3 049 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Enhandstving
Hej!
Jag funderade på varför greppet och käftarna inte ligger på samma sida om stålskenan? (på de modeller jag hittat)
Se länk (fick visst inte posta länken, men skiv www före denna: .ernstp.se/userFiles/myWebshop/Enhandstving.jpg
Är det smidigare att ha det så? Tycker nästan det borde vara bättre att ha käftarna nedåt, på samma sida som greppet?
Någon som har någon åsikt om detta?
Jag funderade på varför greppet och käftarna inte ligger på samma sida om stålskenan? (på de modeller jag hittat)
Se länk (fick visst inte posta länken, men skiv www före denna: .ernstp.se/userFiles/myWebshop/Enhandstving.jpg
Är det smidigare att ha det så? Tycker nästan det borde vara bättre att ha käftarna nedåt, på samma sida som greppet?
Någon som har någon åsikt om detta?
Tack mattiasp!
100 har läst, men ingen verkar ha något bra svar.
Jag använder sällan någon tving, men skulle gärna i egenskap av produktutvecklare vilja veta lite för och nackdelar med enhandstvingar
100 har läst, men ingen verkar ha något bra svar.
Jag använder sällan någon tving, men skulle gärna i egenskap av produktutvecklare vilja veta lite för och nackdelar med enhandstvingar
Redigerat:
Medlem
· Västernorrland
· 152 inlägg
Jag har besseys enhandsvariant. köpte för någon vecka sedan och är nöjd än så länge. Trycker det känns mer naturligt att använda denna typ än den med handtag på motstående sida.
/Mattias

/Mattias

En klar nackdel med många tvingar är att de är värdelösa! De klämmer inte ihop med tillräcklig kraft! Man får vad man betalar för gäller i synnerhet här.blahiblaha skrev:
Jag läste först nu.blahiblaha skrev:
Men jag har inget bra svar. Jag har egentligen inte ens funderat på det förrän nu, då jag bara använder det jag köper, vilket är produkter satta på marknaden.
Men när du säger det, så häromdagen skulle jag klämma ihop en grej och irriterade mig på att handtaget kom ivägen. Så det blev att hämta en vanlig skruvtving just då.
Om jag fick välja fritt skulle jag antagligen vilja ha av bägge modellerna, handtag på samma sida och på motsatt sida.
Hmm... den typen av enhandstvingar har ju dubbla funktioner - du kan flytta den fasta "käften" till andra änden för att använda tvingen för att pressa isär istället för att pressa ihop. Då är det inte så smidigt med greppet på samma sida som käftarna (du kommer då att antingen få manövrera tvingen "inifrån" det ämne du pressar isär, alternativt bli begränsad i minsta "arbetsdjup" av skenans längd).
Jag har både den på bild från Bessey, och Wolfcrafts, som har handtaget på andra sidan. Ofta kvittar det vilken sida handtaget är på. Ibland är det ena bättre än det andra. Men generellt föredrar jag Wolfcraftarna framför Besseyn, det vill säga ofta passar det med handaget bakåt.Mikael_L skrev:Jag läste först nu.
Men jag har inget bra svar. Jag har egentligen inte ens funderat på det förrän nu, då jag bara använder det jag köper, vilket är produkter satta på marknaden.
Men när du säger det, så häromdagen skulle jag klämma ihop en grej och irriterade mig på att handtaget kom ivägen. Så det blev att hämta en vanlig skruvtving just då.
Om jag fick välja fritt skulle jag antagligen vilja ha av bägge modellerna, handtag på samma sida och på motsatt sida.
--- Mats ----
Produkter som diskuteras: "Wolfcrafts"
Wolfcraft
Smarta och innovativa verktyg från det tyska familjeföretaget Wolfcraft, grundat 1949 av Robert Wolff. Wolfcraft är en stor producent av verktyg, tillbehör och egenutvecklade produkter. I dagsläget har de mer än 550 patentskyddade produkter.
Läs mer
Tack för alla svar!
Ska ha dessa i åtanke när jag klurar ut en ny tving. Återvänder med största sannolikhet hit för fler frågor!
Ska ha dessa i åtanke när jag klurar ut en ny tving. Återvänder med största sannolikhet hit för fler frågor!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden

