screcers skrev:
485kwh oktober, 447 kWh snitt 2014 ;) 1 plans 110 kvm källar del vis uppvärmd 100kvm med gillestuga endast med skit öppenspis, värmer upp huset med pellets, 24grader inomhus :)
Vi har oftast temperaturen på 20 grader och det brukar kännas bra. 24 måste ju bli som att bo i en bastu!

klonk skrev:
Vi har oftast temperaturen på 20 grader och det brukar kännas bra. 24 måste ju bli som att bo i en bastu!
Nej då skönt, vissa ställen av huset. Vi har en automatiskt sjunt ventil med termostat närmast vardagsrum ( förra ägaren montera den ) så man måste ha på 24 annars kallt andra sidan. Fundera på riva bort det eller flytta den för att få jämnare tempratur. Har ej kommit fram till vart jag ska plasera den bara.

Jag skulle svettas som en gris i 24 själv, 20-21 är vad vi har och det är riktigt skönt.

DennisCA skrev:
Jag skulle svettas som en gris i 24 själv, 20-21 är vad vi har och det är riktigt skönt.
Instämmer!
Men jag har det omvända problemet.
Hustrun vill ha högst 16°C i sovrummet, helst neråt 10°.

Inte lätt att få FTXen att begripa denna ordning.
(Snart skickar jag ut henne så hon få bo i stallet :p )

Det är så skönt på vintern när man har varit ute och lekt med barnen i snön. Komma in och tända upp täljstenskaminen i vardagsrummet. Efter 2 timmar så ligger temperaturen på 31-32gr. Då kan man ligga i bara kallingarna och glo på dumburken, det är underbart!

Tompamannen skrev:
...Då kan man ligga i bara kallingarna och glo på dumburken, det är underbart!
Medan den ömma modern badar barnen, ger dem kvällsmat och läser sagor förstås.

Gangster :mad:

• Gilla
Tompamannen och 1 till
  • Laddar…
Avemo skrev:
Det är lätt att misstänka att det finns en viss korrelation mellan den låga fjärrvärmeförbrukningen och den höga hushållselförbrukningen.
Om det hade vart så enkelt.. men eftersom det ser ut så även sommarmånader, så kan det inte vara så..
Luftvärmepumpen som får jobba lite extra (men bara gjort under oktober) tog en del under oktober (uppskattat ca 100kWh), men isåfall har den haft en förbrukning även under aug (881kWh) och juli (834kWh) då sladden varit urkopplad..

Juni och september hamnade jag kring 600kWh på något sätt..

138 kvadratmeter 1,5 plan med fjärrvärme som värmer huset och varmvatten, 2 vuxna 2 barn.
869KWh + 357KWh hushållsel.

1001 KWh, bergvärme 150 m2 24 grader inne

Yrrol skrev:
Vintern närmar sig, och då är det extra roligt att följa förbrukningen! :)

Total: 463 kWh
varav Bergvärme-Nibe 331,9kWh (71,68%) och hushållet 131,1kWh (28,32%)
** Blev 3-4dagar sen med avläsningen på bergvärmen, tror det är därför det blev så ojämt fördelat.

Beräknad årsförbrukning 2014: 5898 kWh (-5)
Faktisk årsförbrukning 2013: 5907 kWh
Faktisk årsförbrukning 2012: 6476 kWh

2014-10 = 463 kWh. Temperatur Min: -0,9°C . Max: 20,1°C . Med: 10,1°C (normal varmvatten+tvätt+torktumling)
2013-10 = 479 kWh. Temperatur Min: -1,1°C . Max: 16,0°C . Med: 8,9°C (brukade ej varmvatten, lite tvättstuga)
2012-10 = 668 kWh. Temperatur Min: -6,5°C . Max: 16,0°C . Med: 6,7°C (brukade ej varmvatten, ej tvättstuga men bygglampor osv)

1981 trävilla * 110m² = 21grader, 115m² = underhållsvärme * 3glas fönster * Nibe 1245 bergvärme + c22radiatorer samt lite golvvärme.
Hur får du fram hur mycket el som Nibe bergvärmepumpen tagit? går det att se i ngn meny? har själv nibe 1245..

Han kanske har en separat elmätare till BV-pumpen....

Y
Bockstensmannen skrev:
Hur får du fram hur mycket el som Nibe bergvärmepumpen tagit? går det att se i ngn meny? har själv nibe 1245..
Jag lät elektriker montera en separat mätare till den - vilket är kul. :)
- sen kan 1245an logga annat skoj dels i egna menyer, dels på usb-minne för den som vill fintrimma sin maskin.
- och, det finns uppdateringar till 1245an. Senaste har gjort så pumparna automatiskt väljer hastighet osv vilket sänkte elförbrukningen under tomgång iaf. Kanske drar mer el sen i drift vilket är svårare bedöma.

Bockstensmannen skrev:
En Nibe 1245 8kw tar ungefär 2kw när pumpen kör hade någon på VPumpforumet kontrollerat. Så du kan kika i menyn hur många timmar pumpen har gått, kom ihåg siffrorna som stod och kolla sen nästa dag, vecka osv. hur många timmar den varit igång sen dess och gångra timmarna med 2kw.

Så kan man göra om man inte har någon elmätare. Min pump har gått 7timmar dom senaste 24t. Dvs kring 14kw, vilket bör stämma ganska bra.

Om du har en större eller mindre pump kanske den tar lite mer eller mindre ström än 2kw..

superpalten skrev:
En Nibe 1245 8kw tar ungefär 2kw när pumpen kör ...
Så kan man göra om man inte har någon elmätare. Min pump har gått 7timmar dom senaste 24t. Dvs kring 14kw, vilket bör stämma ganska bra...
Är det kWh = kilowattimmar du menar nu?

KnockOnWood skrev:
Är det kWh = kilowattimmar du menar nu?
Jo precis.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.