Jag ser framför mig en energideklaration som beskriver energiförbrukningen för ett passiv hus, men huset ifråga är ett fritidshus från 1960, med abosut ingen isolering, tomma väggar, takets råspont är samtidigt innertak....

• Haha
  • Gilla
NoiseMaker och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag är av uppfattningen att det blir en värdelös pappersprodukt utan praktisk betydelse även om någon har varit på plats. Ser uppriktigt inte skillnaden.
Vi kan ofta kan ge bra förslag på åtgärder, sånt som aldrig skulle ha upptäckts om vi inte varit på plats.

• Gilla
lat och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
N NoiseMaker skrev:
Vi kan ofta kan ge bra förslag på åtgärder, sånt som aldrig skulle ha upptäckts om vi inte varit på plats.
Jag tänker att om fastighetsägaren önskar ta hem en energikonsult så görs det enklast utan att blanda ihop det med statens krav på energikartläggning av byggnader.

(Sen är jag tveksam till att förslagen är särskilt bra eller innovativa. Jag fick t ex inga bra förslag när jag energideklarerade mitt 80-talshus som jag sålde. Besiktningsmannen har ju inga särskilda kunskaper utan kan bara föreslå självklarheter. ChatGPT-nivå på det hela.)

• Gilla
Miike88 och 4 till
  • Laddar…
Jag tänker att om fastighetsägaren önskar ta hem en energikonsult så görs det enklast utan att blanda ihop det med statens krav på energikartläggning av byggnader.

(Sen är jag tveksam till att förslagen är särskilt bra eller innovativa. Jag fick t ex inga bra förslag när jag energideklarerade mitt 80-talshus som jag sålde. Besiktningsmannen har ju inga särskilda kunskaper utan kan bara föreslå självklarheter. ChatGPT-nivå på det hela.)
Det är väl lite väl generaliserande. Men visst, villor där någon har gjort åtgärder redan kan ju vara svårt. Men alla andra byggnader finns oftast hur mycket som helst. Det kan vara golvvärme som går samtidigt som AC, portar som inte är täta, drifttider på vent.aggregat mm.

Claes Sörmland
N NoiseMaker skrev:
Det är väl lite väl generaliserande. Men visst, villor där någon har gjort åtgärder redan kan ju vara svårt. Men alla andra byggnader finns oftast hur mycket som helst. Det kan vara golvvärme som går samtidigt som AC, portar som inte är täta, drifttider på vent.aggregat mm.
Ja vi måste nog generalisera, och du började ju genom att påstå att energideklarationen leder till omfattande energibesparingar. Jag tror inte på detta men har du empiriska siffror som visar annat så justerar jag gärna min uppfattning utifrån sådana.

Som sagt, det står ju fastighetsägaren fritt att ta hem en energikonsult närhelst den önskar. Finns ingen naturlig koppling till energideklarationen som handlar om att staten (EU ursprungligen) önskar för register över byggnader för ökad offentlig kontroll av byggnadsbeståndet.

Och sannolikheten att förtida byte av t ex en port för hundratusentals kronor skulle betala sig är ju rätt låg. Risken är ju dessutom att den läckande porten är ventilationen i det gamla huset, så att täta den kräver ett nytt ventilationsystem för många sköna tiotals miljoner också. Och det är väl just det, allt som kräver investeringar för åtgärd är knepigt att få rimlig återbetalningstid på. Energi är så billigt, trots att politiken artificiellt har höjt priset med omfattande energiskatter.

tommib
H hempularen skrev:
Jag ser framför mig en energideklaration som beskriver energiförbrukningen för ett passiv hus, men huset ifråga är ett fritidshus från 1960, med abosut ingen isolering, tomma väggar, takets råspont är samtidigt innertak....
Ja?

Vad exakt är problemet med det? Alltså om man inte håller på att koppla massa incitament som gröna bolån till det? En potentiell köpare får väl dra sina egna slutsatser, eller anlita någon om det behövs.

N NoiseMaker skrev:
Det är väl lite väl generaliserande. Men visst, villor där någon har gjort åtgärder redan kan ju vara svårt.
Ja, precis. Åtgärderna är i mångt och mycket en standardiserad lista och återbetalningstiden är i de flesta fall helt orimlig ur ekonomiskt hänseende.

Ge alla husägare den listan man utgår ifrån istället. Jag kan börja här:

Se över värmesystemet så att det inte är direktverkande el. Byt till vad som helst i stort sett som inte är direktverkande el.
Kolla så att kranar och säkerhetsventiler inte står och droppar
Se över drag från fönster och dörrar
Överväg extra isolering på vinden om möjligt

Solpaneler/batterilagring kan övervägas men en noggrann kalkyl bör göras.

Om man verkligen vill styra beteende till att spara energi, gör energin dyr. Det har andra stora nackdelar.

• Gilla
Lostmoose
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Nästa steg är väl rimligen att Boverket tillgängliggör excelarket som de använder för detta så att man kan göra det själv.
Dokumentation för hur man räknar i energideklarationen finns i dokument på Boverkets hemsida, med formler och hela faderullan. Excelark kan man göra själv.

Däremot måste resultatet normalårskorrigeras med siffror från SMHI, som kostar åtskilliga tiotals kronor för att få tillgång till.

tommib
Det hjälper ju inte att räkna själv eftersom den måste upprättas av en certifierad "energiexpert" eller vad titeln nu är.

Att det kostar pengar att få siffror från SMHI är en skam. Det är skattefinansierad verksamhet, de kan gott publicera sådana siffror öppet.

Jag är av uppfattningen att det blir en värdelös pappersprodukt utan praktisk betydelse även om någon har varit på plats. Ser uppriktigt inte skillnaden
Kanske inte helt värdelös eftersom vissa kriterier ändå måste vara uppfyllda för att t.ex. få klass B, men nästan värdelös. Energiklassen ska ju säga något om huset, men det gör det ofta inte. När vi köpte vår hus hade det klass F. Efter att vi bott i det något år hade det plötsligt klass C. Det måste alltså ha något att göra med hur famiien som bodde där innan använt energi. Själva huset var oförändrat.

• Wow
Claes Sörmland
  • Laddar…
tommib
Vad är värdet av energiklassen då? I relation till husets energiförbrukning, som torde vara känd i de flesta fall. I de fall den inte är känd har man inte heller någon energiklass.

Självklart kommer energiförbrukningen vara relaterad till hur man lever i huset. Det är en anledning till att det är rätt kass.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.