Hej!
Jag funderade på varför greppet och käftarna inte ligger på samma sida om stålskenan? (på de modeller jag hittat)

Se länk (fick visst inte posta länken, men skiv www före denna: .ernstp.se/userFiles/myWebshop/Enhandstving.jpg

Är det smidigare att ha det så? Tycker nästan det borde vara bättre att ha käftarna nedåt, på samma sida som greppet?

Någon som har någon åsikt om detta?
 
Här är blahablaha:s bild
Enhandstving.jpg


Själv har jag två såna här som är trevliga:
00012254_0.jpg
 
Redigerat:
Tack mattiasp!

100 har läst, men ingen verkar ha något bra svar.
Jag använder sällan någon tving, men skulle gärna i egenskap av produktutvecklare vilja veta lite för och nackdelar med enhandstvingar :)
 
Redigerat:
Jag har besseys enhandsvariant. köpte för någon vecka sedan och är nöjd än så länge. Trycker det känns mer naturligt att använda denna typ än den med handtag på motstående sida.

/Mattias

00012830_0.jpg
 
blahiblaha skrev:
Tack mattiasp!

100 har läst, men ingen verkar ha något bra svar.
Jag använder sällan någon tving, men skulle gärna i egenskap av produktutvecklare vilja veta lite för och nackdelar med enhandstvingar :)
En klar nackdel med många tvingar är att de är värdelösa! De klämmer inte ihop med tillräcklig kraft! Man får vad man betalar för gäller i synnerhet här.
 
Mikael_L
blahiblaha skrev:
Tack mattiasp!

100 har läst, men ingen verkar ha något bra svar.
Jag använder sällan någon tving, men skulle gärna i egenskap av produktutvecklare vilja veta lite för och nackdelar med enhandstvingar :)
Jag läste först nu.
Men jag har inget bra svar. Jag har egentligen inte ens funderat på det förrän nu, då jag bara använder det jag köper, vilket är produkter satta på marknaden.

Men när du säger det, så häromdagen skulle jag klämma ihop en grej och irriterade mig på att handtaget kom ivägen. Så det blev att hämta en vanlig skruvtving just då.

Om jag fick välja fritt skulle jag antagligen vilja ha av bägge modellerna, handtag på samma sida och på motsatt sida.
 
Hmm... den typen av enhandstvingar har ju dubbla funktioner - du kan flytta den fasta "käften" till andra änden för att använda tvingen för att pressa isär istället för att pressa ihop. Då är det inte så smidigt med greppet på samma sida som käftarna (du kommer då att antingen få manövrera tvingen "inifrån" det ämne du pressar isär, alternativt bli begränsad i minsta "arbetsdjup" av skenans längd).
 
Mikael_L skrev:
Jag läste först nu.
Men jag har inget bra svar. Jag har egentligen inte ens funderat på det förrän nu, då jag bara använder det jag köper, vilket är produkter satta på marknaden.

Men när du säger det, så häromdagen skulle jag klämma ihop en grej och irriterade mig på att handtaget kom ivägen. Så det blev att hämta en vanlig skruvtving just då.

Om jag fick välja fritt skulle jag antagligen vilja ha av bägge modellerna, handtag på samma sida och på motsatt sida.
Jag har både den på bild från Bessey, och Wolfcrafts, som har handtaget på andra sidan. Ofta kvittar det vilken sida handtaget är på. Ibland är det ena bättre än det andra. Men generellt föredrar jag Wolfcraftarna framför Besseyn, det vill säga ofta passar det med handaget bakåt.

--- Mats ----
 
Tack för alla svar!

Ska ha dessa i åtanke när jag klurar ut en ny tving. Återvänder med största sannolikhet hit för fler frågor!
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.