Tomture61
Har ett rum på 7,3 kvm med 2 st fönster .
Har betongplatta med ingjuten golvvärme .
VP är FLVP .
Är alltid det kallaste rummet .
Misstänker att de 2 fönstren är boven .
Hur kan man få dessa fönster med U-värde 1,2 bättre isolerade , bättre U-värde 🤔
 
Är det inte lättare att öka flödet till golvvärmen.
Det är ju hyfsade fönster redan nu.
 
Tomture61
A Argastesnickaren skrev:
Är det inte lättare att öka flödet till golvvärmen.
Det är ju hyfsade fönster redan nu.
Har redan utfört detta , men räcker ej .
Vill ej höja framledningstemp på VP , kostar mer elförbrukning .
Plus alla andra rum är ok .
 
Enklaste och billigaste lösningen tror jag är tjocka eller till och med isolerade gardiner. Dra för på ett eller två fönster när det är kallt.
Gör oväntat stor skillnad, gör själv så i en kall hall med många fönster och få element.

Det behöver ju såklart passa rummet också, det är ju inte en perfekt lösning i ett badrum exempelvis. 😊

Det finns också isolerande fönsterfilm, exempelvis Clas Ohlson säljer, det är inte min personliga favorit men den gör ett ok jobb, i alla fall på äldre tvåglasfönster.
 
Det första är att se över så alla tätningslister är i skick och byta dem vid behov.

Är tätningslisterna i skick på normalstora treglasfönster då finns värmeläckan någon annanstans än i fönstren.
 
  • Gilla
Tjrex
  • Laddar…
Tomture61
H heimlaga skrev:
Det första är att se över så alla tätningslister är i skick och byta dem vid behov.

Är tätningslisterna i skick på normalstora treglasfönster då finns värmeläckan någon annanstans än i fönstren.
Nja , det ena fönstret är ett fast fönster (inga tätningslister)
Det andra har svarta gummilister som ser ok ut + känner inget drag .
Alla fönster i huset är tätade med en gummilist (kraftig) mellan fönsterkarm och vägg för fönster .
Hålet i väggen för fönster / dörrar är också salade med 22 mm spånskiva .
 
F
kolla med en värmekamera kanske? Annars som redan nämnt, gardiner och fönsterfilm kan göra skillnad men ser sådär ut. Frigolit i rutan fungerar också..
 
Tomture61
F Fideliox skrev:
kolla med en värmekamera kanske? Annars som redan nämnt, gardiner och fönsterfilm kan göra skillnad men ser sådär ut. Frigolit i rutan fungerar också..
Vill gärna ha kvar funktionen fönster 🙂
 
  • Haha
Posselosse
  • Laddar…
Kolla var problemet är. En billigare alternativ än värmekamera är en ir-termometer.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Vill gärna ha kvar funktionen fönster 🙂
En stor TV och en kamera på utsidan?
 
  • Haha
  • Gilla
Peter_Ker och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
En stor TV och en kamera på utsidan?
Smart! Det skulle jag haft på jobbet, jag jobbade i ett rum utan fönster 10 år :(
 
Brukar dörren till rummet vara öppen eller stängd? Min erfarenhet här hemifrån är att små rum där dörren generellt är stängd är kallare vintertid.
 
Tomture61
Bart Bart skrev:
Brukar dörren till rummet vara öppen eller stängd? Min erfarenhet här hemifrån är att små rum där dörren generellt är stängd är kallare vintertid.
Dagtid kan den vara öppen .
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.