Mikael_L
gaia skrev:
:) har en korg typ torkställ i hon och där hamnar allt smått och stort som inte kan vänta på diskmaskin. Finns de som samlar smutsig disk i hon ... jag samlar handdiskat som torkar i den :). Bara vid sällsynta fall används denna ho som ho så jag skulle kunna leva med ett ho :)
gaia
Ja OK, det lät ju bra mycket bättre ... :)

Ja i det här huset har vi en dubbelho (eller nja, en 1 och 1/2 ho i 60-skåp är det ju egentligen.) samt en enkelho vid spisen och kökshalvön.
Den senare för att bl.a. användas vid matlagning och matberedning.

Åsikterna gick väl rätt rejält isär när vi diskuterade enkelho vs dubbelho vid hon där diskning sker. Jag kan väl säga som så; att jag själv var vän av en större enkelho men den klokare kvinnan här vid min sida fick naturligtvis bestämma. :)
Jag vet inte om samma åsikt gäller än, nu när vi bott här en tid. Jag borde kanske fråga.
Jag tycker fortfarande att det hade funkat minst lika bra, eller tja helt klart bättre, med en större enkelho.

Själv är jag dessutom inte en som ens skalar ner potatisskal, morotsskal och sånt i en ho. Jag låter det singla ner på arbetsbänken där jag står eller bordsskivan där jag sitter och så avslutar jag med att lyfta fram sophinken och svepa ner renset.

Totem skrev:
Nä jag LAGAR heller inte mat hon, men däremot händer det att det finns disk i den ena och den andra behövs för att skölja grönsaker, skala potatis osv. Jag för min del skulle bli galen utan två vaskar.
Ok

Jag skalar faktiskt potatis på vår bänkskiva, lite överhäng så det är bara att raka ner i gröna påsen och torka av.

D09
Har enkel stor ho med vinklingsbar blandare, hur nöjd som helst.

Skulle inte byta tbx till dubbel

Disken kör vi i diskmaskin men kan bli under rinnande vatten om det är skrymmande saker som baljor, plåtar och osv

Dubelho från 50-tal här och hade hellre haft en enkelho, givet att ytan inte får skilja.
Får det vara bredare så dubbla stora.
Stort är bra i ett kök :)

När det gäller skala potatis och annat så har jag en dedikerad sil till det som jag hänger över ena hon och skalar rakt ner i den.
Går utmärkt med rinnande vatten med.
När det torkat såpass så det slutar droppa så går jag ut och slänger det i komposten.
Väldigt smidigt tycker jag.
Om man inte stör sig på torkande potatisskal i köket :rolleyes:

Själv kör man numera med kvarn så allt slask och matrester åker bara ner i silen och 1,5 sekunder senare är det borta :-)

Vad tycker ni är en stor ho?

Jag har letat ett tag efter en heltäckande diskbänk 1400mm för 80-skåp med enkel låda, men det verkar ju stört omöjligt, de flesta verkar vara max 1200 dvs, för 60+60 skåp, över 1200 bredd så verkar det endast finnas med dubbel-ho

Det bästa jag lyckats uppbringa är intra qube qgx14 som har en liten ho och en stor ho (52). Den stora hon är ju såklart större än min befintliga då jag idag har en infälld dubbelho, antar att de är ca 35+35 eller så. Men jag är hyggligt allergisk mot den lilla hon då vi hade en sån i vårt gamla kök och använde den sällan eller aldrig.

Tittar man i de olika ritprogrammen från stala, intra etc så verkar 52 vara gränsen förutom i undatagsfall, men då verkar priset också följa med.

Rimligtvis borde man kunde hitta en bänk med en 60 cm låda, men inte?

ullberg
Att få ner en ugnsplåt räknar jag som en stor ho, och det ska gå på 52 (mät och kolla). Anledningen är nog

1) att få har din lyx md 80 skåp, och ett 60 skåp minus två stombredder á knappt 2 cm, tja då börjar det bli trångt (eller snarare, man vill nog gärna ha lite justermån.

2) Dessutom blir det ganska jobbigt om man någonsin vill fylla, vi har en porslinsho som tar upp ett 60-skåp, skulle gissa att den är knappt 55 invändigt (kanske 52 ;) ), och den tar sin lilla tid att fylla (och det går ganska mycket vatten)

/U

PS: själv föredrar jag en stor ho isf. två mindre, har haft båda och längtar inte tillbaka.

• Gilla
Dkcre
  • Laddar…
Ja det stämmer nog med plåten, vi har inbyggnadsugn och den sitter ju i ett 60-skåp, och jag retar mig alltid på att plåtarna är så små (jämfört med en 70-ugn) som vi hade i vår förförra boende, så runt 50 är nog rimligt invändigt mått. Då lutar det ändå att man får acceptera den lilla extra-hon, men då hade jag hellre tagit en 52 ho och istället fått en 20 cm extra arbetsyta.

Edit:
Tittade lite snabbt på E-lux hemsida och det första måttet jag såg handlade om 48cm invändigt mått i en inbyggnadsugn

Redigerat:
MMR
Det verkar som om plåtbänktillverkarna har inte varianten med enkelho för kök. Om jag minns rätt så var det hos Franke man hade mer att välja av.
Enda enkelho som finns att få från hyllan är för tvättbänkar där tvättmaskin ska få plats under bänken.

Jag tycker att en ho 50x40 är stort nog. jag skulle i alla fall inte köpa större och dyrare bara för att döpa ungplåten 4-6 gånger om året. Jag använder sällan ugnplåtar och steker /bakar i mindre formar stående på ugnsgaller. men alla har vi olika matlagningsrutiner :)

Kommentar till de som tycker det får "plats att diska plåtar i stor ho". Det går väl lika bra när man har dubbelho? Diskar ni plåtar och syltgrytor dagligen? Plåten läggs väl inte ned hel i hon? Det är bara i restaurangköks grovdisk man gör så.
Verkar ej miljömässigt riktigt med en stor ho som dessutom arkitektmässigt skall vara av stötkänsligt porslin. Verkar både opraktisk och helknäpp oekologisk lösning."Bowman"; avfallskvarn är milömässigt förbjuden i de flesta kommuner, till viss del på att rören är för klena och dricksvatten vräks ut.

• Gilla
pojoel
  • Laddar…
Ugnsplåtar diskar jag i diskmaskinen.

Man måste inte diska plåtar dagligen för att uppskatta en stor ho. Själv diskar jag plåtar, långpannor, stora grytor etc. ganska sällan, men när jag gör det uppskattar jag om hon rymmer det jag diskar. Nu med en liten ho räcker det med en större stekpanna för att den ska vara vara krånglig att skölja av utan att slamra i kanterna på hon och blodtrycket ska stegras. När man sen ska diska en plåt så är det vatten tammefan överallt, och då är sprinten nära att gå.

Det enda jag handdiskar _ofta_ är mina knivar, och då spelar inte hons storlek nån roll då jag gör det under rinnande vatten.

Däremot skalar jag ofta grönsaker etc. och då spelar inte storleken heller nån större roll. Hade jag ett större kök skulle jag gärna ha två, kanske till och med tre stora hoar, men de flesta av oss måste göra kompromisser. Jag prioriterade dubbla diskmaskiner i nya huset. På så vis behövs ingen disksamlingsplats i nån ho, utan allt åker in direkt i maskinen utom knivar, bautagrytor och plåtar som handdiskas i den stora hon :)

Började med enkelho, modell liten i min bostadsrätt på grund av utrymme. Hade inte sambon använt den då hade hon aldrig tänkt tanken... Men efter hus i mellan med dubbel ville hon ha enkel men stor när vi renoverade nyköpta. Blir en annan disciplin med en ho. Att man får ner hela plåtar ser jag som en bonus. Är även så stor som någon skrev att bara ha lite disk vid sidan och även använda som vanligt. Ett stort måste är kran med utdragbar slang så man kommer åt att skölja ur. Vi har underlimmad IKEA som efter tre år fortfarande ser fin ut. Så allt är inte priset.

D09
Glömde nämna att lillgrabben kunde bada i diskhon. Gott om plats :)

Fn 76; Varför skriver man då, kanske inte du, att det är bra med stor ho för ugnsplåtarna?
Vårt barn badade i vårt större tvättställ. En fördel med de stora hoarna är att de ofta är arkitektoniskt, farbriksmässigt rätvinklade nere i bottenkanterna så de blir svårare att rengöra. Dessutom förbrukas det mer vatten.

Redigerat:
  • Gilla
pojoel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.