Hej,

Köpte ett hus i september 2010. I kontraktet står det att köparen ska göra en energideklaration av fastigheten men denna gjordes aldrig och jag glömde helt bort det. Lagen trädde ju i kraft 1 Januari 2009 så enligt lag skulle den ha gjorts.

Just nu håller jag på och säljer mitt hus och måste då göra en energideklaration då det aldrig gjorts på huset. Kan jag, 4 år senare, kräva att den jag köpte huset av ska stå för energideklarationen då det står så i mitt köpekontrakt?

Dubbelpostat även på Sälja & köpa hus !!!???

Ja, tänkte att jag postade fel och det skulle stått här egentligen, men hur tar man bort ett inlägg?

O
Tja... är det verkligen värt att ta den diskussionen med säljaren?
Det är inte mycket pengar det handlar om!
Frågan är vad som gäller juridiskt, om det går att kräva 4år senare...
Men jag skulle inte ens tänka tanken på att ringa till säljaren 4år senare....
MEn så är jag väldigt bekväm av mig....
Jag slänger hellre än sak som inte fungerar än att gå tillbaka å klaga... (är nog mer korkat än slött)

Ingår inte de i undersökningsplikten ? Att se till så alla papper är i sin ordning innan man skriver på ?

Enl. lagen så är säljuaren ansvarig för att upprätta deklarationen, och det ansvaret gäller även efter att han sålt huset. Men jag kommer inte ihåg hur många år det är till preskription enl. den lagen. Tror jag sett något om 3 år, men jag är väldigt osäker.

Men det har som sagt inget med undersökningsplikt att göra. Även om man i köpekontraktet kommer övverens om att säljaren inte skall göra en deklaration. Så måste säljaren iallafall stå för deklarationen. Går inte att avtala bort.

Om vi inte får en helt bindgalen (à la MP) regering så är väl energideklarationen snart borta,
liksom byggfelsförsäkringen har påbörjat sin likfärd.

Karl XII's dito enligt Cederströms målning:
Karl XII.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Nanny Fine
Du har 6 månader på dig efter tillträdet. Inom den tiden kan du göra en energideklaration på säljarens bekostnad. 4 år senare är du nog rätt körd... :/

@ daysconfused

Antar att du inte har gjort några renoveringsarbeten, tilläggsisoleringsarbeten etc. ... då skulle ju den gamla energideklarationen ändå inte längre vara aktuell.

Lånar tråden

Byggde mitt hus för snart två årsen. Har inga planer på att sälja. Varför skall jag beställa en energideklaration? Boverket säger att det skall upprättas inom 2 år. Slutbevis har jag redan fått i samband med inflytt. Känns som en onödig kostnad i mitt fall?

Revisorn_144 skrev:
Lånar tråden

Byggde mitt hus för snart två årsen. Har inga planer på att sälja. Varför skall jag beställa en energideklaration? Boverket säger att det skall upprättas inom 2 år. Slutbevis har jag redan fått i samband med inflytt. Känns som en onödig kostnad i mitt fall?
Ja, håller med dig på att det känns som en onödig kostnad.
Energideklaration är inte värt pappret det är skrivet på, men så blir det när politiker och byråkrater får hållas.

Det finns väl ingen vettig mänska som medvetet slösar med energin i sitt eget hus och skadar sin egen plånbok :x

Det är snart val. Ha då detta i åtanke :mad:

Instämmer helt och fullt med Revisorn och Roland!

Mitt hus blev "klart" oktober 2010. På varenda papper från byggnadsnämnden står energideklartion omnämnd.

Men ingen har frågat efter den, och jag har inte gjort något åt det själv heller.
Det är ju för tusan bara att titta på elräkningen :)

Jag kommer ligga lågt med min deklaration också.

I värsta fall kommer energideklarationen att utgöra ett underlag för nån ny fastighetsskatt, baserad på husets energiförbrukning. Det är därför det är så viktigt att alla hus har en energideklaration gjord.

andersmc skrev:
I värsta fall kommer energideklarationen att utgöra ett underlag för nån ny fastighetsskatt, baserad på husets energiförbrukning. Det är därför det är så viktigt att alla hus har en energideklaration gjord.
Ja, då är det väl inte så bråttom väl?:D

Fortfarande är det bara nya småhus och småhus till försäljning som behöver energideklaration.
(Kommersiella fastigheter har andra regler)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.