4 975 läst ·
7 svar
5k läst
7 svar
Enfas, perilex - hur många volt ska ny spis ha?
Vore mycket tacksam för hjälp!
Vi har enfas till spisen (säkrad med 20A, med 4 mm2 kabel) och perilexuttag. Vår nuvarande spis klarar både 230V och 400V - vilket gör att vi inte vet vad vi bör välja nu när det är dags att köpa ny.
Hur många volt borde vår nya spis ha? Vad bör vi välja..?
Vi gissar att vi ska välja en 400V-spis, men funkar de med enfas?
Stort tack på förhand!
Vi har enfas till spisen (säkrad med 20A, med 4 mm2 kabel) och perilexuttag. Vår nuvarande spis klarar både 230V och 400V - vilket gör att vi inte vet vad vi bör välja nu när det är dags att köpa ny.
Hur många volt borde vår nya spis ha? Vad bör vi välja..?
Vi gissar att vi ska välja en 400V-spis, men funkar de med enfas?
Stort tack på förhand!
Enfas ska du ha en 230V-spis.
Märklig fö om du har enfas och perilex...säker på det?
Mät i uttaget för att få veta hur det ligger till. Finns det bara 1-fas ja då krävs det lite elektrikerjobb om ni väljer en 400V-spis. Perilexuttaget behöver inte innehålla alla 3 faserna, däremot nollan ska alltid vara framdragen (vilket tyvärr inte alltid är fallet i äldre installationer)
Tack!
Känns som att jag inte är säker på nåt just nu
Jag har jämfört med bilder, och kände mig säker på att det är en perilex-kontakt. Fast nu när jag dubbelkollar så ser jag att blecket i mitten sitter lodrätt på min nuvarande spis/uttag, men bilder visar ett vågrätt bleck. Kanske det inte är perilex i så fall?
Och enfas tänkte jag att det var, eftersom det bara är en säkring (dock 20A)?
Bor i lägenhet i Sthlm, i gammalt hus som renoverades på mitten/slutet av 90-talet.
Hittar ingenting någonstans med samma lösning som hos oss, så det är svårt att fatta vad vi egentligen har!
Känns som att jag inte är säker på nåt just nu
Och enfas tänkte jag att det var, eftersom det bara är en säkring (dock 20A)?
Bor i lägenhet i Sthlm, i gammalt hus som renoverades på mitten/slutet av 90-talet.
Hittar ingenting någonstans med samma lösning som hos oss, så det är svårt att fatta vad vi egentligen har!
Du har ett 25A uttag vilket är rätt då säkringen är 20A

Tack för så snabba svar!
Det verkar som att det enklaste och bästa är att mäta i uttaget. Vi tänkte ju välja spis efter vad vi har hemma, för att slippa alltför mycket elektrikerjobb. Nu anar jag att det är stor chans att 230V-spis är rätt val.
Kanske en dum fråga: innebär en säkring alltid enfas? Dvs oavsett antal Ampere. Om svaret är ja så vet vi ju säkert att vi har enfas iallafall.
Det verkar som att det enklaste och bästa är att mäta i uttaget. Vi tänkte ju välja spis efter vad vi har hemma, för att slippa alltför mycket elektrikerjobb. Nu anar jag att det är stor chans att 230V-spis är rätt val.
Kanske en dum fråga: innebär en säkring alltid enfas? Dvs oavsett antal Ampere. Om svaret är ja så vet vi ju säkert att vi har enfas iallafall.
Klicka här för att svara