Har en dränkpump där motorn bara "surrar" och vill inte gå igång.

Roterar jag på impellern så drar den igång fint men den kan aldrig starta av sig självt. Tänkte att axeln kanske är trög så jag har tagit isär motorn, kollat lager (de har spår av vatteninträngning och är en aning skrovliga men inte tokigt) rengjort, fettat in allt och impellern snurrar faktiskt väldigt lätt (räcker med att dra runt den lätt med ett finger) när motorn är ihopmonterad. Men den vill ändå inte starta av sig självt.

När den får ström, så händer det att den vill nästan hälften av gångerna dra åt fel håll.

Så jag funderar – är detta ett kondensatorfel? Eftersom axeln roterar lätt men den ändå inte drar igång av sig självt, och man ser att den försöker rycka åt fel håll ofta.

• Dränkpump i genomskärning som visar en impeller och motordelar på en arbetsbänk med verktyg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen expert men tror just enfasmotorer använder kondensatorer till att knuffa igång motorn.

T Tompafix skrev:
Ingen expert men tror just enfasmotorer använder kondensatorer till att knuffa igång motorn.
Japp, och dessa brukar ta slut efter ett tag.

• Gilla
Tompafix
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Japp, och dessa brukar ta slut efter ett tag.
Tackar, men hur yttrar sig kondensatorfel?
Är det just som jag har, att motorn inte går igång utan hjälp och att den kan variera i riktning?

T tompaah7503 skrev:
Tackar, men hur yttrar sig kondensatorfel?
Är det just som jag har, att motorn inte går igång utan hjälp och att den kan variera i riktning?
Det är typiskt så vid kondensatorfel eller avbrott i hjälplindningen. Börja mäta så du vet att de två lindningarna åtminstone verkar hela. Får du motstånd där ena ligger högre är det normalt och den ska då vara start/hjälplindningen.

• Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Precis så blir det om kondensatorn är dålig.

Edit: GK100 hann före :-)

• Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.