Nyfniken Nyfniken skrev:
1A. Energi kan inte konsumeras.
Hahaha :) Jag vet. Då kontrar jag med att du då hävdar att begreppet energikonsumtion inte finns? ;)

Utmattning..
Om TS behov är 15k kWh värme med ved eller med värmeljus för den delen i sitt hus.
Så kan han bara värma typ ett hus som är 33% mindre än sitt ursprungliga hus med samma komfort med 10000 kWh el.

Edit: Missade att du skrev värmepump.

Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Om vi istället omvandlar dessa 15000 kwh värmeenergi till 10000 kwh elenergi
Hur gör du det?

Hahaha :) Jag vet. Då kontrar jag med att du då hävdar att begreppet energikonsumtion inte finns? ;)
Jodå, ekonomerna och miljöpartisterna har uppfunnit ordet. Tyvärr vet de inte vad de pratar om.

Maxwells demon TotalControl skrev:
Utmattning..
Om TS behov är 15k kWh värme med ved eller med värmeljus för den delen i sitt hus.
Så kan han bara värma typ ett hus som är 33% mindre än sitt ursprungliga hus med samma komfort med 10000 kWh el.

Edit: Missade att du skrev värmepump.
Suck. Ja, men då är det så. Då stämmer inga empiriska mätningar på hus som installerat värmepumpar där energikonsumtionen sjunkit med 50 %. Det spelar ingen roll hur man värmer upp sitt hus, utan det enda som spelar roll är hur mycket isolering i väggarna du har.

Hör upp alla! Värmepumpar är en bluff! Om ditt hus behöver 20000 kwh för att värmas, så kommer det att dra 20000 kwh även med värmepump.

Nyfniken Nyfniken skrev:
Jodå, ekonomerna och miljöpartisterna har uppfunnit ordet. Tyvärr vet de inte vad de pratar om.
Det må hända, men du vet MYCKET väl vad jag avser med begreppet. Om inte så avslutar vi diskussionen. Förlåt...icke-diskussionen.

Då stämmer inga empiriska mätningar på hus som installerat värmepumpar där energikonsumtionen sjunkit med 50 %.
Jösses.

Det är elförbrukningen som sjunker.

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
du vet MYCKET väl vad jag avser med begreppet.
Förlåt men jag är faktiskt helt oförstående. Det är för mig helt obegripligt vad du menar.

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Hur gör du det?
Ångturbin tex...

Nyfniken Nyfniken skrev:
Förlåt men jag är faktiskt helt oförstående. Det är för mig helt obegripligt vad du menar.
OK. Då avslutar vi här.

Ångturbin tex...
I så fall är det betydligt smartare att låta den turbinen driva kompressorn utan att gå omvägen via el.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jösses.

Det är elförbrukningen som sjunker.
Ja...och vad omvandlas den till i en värmepump?

Nyfniken Nyfniken skrev:
I så fall är det betydligt smartare att låta den turbinen driva kompressorn utan att gå omvägen via el.
Absolut! Bygg en sådan anläggning så har du garanterat sålt en till varje hushåll som eldar någonting idag.

Ja...och vad omvandlas den till i en värmepump?
Värme. Du menar väl inte att värmeförbrukningen sjunker när man installerar en värmepump?

Nyfniken Nyfniken skrev:
Fördelen med el är att det kan distribueras tämligen förlustfritt över stora sträckor. Det blir svårt med kompressorlösningen dock.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.