andersmc skrev:
I värsta fall kommer energideklarationen att utgöra ett underlag för nån ny fastighetsskatt, baserad på husets energiförbrukning. Det är därför det är så viktigt att alla hus har en energideklaration gjord.
Vi kan nog lugnt räkna med att så blir fallet, speciellt om de gröna khmererna får för mycket att säga till om.

Jag förstår faktiskt inte vad allt detta går ut på.

Elenergin har sitt pris, och det måste vi naturligtvis betala.
Men en månad förra året räknade jag ut att elskatt (energiskatt), elcertifikat och moms blev tillsammans ett pålägg på elpriset om 144%.
Varför? Är det syndigt att konsumera el, eller varför skall det straffbeskattas?

Varför inte bara göra som med annan syndig konsumtion, kriminalisera elförbrukning.
Detta är ju rent vansinne :mad:

• Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
O
Det är intressant att skatter och avgifter kostar lika mycket som elen...

roland53 skrev:
Ja, då är det väl inte så bråttom väl?:D

Fortfarande är det bara nya småhus och småhus till försäljning som behöver energideklaration.
(Kommersiella fastigheter har andra regler)
Om jag inte minns fel så var vi tvungna att göra en energideklaration på fastigheten i min Brf.

Är det inte dessutom nån ny lag på gång att det måste vara enskild mätning av energiförbrukningen i alla lägenheter? Även hyresrätter?

andersmc skrev:
Om jag inte minns fel så var vi tvungna att göra en energideklaration på fastigheten i min Brf.

Är det inte dessutom nån ny lag på gång att det måste vara enskild mätning av energiförbrukningen i alla lägenheter? Även hyresrätter?
Som jag skrev så är det helt andra regler för kommersiella fastigheter där flerbostadsfastigheter ingår.

TS frågade om småhus ... och där finns normalt dessutom individuell mätning av elen. ;)

KnockOnWood skrev:
Jag förstår faktiskt inte vad allt detta går ut på.

Elenergin har sitt pris, och det måste vi naturligtvis betala.
Men en månad förra året räknade jag ut att elskatt (energiskatt), elcertifikat och moms blev tillsammans ett pålägg på elpriset om 144%.
Varför? Är det syndigt att konsumera el, eller varför skall det straffbeskattas?

Varför inte bara göra som med annan syndig konsumtion, kriminalisera elförbrukning.
All skatt är till nytta. Det är ett bra styrmedel för att styra/begränsa energi (över) konsumtion. Vi betalar mkt mindre för EL här än de gör i övriga Europa.

Man behöver inte ha dåligt samvete över att förbruka mycket el IMHO. Största delen går ju tillbaka till samhället ändå. Om jag bidrar i form av el-skatt, bensin-skatt eller på lönen spelar ju ingen större roll. Elen i Sverige är fortfarande billig.

Till topic:
1 januari 2014 så ska varje byggnad få en energiklass. Samma märkning vi har på kylskåp, TV etc.

http://www.boverket.se/Bygga--forvalta/Energideklaration/Energiklassning-i-deklarationerna/

Regelverket vid köp/sälj är tydligt:
http://www.boverket.se/Bygga--forvalta/Energideklaration/Kopa-eller-salja/

largab skrev:
All skatt är till nytta. Det är ett bra styrmedel för att styra/begränsa energi (över) konsumtion. Vi betalar mkt mindre för EL här än de gör i övriga Europa.
Du förstår inte vad vi argumenterar mot!

a)
Energideklarationen är helt onödig. Det är bara att titta på de senaste årens elräkningar,
så framstår "energiprestanda" klart.
För att dividera totala elförbrukningen med antal kvadratmeter behöver vi inga dyra konsulter.
Och att få "rådet" att installera en L/LVP eller tilläggsisolera vindsbjälklaget är inget man skall behöva betala tusenlappar för.
Det är lika självklart som allt de "informerar" om i radioprogrammet SR P1 Plånboken.

b)
Varför skall förbrukningen av elenergi styras med extra höga skatter?
Varför inte högre skatt på mat i stället (Den är 12%)? Riskerar vi inte att bli för feta genom "överkonsumtion"?
Varför 6% moms på porrtidningar? Är det mer samhällsnyttigt än el?

Dessa nya klassningar och pålagor kommer för att Syd- och Mellaneuropa (utom Frankrike) är helt beroende av kol och gas för elproduktion.
I Sverige är elproduktionen ren och miljövänlig.
Varför straffskatt på el, men inte på danskt bacon, chips och lördagsgodis?

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Inte sjutton går det, hur ska man då kunna beskatta den?

Off topic påminner det mig om en Punch-historia från 1960-talet:
–Hur ska vi göra för att brott inte ska löna sig?
–Låt oss förstatliga det.
(passar kanske bättre i skämtavdelningen)

Redigerat:
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
fahlis skrev:
...(passar kanske bättre i skämtavdelningen)
En het sommarfredagseftermiddag/kväll passar det över allt!

Tack för ett gott skratt :thumbup:

KnockOnWood skrev:
Du förstår inte vad vi argumenterar mot!

a)
Energideklarationen är helt onödig. Det är bara att titta på de senaste årens elräkningar,
För att dividera totala elförbrukningen med antal kvadratmeter behöver vi inga dyra konsulter.
Och att få "rådet" att installera en L/LVP eller tilläggsisolera vindsbjälklaget är inget man skall behöva betala tusenlappar för.
Det är lika självklart som allt de "informerar" om i radioprogrammet SR P1 Plånboken.

b)
Varför skall förbrukningen av elenergi styras med extra höga skatter?
Varför inte högre skatt på mat i stället (Den är 12%)? Riskerar vi inte att bli för feta genom "överkonsumtion"?
Varför 6% moms på porrtidningar? Är det mer samhällsnyttigt än el?

Dessa nya klassningar och pålagor kommer för att Syd- och Mellaneuropa (utom Frankrike) är helt beroende av kol och gas för elproduktion.
I Sverige är elproduktionen ren och miljövänlig.
Varför straffskatt på el, men inte på danskt bacon, chips och lördagsgodis?
Tyvärr finns inte funktionen "dubbel-gilla" :rolleyes:

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Nja, det stämmer väl bara för dem som har eluppvärmda hus. Majoriteten av Sveriges bostäder värms på annat sätt och då behövs mer än bara en elräkning.
Energideklarationen är inte i första hand till för fastighetsägaren, utan för den myndighet som ska sörja för rikets långsiktiga energiproduktion. [det sista lät nästan som ett citat:o]

b)
Varför blanda in beskattningen i tråden? Det är en helt annan fråga (som är viktig nog att få en egen tråd). Energideklaration och energiskatt lever var sitt liv oberoende av varandra.

• Gilla
jogis
  • Laddar…
fahlis skrev:
Nja, det stämmer väl bara för dem som har eluppvärmda hus. Majoriteten av Sveriges bostäder värms på annat sätt och då behövs mer än bara en elräkning.
Energideklarationen är inte i första hand till för fastighetsägaren, utan för den myndighet som ska sörja för rikets långsiktiga energiproduktion. [det sista lät nästan som ett citat:o]

b)
Varför blanda in beskattningen i tråden? Det är en helt annan fråga (som är viktig nog att få en egen tråd). Energideklaration och energiskatt lever var sitt liv oberoende av varandra.

Må så vara, men slutsumman blir skatter, moms, Energideklarationen som konsumenten betalar.
Varje byråkrat tycker att hans enskilda "påhitt" är jättebra och har alltid en "bra förklaring" men sammantaget dignar "småfolket" under oket. Det är vi som betalar slutsumman. :thumbdown:

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Detta påminner mig om resonemanget som var i SR P1 nyheter idag.
Det är inte längre obligatoriskt med "säkerhetsbesiktning" av gasolinstallationer i husvagnar och husbilar.

Hua, det kan ju inte gå bra :confused:

Och så gavs det exempel på husvagnar som stod för nära varandra, eventuell avsaknad av brandvarnare och dito brandsläckare i husvagnarna.

Men hallå, är gasolinstallationerna farliga? Nej det sades det inget om.
Så tydligen är vurmandet efter obligatorier bara till för att ett gäng "besiktningsmän" och byråkrater skall få sin föda för dagen.

Någon här som har hört om frekventa gasolbränder i husvagnar och husbilar?

Lär folk att hantera engångsgrillar på ett säkert sätt i stället!

Kow...
Varför prata om beskattning ? När det är deklaration som var intressant ??
Inte speciellt seriöst

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.