322 läst ·
12 svar
322 läst
12 svar
Hur energieffektivisera 3 glasfönster
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 198 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 198 inlägg
Har ett rum på 7,3 kvm med 2 st fönster .
Har betongplatta med ingjuten golvvärme .
VP är FLVP .
Är alltid det kallaste rummet .
Misstänker att de 2 fönstren är boven .
Hur kan man få dessa fönster med U-värde 1,2 bättre isolerade , bättre U-värde 🤔
Har betongplatta med ingjuten golvvärme .
VP är FLVP .
Är alltid det kallaste rummet .
Misstänker att de 2 fönstren är boven .
Hur kan man få dessa fönster med U-värde 1,2 bättre isolerade , bättre U-värde 🤔
Är det inte lättare att öka flödet till golvvärmen.
Det är ju hyfsade fönster redan nu.
Det är ju hyfsade fönster redan nu.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 198 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 198 inlägg
Enklaste och billigaste lösningen tror jag är tjocka eller till och med isolerade gardiner. Dra för på ett eller två fönster när det är kallt.
Gör oväntat stor skillnad, gör själv så i en kall hall med många fönster och få element.
Det behöver ju såklart passa rummet också, det är ju inte en perfekt lösning i ett badrum exempelvis. 😊
Det finns också isolerande fönsterfilm, exempelvis Clas Ohlson säljer, det är inte min personliga favorit men den gör ett ok jobb, i alla fall på äldre tvåglasfönster.
Gör oväntat stor skillnad, gör själv så i en kall hall med många fönster och få element.
Det behöver ju såklart passa rummet också, det är ju inte en perfekt lösning i ett badrum exempelvis. 😊
Det finns också isolerande fönsterfilm, exempelvis Clas Ohlson säljer, det är inte min personliga favorit men den gör ett ok jobb, i alla fall på äldre tvåglasfönster.
Produkter som diskuteras: "tätningslister"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
45 kr inkl moms
Läs mer
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 198 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 198 inlägg
Nja , det ena fönstret är ett fast fönster (inga tätningslister)H heimlaga skrev:
Det andra har svarta gummilister som ser ok ut + känner inget drag .
Alla fönster i huset är tätade med en gummilist (kraftig) mellan fönsterkarm och vägg för fönster .
Hålet i väggen för fönster / dörrar är också salade med 22 mm spånskiva .
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 198 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 198 inlägg
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 198 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 198 inlägg
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden