Hej!

Vi köpte hus på ca 205 kvm i maj i år och jag är nyfiken på vad ni tänker om energioptimering!

Idag har vid en frånluftsfläkt på tak, funderar på FTX system som jag kan få billigt (jobbar med det). Vad är eran erfarenhet rent ekonomiskt? Vet att inomhusklimat blir otroligt mycket bättre men tänker med plånboken.

Idag har vi en luft/vattenpump på 155 liter som är snart 14 år gammal och skickar igång elpatronerna så fort sambon duschar längre än 5 minuter. Är det värt med bergvärme? Vi har vatten radiatorer i alla rum i huset.

Och till sist fönster, vi har fått offert från Grundells på ca 35 tkr för att komplettera våra 2 glasfönster till 3 glas energi (15 fönster). Enligt dom går vi från ett u-värde på ca 2.8 till 1.2. Fick även offert på nya 3 glas för ca 160 tkr. Vad tror ni?

VI installera ftx i vårt hus från 1928. Rent ekonomiskt gjorde det nog minimal skillnad. Men inomhus klimatet blev så mycket bättre så det var värt pengarna.

• Gilla
stong3r
  • Laddar…
Har du kollat hur mycket isolering du har på vinden? Kan vara värt att titta på hur mycket du har och ev komplettera.

Vad gäller värmepumpen, BVP eller LVVP beror på var i landet huset står..

Finns många kloka här som kan bidra med erfarenhet och kunskap 😊

L Lufthjälten skrev:
Hej!

Vi köpte hus på ca 205 kvm i maj i år och jag är nyfiken på vad ni tänker om energioptimering!

Idag har vid en frånluftsfläkt på tak, funderar på FTX system som jag kan få billigt (jobbar med det). Vad är eran erfarenhet rent ekonomiskt? Vet att inomhusklimat blir otroligt mycket bättre men tänker med plånboken.

Idag har vi en luft/vattenpump på 155 liter som är snart 14 år gammal och skickar igång elpatronerna så fort sambon duschar längre än 5 minuter. Är det värt med bergvärme? Vi har vatten radiatorer i alla rum i huset.

Och till sist fönster, vi har fått offert från Grundells på ca 35 tkr för att komplettera våra 2 glasfönster till 3 glas energi (15 fönster). Enligt dom går vi från ett u-värde på ca 2.8 till 1.2. Fick även offert på nya 3 glas för ca 160 tkr. Vad tror ni?
Kan inte uttala mig om FTX. Men man säger att luften inomhus blir bättre. Hur pass mycket den sedan kan återvinna vet du nog bättre själv.

Luftvattenpumpen är lite beroende på vad du har. Äldre system med både Bergvärmepump och Liftvattenpump hade svårt att bidra med varmvattnet. Med för små vvberedare 120-160 liter med för låg värme. Det upplevdes då som ett problem att flera i familjen inte kunde duscha efter varandra. Eller jacuzzi för två inte fick tillräckligt med varmvatten.

Det finns kompletterings varmvattenberedare till vissa eller välj en mindre fristående vvberedare om ni inte tycker att det räcker. Men du bör kunna ställa in pumpen så att den konstant håller 55 grader. Eller att den en dag i veckan håller 55 grader enl gamla normen som numera är 60 grader. Annars brukar varmvattnet ligga på 42-47 grader på dessa system. Men minst varannan vecka skulle de ökas till 55 grader för att undvika legionella bakterier i rören.

Sedan bör ni titta på alternativ framöver då det kan bli dags att reparera byta el system om ca 6 år eller tidigare om ni har otur. Luras då inte av att vvberedaren har 204 liter varmvatten. Då den kan vara så lågt som 42 grader. Generellt säger man att bergvärme är bättre och något dyrare. Men om ni bor upp till mellan Sverige sägs det att Luftvattenpump räcker.

Förmodar att ni erbjuds argongas samtidigt till ert energiglas. Är fönstren bra så kan det vara värt det. Fönstren kan då hålla upp till 20 år till innan gasen försvinner och fukt tränger in. Ni kan då lägga mellanskillnaden på ny luftvattenpump eller bergvärme. Själv isolerade jag vinden mer också som någon nämnde. Då min vind var dåligt isolerad.

Det var någon av dessa villatidningar som nyligen hade reportage om en familj. Som monterade in nytt värmesystem med vattenelement i hela huset med kostnader på drygt 454 tusen. Det man inte talade om var att systemet skulle teoretiskt betala sig efter 37 år. Eller något mindre beroende på kommande priser på elen. Som inte riktigt stämmer då de flesta kan behöva köpa ny panna också inom 17-20 år. Oavsett om det är luftvattenpump eller bergvärme. Men de fick ett bättre inomhusklimat med jämnare värme i huset. Nu har du redan vattenelement som då är en fördel.

Själv behåller jag min elvärme. Med luftvärmepump som är en stor besparing och betalar sig flera år innan pumpen behöver ersättas. Även de med andra system börjar skaffa en luftvvärmepump som en komplettering och dels som AC. Däremot har jag bytt mina mindre antal energiglasfönster till treglasfönster då fukt började tränga in i två fönster.

Redigerat:
Det finns andra trådar om det men bergvärme är svårt att hämta hem rent ekonomiskt idag då LVVP blivit effektivare och fortfarande är mycket billigare. Dock slipper du den fula utedelen.

Discoman Discoman skrev:
Det finns andra trådar om det men bergvärme är svårt att hämta hem rent ekonomiskt idag då LVVP blivit effektivare och fortfarande är mycket billigare. Dock slipper du den fula utedelen.
Som också brummar ute på tomten.

Ftx - Ingen ekonomi i det, däremot komfort. Ångrar inte en sekund att vi drog in det.

En isolerruta i fönstret kan säkert vara trevligt. Men i vilket skick är dem? Hur mycket mer arbete med renovering behövs förutom glaset? Och visst har du hederligt tvåglas, inte tidiga isolerglaskasetter? Se också till så det är rätt runt fönstren så ftx kan funka så bra som möjligt.

Även bergvärme landar delvis i en komfortfråga. Du får ju bättre driftekonomi, men tittar du bara på pengarna finns det ofta mer lönsamma val. Men lägg till möjligheten till frikyla, frånvaron av fula utedelar som låter, extremt lättskött och helt ok teknisk livslängd så har du några fler parametrar.

Även FTX är svårt att räkna hem. Jag lyckas inte att få ihop kalkylen med eget jobb och bara materialinköp. Jag har haft hemma en byggdoktor som inte rekommenderade det av ekonomiska skäl och även den lokala vent-firman ville inte lova någon ekonomisk vinst. Vi skall prova att förbättra vår F-ventilation, så om några år kan jag återkomma med huruvida jag tycker att komfort och energibehov blev så påverkat att en uppgradering kan komma på tal. ;)

Här nere tycker jag att det står en LVVP eller LLVP vid var och vartannat hus som inte är så pass nytt att det har FLVP. Men jag vet någon enstaka som har satsat på BVP. Mina föräldrar har JVP sedan typ 25 år, men det verkar vara ovanligt idag.

S slurppe99 skrev:
Som också brummar ute på tomten.
Vad har du för skrotburk?

Karrock
Discoman Discoman skrev:
Vad har du för skrotburk?
Mina grannar har en 2 år ny ivt som frostar igen på och runt fläkten på vintern och låter illa mot sovrumsfönster hos oss.

J Jeppson skrev:
Har du kollat hur mycket isolering du har på vinden? Kan vara värt att titta på hur mycket du har och ev komplettera.

Vad gäller värmepumpen, BVP eller LVVP beror på var i landet huset står..

Finns många kloka här som kan bidra med erfarenhet och kunskap 😊
Tilläggsisolering av vind skall man vara försiktig med om man inte har ångspärr i taket, inte självklart i ett 70-talshus även om det hade börjat införas i byggnormerna då.

Tusen tack för alla svar!
Villan befinner sig i nynäshamn, några mil söder om Stockholm.
Vinden är det original isolering som är ca 19 cm tjock, en bekant räknade lite på att byta ut till tjockare lösull men återbetalningstiden var längre än vad jag tänkte bo i huset (20-25 år).

Idag är det bara gamla 2 glas, inga isolerkassetter. Ramarna och trät runtom är i väldigt gott skick, behov av målning inom några år bara. Ja dom kommer fylla nya rutan med gas.

Kan även nämna att materialkostnader och installation för ny luft/vattenpump och bergvärme (inte borrhål eller rör) kommer jag få mer eller mindre för Inköpspris tack vare kontakter.
Ytterdelen bekymrar varken mig eller grannen, kortsida utan fönster och närmsta granner är ca 30 meter bort med massa buskage emellan.
Frikylan från bergvärme har jag hört mycket snack om också, men när väl kyla behövs brukar ju elpriserna vara låga eller till och med minuspriser?

L Liljeros skrev:
Tilläggsisolering av vind skall man vara försiktig med om man inte har ångspärr i taket, inte självklart i ett 70-talshus även om det hade börjat införas i byggnormerna då.
Fuktspärr saknas, skulle det bli lösull så kommer jag att sätta en ångspärr. Vi har större renoveringsplaner för hela huset, däribland innertak som ska göras om upp till takstolar.

L Lufthjälten skrev:
Fuktspärr saknas, skulle det bli lösull så kommer jag att sätta en ångspärr. Vi har större renoveringsplaner för hela huset, däribland innertak som ska göras om upp till takstolar.
Skulle säga att dom flesta tilläggsisoleringar är beroende av andra arbeten som ändå ska göras. Annars går dom inte att räkna hem.

Vinden är möjlig men då får man ta ur alla gammal isolering, plasta uppifrån och sen fylla på med nytt.

Har man dock värmepump är det tufft då energin blir så pass billig för att värma huset.

Jag har ett radhus på 120m2 med 10-15cm spån i taket och 10cm halm i väggarna. Förbrukar ca 12-13.000kWh per år för värme direktverkande. Skulle jag exempelvis sätta in en LVVP skulle jag snarare ligga på 5.000kWh per år. En tilläggsisolering sänker det kanske till 3.500-4.000 per år vilket typ ger en besparing på 1000kr om året, lönsamt…

L Liljeros skrev:
Håller med att man ska vara försiktig och eventuellt rådgöra med nån kunning på det.

Har själv ett enplanshus från 68 som hade 15cm isolering och ingen ångspärr, efter övervägande och diskussioner med olika bekanta så sprutades 20cm cellulosa på den gamla, efter två år ser det fint ut på vinden och satte upp trådlös temp och fuktgivare på vinden.

Loggar data och kommer eventuellt sätta upp en fläkt som drar ur vinden om utefukten skulle vara lägre än på vinden.

Ser efter förra vintern att jag har sparat runt 2400KWh och kostnaden för isolering hamnade på 20 000kr och är nöjd så här långt.

Tittar till vinden ett par, tre gånger per år.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.