largab skrev:
Kow...
...
Inte speciellt seriöst
Seriöst?
Tack, skönt när en ordningsman visar oss tillrätta :p

Du ser alltså inte sambandet mellan hög beskattning och "energideklarationerna"?
Båda har ju syftet att motverka den syndiga energiförbrukningen med statliga pekpinnar.

Men hur stämmer ditt eget riktigt oseriösa tramsinlägg in här då?
largab skrev:
All skatt är till nytta. Det är ett bra styrmedel för att styra/begränsa energi (över) konsumtion. Vi betalar mkt mindre för EL här än de gör i övriga Europa.
Vad har det med energideklarationer att göra?

PS
Även jag kan bli lite småretlig när åskmolnen tornar upp sig.
Och när självutnämnda ordningsmän är i farten.

• Gilla
roland53 och 1 till
  • Laddar…
O
Energideklarationen är en papperstiger....
Om jag köper ett hus som Greta 89år har bott i så är det en väldigt stor skillnad i förbrukning mot vad barnfamiljen förbrukar...
Greta har runt 18grader hemma duschar 1ggr vecka. släcker alla lampor när hon inte är i rummet...
har knappt tv´n igång radion lyssnar hon på en del.

Sen har vi barnfamiljen med 2st tonårs tjejer som bor i duschen minst 30min varje dag, det finns en dator i varje sovrum, lampor är tända överallt, har runt 22 grader hemma.
Tja... har vi någon skillnad i förbrukning? ;)

Eventuella tips på energibesparing är standard tips. Som man lätt kan räkna ut själv... tilläggsisolera vinden och väggarna. byta ut direktverkande el. snålspolande kranar....
Allt detta ska man betala massa pengar för....
Varför? Är man intresserad av att spara pengar så finns det väldigt mycket information på nätet....

Sen kan man hoppas på att det inte kommer lagkrav på separat mätning av förbrukning av VV i flerbostadshus...
Där har du något som kommer att kosta massa pengar... Det är en sak om man inför det vid nybyggen eller större ombyggnationer. Men att tvingas montera in i befintliga lägenheter är inte ekonomiskt försvarbart. Det roliga är att troligen skulle inte förbrukningen på det stora hela minska....

largab skrev:
All skatt är till nytta. Det är ett bra styrmedel för att styra/begränsa energi (över) konsumtion. Vi betalar mkt mindre för EL här än de gör i övriga Europa.
Skatt är i grunden onyttigt och ska begränsas till minst möjliga.
Skatt behövs för att finansiera offentlig verksamhet, åtaganden en stat har gentemot sina medborgare för att garantera trygghet och säkerhet.
Skatt skall aldrig vara styrmedel, att använda beskattningsrätten till att förtrycka sina medborgare är djupt orättfärdigt.
Ett åtagande en stat har gentemot sina medborgare är tex att garantera en god tillgång till billig energi.

När jag (under myndigheternas tvång) gjorde en energideklaration år 2009 kostade det .3975 kr.
(Vad kostar det idag?)

Vad fick vi för detta?
Just det, rekommendation om LLVP och isolering på vinden, som vanligt.
Jag tror vi slapp rådet att byta till snålspolande osv, allt var tip top så vattnet knappt rann.
Det går väl inte att köpa en kran med ordentligt flöde numera.

À propos snålspolande (ursäkta Largab för ännu en oseriös utvikning, du behöver inte läsa)
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=5925688

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.