Hej!

Vi har nyss köpt en tom tomt där vi ska bygga hus. Jag kilade in på SGU för att kolla vad andra i grannskapet har för borrdjup för sin bergvärme. Då ser jag att det finns en energibrunn på vår tomt. Under benämningen "Fastighet" så anges granntomten. Vid köpet så angavs inga servitut för detta.

Vad gäller här? Äger vi en energibrunn nu?
Hur exakt är SGU's data? Kan det vara så att brunnen ändå ligger hos grannen 50 meter bort?
Eller behålls gammal data och brunnen egentligen kanske är igentäppt? (borrad 2006)
 
Claes Sörmland
T Tjopptjopp skrev:
Hej!

Vi har nyss köpt en tom tomt där vi ska bygga hus. Jag kilade in på SGU för att kolla vad andra i grannskapet har för borrdjup för sin bergvärme. Då ser jag att det finns en energibrunn på vår tomt. Under benämningen "Fastighet" så anges granntomten. Vid köpet så angavs inga servitut för detta.

Vad gäller här? Äger vi en energibrunn nu?
Hur exakt är SGU's data? Kan det vara så att brunnen ändå ligger hos grannen 50 meter bort?
Eller behålls gammal data och brunnen egentligen kanske är igentäppt? (borrad 2006)
SGUs geodata kan vara hej svejs i de fall som jag har jämfört med verkligheten.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
SGUs geodata kan vara hej svejs i de fall som jag har jämfört med verkligheten.
Instämmer, karta och verklighet är inte alltid överens .
Min granne skulle ha 4 energibrunnar på sin mark men såvitt jag vet finns det inte någon.
 
T Tjopptjopp skrev:
Hej!

Vi har nyss köpt en tom tomt där vi ska bygga hus. Jag kilade in på SGU för att kolla vad andra i grannskapet har för borrdjup för sin bergvärme. Då ser jag att det finns en energibrunn på vår tomt. Under benämningen "Fastighet" så anges granntomten. Vid köpet så angavs inga servitut för detta.

Vad gäller här? Äger vi en energibrunn nu?
Hur exakt är SGU's data? Kan det vara så att brunnen ändå ligger hos grannen 50 meter bort?
Eller behålls gammal data och brunnen egentligen kanske är igentäppt? (borrad 2006)
Jag skulle gått över till grannen och berättat att du sett att det skulle finnas en brun, men att du inte kan hitta den och sen undrat om grannen kan peka ut den så att du inte råkar skada den. På så sätt kommer du att få reda på om den verkligen är på din fastighet eller inte.
 
T Tjopptjopp skrev:
Hej!

Vi har nyss köpt en tom tomt där vi ska bygga hus. Jag kilade in på SGU för att kolla vad andra i grannskapet har för borrdjup för sin bergvärme. Då ser jag att det finns en energibrunn på vår tomt. Under benämningen "Fastighet" så anges granntomten. Vid köpet så angavs inga servitut för detta.

Vad gäller här? Äger vi en energibrunn nu?
Hur exakt är SGU's data? Kan det vara så att brunnen ändå ligger hos grannen 50 meter bort?
Eller behålls gammal data och brunnen egentligen kanske är igentäppt? (borrad 2006)
Gammal tråd, men datan är inte alls exakt. Enligt den ligger vår brunn ca 100 m bort mitt på en åker.
 
Om ni klickar på punkten för brunnen kan ni se vilken noggrannhet som positionen har. Dessutom finns vanligen en beskrivning, typ "5 m väster om huset" eller liknande.

Positionen är för övrigt precis så exakt som brunnsborraren har rapporterat in.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.