S
hsd hsd skrev:
Tror solceller kommer att bli olönsamt när subventioner försvinner och skatter tar vid, idag får man från vissa nätägare ett fast kwh-pris men det kommer att växlas till aktuellt nordpolspris vilket ger väldigt dåligt då solen skiner kan tom. bli negativt
Kan bara hålla med. Hela lönsamheten med solceller bygger på undantag i beskattningen. Bergvärme ger som bäst utdelning när det är som kallast ute och elpriset är som högst. Med nuvarande energipolitik så kommer elen bli allt dyrare vid kalla och vindstilla dagar. De dagarna är luft-luftvärmepumpar ganska ineffektiva. Som sagt får man dessutom frikyla på köpet med bergvärme.

Det är väldigt lockande att göra en kalkyl idag efter dagers priser och skatter, men med investeringar som är på 30 år eller mer så måste man försöka spekulera lite i framtiden. Redan nu i år har vi en besvärlig situation med så få kvarvarande reaktorer, men har som tur var inte haft kombinationen riktigt kallt och vindstilla än. Själv tror jag tyvärr på kombinationen bergvärme och en kamin utan inkoppling till värmesystemet så att den inte bara hjälper till kalla dagar utan även kan fungera vid strömavbrott.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…

Bästa svaret

F fribygg skrev:
Bör inte solcellerna ge ännu mindre problem och minskad elförbrukning?
Jo, de bidrar till att minska elförbrukningen, men mest under sommarhalvåret när de flesta förbrukar minst el. Överskottet får då säljas.
Köpt el kostar inklusive skatter, moms och nätavgifter ungefär 2 kr/kWh. När en säljer egenproducerad el från t ex solceller blir det inga 2 kr/kWh, långt därifrån.

Vad gäller bergvärme är huset för litet och elförbrukningen också för liten för att en installation ska löna sig. Minskningen av elförbrukningen blir helt enkelt för liten. Låter du installera bergvärme lär den boende dessutom sluta elda med ved helt och hållet, vilket gör att elförbrukningen rent av ökar.

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Förutsättningar en fastighet i Småland 75m2 bostadsyta med ett vattenburet värmesystem med gammal värmepanna samt en enkel l/l pump total årsförbrukning 12000kWh el och kanske 5m3 ved.

Fundering

Alt 1 status quo

Alt 2 ny l/l pump ca 20 000kr

Alt 3 installera enkel bergvärmepump ca 120 000kr, dåliga kalkyler vad en sådan ger men tomten har berg i dagen så det bör vara enkelt och smidigt att installera.

Alt 4 installera solceller ca 110 000kr förväntad årsproduktion 8000kWh

Vad tror ni om lönsamhet, livslängd och eventuellt framtida beskattning? Jag tänker att både solceller och bergvärmepump höjer taxeringsvärdet och riskerar att beläggas med fastighetsskatt efter 2022, att låta det vara som det är eller öka andelen värme producerad med ved lär inte bli nämnvärt dyrare i varken ved kostnad eller fastighetsskatt, det är ju främst arbetet att elda frekvent som tillkommer ( jag hugger veden men behöver inte elda)

Fastigheten är så belägen att värdet på fastigheten ökar mindre än gjorda investeringar.
Jag skulle valt luft vatten värmepump en splitmodell behållt vedpanna skaffat en tank på 600 liter med en slinga i ropen för varmvatten och en ESBE shunt och laddomat från pannan. Mycket går att styra från en ESBE shunt. Jag har något liknande bor i trähus byggt på 30 talet 150 m3. El 13000kwh om året. Eldar ved vid -7 grader. Värmepumpen är 16 år. Bor i Sörmland.
Rolfen.

Vilket alternativ skulle ni välja och varför?

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Jag ber er kommentera mina 4 listade alternativ.

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Köpt el kostar inklusive skatter, moms och nätavgifter ungefär 2 kr/kWh. När en säljer egenproducerad el från t ex solceller blir det inga 2 kr/kWh, långt därifrån.QUOTE]
Jämtkraft erbjuder "Dela vattnet" så det man har producerat sommartid kan konsumeras vintertid.
Tror även Södra har något liknande. Producerad solenergi behöver alltså varken lagras i batteri eller säljas.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.