Hej.
Planerar köksrenoveringen och tittar just nu på vitvaror. Tycker jag får luddiga svar av de försäljare jag frågat.

Bor i lägenhet med endast enfasmatning (Huvudsäkring 25A) och vill byta ut befintlig spis (avsäkrad idag på 20A) mot induktionshäll + inbyggnadsugn.

Enligt Siemensbroschyren står det att hällen vill ha 1/2+N (6,8kW). Jag tolkar detta som att man kan välja att koppla den på en eller två faser + nolla. Vissa försäljare har sagt att mina förutsättningar (1 fas + nolla) inte rekommenderas (men vad har jag för alternativ...).
Jag förstår mkt väl att man inte får ut lika mkt effekt när man bara kopplar in den på en fas, frågan är hur illa det blir. Blir hällen användbar?

Likaså med ugnen, den vill ha en egen 16A säkring (maxeffekt 3,5kW).

Går dessa att koppla in i en lägenhet med 25A enfasmatning och blir det bra?

//Magnus

Lär knappast fungera nej.
I alla fall inte om man planerar att ha ett par plattor igång samtidigt med ugnen och vill se vad man gör dvs ha belysning mm igång.
Bägge kräver 16 A och huvudsäkringsbyten lär bli en del i den dagliga budgeten.

/Kent

Tyvärr :(
Runt 45 Ampere sticker iväg genom den redan stressade stackas säkringen :P
Hade han bara haft en kompis så hade det gåt fint...

Precis vad jag misstänkte... :(
Frågan är ju då vad alternativet är, har inte ens hittat ngn normal spis som nöjer sig med mindre än 2x16.

Får ta en ny dust med föreningen ang indragning av trefas antar jag.

Vilken kabeldimension kan jag förvänta mig att det finns från huvudsäkringen i källaren (25A som sagt) upp till min lgh?
Finns det ngn som helst chans att tro att det går att dra ur befintliga ledningar och istället dra 5 x 2,5mm[sup]2[/sup] (vilket väl är kravet för 3x16A)?

Har du elmätare i din lägenhet, så kan det vara så att du inte har separata ledningar till din lägenhet, utan stigarledningar där de olika lägenheterna är "påhängda" på vägen upp.

Då kan det gå att få ta ut en fas till från stigarledningen om flera faser passerar din lägenhet. Det beror ju på hur belastad stigaren är i förhållande till vad den är avsäkrad för.

Och det är ju inget man kan göra i alla lägenheter.

Så var det i den förening där jag var ordförande för ca. 15 år sedan. Just att bevilja extra uttag på det viset var lite kymigt efterssom vi inte visste vad som skulle hända (juridiskt) den dag vi var tvugna att neka någon detta, för att vi beviljat för många sådana lösningar. Nu fick vi elsystemet omdraget innan problemet uppstod.

Har mätare och huvudsäkring i källaren, så egna ledningar upp till lägenheten finns det (borde ju vara både fas, nolla och jord för inte kan det väl vara "påhängd" nolla och jord för varje lgh men "enskild" fas från resp mätare i källaren?). Frågan är ju bara hur enkelt det är att dra ur de befintliga ledningarna och ersätta dem.

Därför är det intressant att veta vilka ledningsareor som kan förväntas finnas där idag och om det överhuvudtaget är teoretiskt möjligt att dra fram 5x2,5mm[sup]2[/sup].
Sen att det i praktiken kanske är svårt att genomföra är en sak, men vill iaf kunna planera och se om det är ngn idé att ta dit en elektriker för en kontroll.

I källaren finns det plats för ny huvudsäkring och mätare för trefas. Däremot så faller det hela om det inte går att utnyttja befintlig kanalisation för att få upp elen i lägenheten. Föreningen har bannlyst utanpåliggande dragning i trapphuset efter att vissa grannar gjort denna fuling...

Så huvudfrågan är kanske föremål för en ny tråd, men vad för ledningsarea kan det förväntas finnas i min enfasmatning (25A) om vi förutsätter att det är egna ledningar från källaren? Kan 5x2,5mm[sup]2[/sup] tänkas funka i samma kanalisation?

Hej.

Eftersom det är en stigarledning mellan mätare o central så måste du dra 5*10 2mm fast mätaren bara är avsäkrad 16A.

Jag har gjort likadant i minn lägenhet o det var inga problem att få i dom nya trådarna.

Lite surt var bara att jag kostade på ny mätartavla o allt för att sedan föreningen tog bort alla mätare o införde gemensam mätning som alla tjänar på, hyreshöjningen blev en hundring i månaden. Hade jag väntat så hade jag sluppigt köpa mätartavla, men den är å andra sidan redan intjänad. ;D ;D

//Mats

Hyfsat offtopic är vi ju... ;D

Eftersom det är en stigarledning mellan mätare o central så måste du dra 5*10 2mm fast mätaren bara är avsäkrad 16A.
Men är du verkligen säker på detta ? Trodde i min enfald att det inte räknades som en stigarledning i mitt fall och att det räckte med 2,5mm[sup]2[/sup] från mätare till central om man säkrar av med 16A per fas.

Jag menar, när jag nu har enfas avsäkrad med 25A så borde ju den ledningen vara rätt mkt grövre än vad varje trefas 16A ska ha, nu är det ett tag sedan jag öppnade centralen sist men att befintlig ledning skulle vara grövre än 10mm[sup]2[/sup] har jag svårt att tro. Får öppna ikväll igen och kolla.

Hur som helst så får ju en elektriker avkunna den slutgilitiga domen men jag vill ju helst inte att de ska lägga fem timmar på att försöka genomföra ett dödsdömt projekt och sen ge upp.

Lite fel av mig var det men det ska vara 5*6 2mm minst däremot om man har gemensam PEN (Nolla+Jord) så måste det vara 10 2mm enl regelverket.

Att det är så beror på att det måste gå att säkra upp huvudsäkringen om det skulle behövas

//Mats

Lite fel av mig var det men det ska vara 5*6 2mm minst däremot om man har gemensam PEN (Nolla+Jord) så måste det vara 10 2mm enl regelverket.
Så, bara för att säkerställa:
trefas med PEN så gäller 3x6mm[sup]2[/sup]+1x10mm[sup]2[/sup] alternativt om man kör PE+N så gäller 5x6mm[sup]2[/sup]?

Helt rätt, om inte reglerna har ändrats sen jag gick i skolan, det var ju en tid sedan ;D ;D men jag har inte set någon förändring.

//Mats

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.