Hej
Det har blivit dags att slänga ut den gamla vvb från 1977. Jag har fastnat för två modeller en från NIBE och en från metro therm.
Det jag tycker är lite märkligt är att om man tittar på deras årliga energiförbrukning så ligger Nibe på nästan dubbelt så mycket kwh/år som metro therm? Kan detta verkligen stämma eller är det nått sorts räknetrick?
Är det något jag missar?
Modellerna jag tittar på nedan:
https://www.buildor.se/metro-therm-varmvattenberedare-modul-200
https://www.buildor.se/nibe-varmvattenberedare-compact-200-emalj
Det har blivit dags att slänga ut den gamla vvb från 1977. Jag har fastnat för två modeller en från NIBE och en från metro therm.
Det jag tycker är lite märkligt är att om man tittar på deras årliga energiförbrukning så ligger Nibe på nästan dubbelt så mycket kwh/år som metro therm? Kan detta verkligen stämma eller är det nått sorts räknetrick?
Är det något jag missar?
Modellerna jag tittar på nedan:
https://www.buildor.se/metro-therm-varmvattenberedare-modul-200
https://www.buildor.se/nibe-varmvattenberedare-compact-200-emalj
Energiförbrukningen beror i princip bara på hur mycket varmvatten ni förbrukar. Visst är det lite förluster genom isoleringen som värmer rummet den står i lite grann, men skillnaden där borde inte vara så stor mellan olika fabrikat.
Eftersom det inte framgår vilken årlig vattenanvändning siffrorna baseras på så är det omöjligt att jämföra dom.
Eftersom det inte framgår vilken årlig vattenanvändning siffrorna baseras på så är det omöjligt att jämföra dom.
En liten not gällande Metro Therms Modul-beredare: Jag, min granne och en mängd användare här på forumet har haft återkommande problem med att dessa äter steatitelement. Det kostar pengar (Metro Therm har också ökat priset dramatiskt på sina steatitelement de senaste åren) och är men inte beredd att meka själv och därmed måste ringa dyr rörmokare så blir det i längden t o m väldigt mycket pengar.
Sök på "steatitelement" här på forumet så att du går in i ett eventuellt köp med öppna ögon.
(Möjligen kan man tänka sig att steatitelementen har blivit bättre de senaste två åren men eftersom Metro Therm har lagt locket på om detta mångåriga kvalitetsfel i produkten så kan vi bara spekulera.)
Sök på "steatitelement" här på forumet så att du går in i ett eventuellt köp med öppna ögon.
(Möjligen kan man tänka sig att steatitelementen har blivit bättre de senaste två åren men eftersom Metro Therm har lagt locket på om detta mångåriga kvalitetsfel i produkten så kan vi bara spekulera.)
Redigerat:
Finner det mycket märkligt med din utsago, att skitförklara någon produkt över huvud taget, du ska nog vara lite försiktig med det.Claes Sörmland skrev:
Det är klar beroende på hur många det finns på marknaden av en viss typ av produkt oavsett fabrikat, samt var i landet och den vattenkvalitet som den ska värma
Jag skitförklarar inte en produkt utan upplyser om ett återkommande fel gällande steatitelementet som regelbundet har visat sig hos mig, min granne och flera användare på detta forum. Detta fel har inget med vattenkvaliteten att göra, steatitelementet har ej kontakt med vattnet i denna konstruktion. Annars har jag inget negativt att säga om produkten, den t o m har fungerat utmärkt i alla andra avseenden. Jag kan inte bedöma om den andra produkten (Nibes) är bättre eller sämre givet alla aspekter men att slippa böket och kostnaden för att återkommande byta dessa steatitelement hade varit värdefullt för i alla fall mig och min granne.J jonaserik skrev:
Du framför en klar varning, är inte det en skitförklaring av en produkt , många gånger har det att göra med att (( du kanske kär med maxtemp )) en del tror att det ska vara max på termostaten när det räcker med ca 70 C, detta gäller alla former av VVBClaes Sörmland skrev:
Nej, någon maxtempinställning är det inte i mitt fall eller min grannes.J jonaserik skrev:
Sen finns det varken termometer eller graderad ratt på beredaren så det är svårt att välja en viss specifik temperatur. Inte heller står det något i manualen om det som du uppger utan där anges istället att ratten ska stå minst på en viss inställning. Jobbar du för Metro Therm eftersom du har insikter om produkten utöver manualen?
Från manualen [min markering]:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara