Min hustru äger en hyresfastighet som hon vill ändra till småhus inför årsskiftet. Hon har ett förlustavdrag på 1 miljon kronor efter flera års renoveringar. Då Skattemyndigheten omtaxerar fastigheten till småhus, kan förlustavdraget då användas till kommande fastighetsskatter?

Det där tror jag är en rätt komplicerad fråga. Om det nu är en näringsverksamhet, så borde kostnaderna ligga bokförda som kostnader i näringsverksamheten. Och det finns regler (som jag inte kan) om hur sådant hanteras när verksamheten läggs ned.

Men om detta är en näringsverksamhet i form av enskild firma, så har jag för mig att det finns speciella regler runt fast egendom. Men kan inte detaljer. Har för mig att reavinstbeskattning för fastighet beskattas som om den vore en vanlig privatägd fastighet, att det alltså inte beskattas i näringsverksamheten. Men underhållskostnaderna dras av i näringsverksamheten, alltså inte koppladetill fastigheten. Men som sagt, har ingen detaljerad kunskap.

Jag skulle också vara väldigt försiktig, i synnerhet om huset ska bli er egen privatbostad. I värsta fall hamnar man väl då med att renoveringen är en privatekonomisk förmån som snare skulle ha uttagsbeskattats än getts avdrag för.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.