi diskar i maskin och vad det kostar i elförbrukning.)
Hur många osthyvlar har ni t.ex.? (Vi har iofs 6 stycken, som vi köpte redan när vi bodde i lägenhet för att slippa handdiska varje dag, så det kanske är ett dåligt exempel, men ändå
Stekspadar, slevar, vispar, durkslag?
Hur många osthyvlar har ni t.ex.? (Vi har iofs 6 stycken, som vi köpte redan när vi bodde i lägenhet för att slippa handdiska varje dag, så det kanske är ett dåligt exempel, men ändå
Tror att alla har sina egna preferenser.
För min del är det som sagt ALDRIG en endaste pryl i diskhon som är odiskad. Skall jag då ställa mig och laga mat så är den tom och kan användas för sköljning av grönsaker, etc. Så det är aldrig några problem med att inte kunna ställa ner fiskrens eller liknande. När jag är färdig så åker det i komposten och diskhon görs rent innan jag sätter mig och äter. Direkt efter maten så diskas allt som använts till matlagning undan och torkas undan för att kunna ställas tillbaka i skåp/lådor.
Ja jag handdiskar och sköljer under rinnande vatten med diskmedel från diskmedelspumpen som finns vid hon. Det är väldigt få saker som handdiskas, köper medvetet inte saker som inte går att diska i maskin utom just knivar. Det som vi inte vill köra i maskin är just de grejer som är störst och då uppskattar jag en diskho som är stor så jag har bra med plats.
Diskmaskinen blir alltid full efter middagen och körs igång för att senare på kvällen tömmas och stå redo för nästa dag. Därför är det åtminstone för oss inga problem att något som skulle behövas står i diskmaskinen.
För min del är det som sagt ALDRIG en endaste pryl i diskhon som är odiskad. Skall jag då ställa mig och laga mat så är den tom och kan användas för sköljning av grönsaker, etc. Så det är aldrig några problem med att inte kunna ställa ner fiskrens eller liknande. När jag är färdig så åker det i komposten och diskhon görs rent innan jag sätter mig och äter. Direkt efter maten så diskas allt som använts till matlagning undan och torkas undan för att kunna ställas tillbaka i skåp/lådor.
Ja jag handdiskar och sköljer under rinnande vatten med diskmedel från diskmedelspumpen som finns vid hon. Det är väldigt få saker som handdiskas, köper medvetet inte saker som inte går att diska i maskin utom just knivar. Det som vi inte vill köra i maskin är just de grejer som är störst och då uppskattar jag en diskho som är stor så jag har bra med plats.
Diskmaskinen blir alltid full efter middagen och körs igång för att senare på kvällen tömmas och stå redo för nästa dag. Därför är det åtminstone för oss inga problem att något som skulle behövas står i diskmaskinen.
har inte sett några undersökningsresultat ... det kändes bara som en logisk förklaring. Annars skulle enkelhoarna inte ens blivit tillverkade.seniorkonsult;176318 [URL="http://www.byggahus.se/forum/medlem/7013" skrev:
Det är fritt att välja fex efter hur mycket kristallglas och guldkantat man har hemma eller hur mycket arbetsyta man har till förfogande.
Undersökningar behövs ej
gaia
Är väl inte direkt självklart att plåtar får plats i en diskmaskin....Alfredo skrev:
För mig känns det självklart att diska skrymmande föremål för hand. Slösigt att köra ett helt maskinprogram för 3 kastruller. Typ.