8 810 läst ·
74 svar
9k läst
74 svar
Energibesparing genom att kombinera en värmekälla med värmepump
Så här skulle man kunna förtydliga det hela. Kombinera inte flera värmekällor som har liknande kombinationer av investeringskostnad och driftkostnad. Ska man kombinera så bör det vara mellan system som har olika egenskaper t.ex. el - ved, el - sol, el - värmepump med för liten kapacitet, luft/luft-VP - ved osv.HansR skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Man kan ju vända på resonemanget också.smurfen72 skrev:
Med dagens välisolerade hus, som dessutom har värmeåtervinning på ventilationen,
så behövs det så lite värmetillskott så avancerade värmepumpslösningar är olönsamma.
Vad kostar en bergvärme-anläggning, inklusive borrhål, värmepump och golvvärme? 200.000?
Vad kostar en frånluftvärme-anläggning, inklusive golvvärme? 150.000?
Och vad kostar en luft-luftvärmepump? 15.000 + 6.000 för en varmvattenberedare.
En braskamin för 25.000 inkl. skorsten skaffar man sig väl ändå, vilket alternativ man än väljer.
Finns massor med nya hus som behöver en hel del effekt för att värmas eller har jag missat nått ? Med en frånluft vp slipper man återvinnings aggregatet och en del av rörkragningen men kan få kallras. Vem vill värma ett nytt hus med en bullrande luft/luft vp troligtvis ett bra alternativ ekonomiskt sett men komforten blir lidande. Varför skulle alla vilja ha en braskamin brukar bli alldeles för varmt i rummet dom står så jag vill då inte ha en och dessutom blir det skräpigt inne och värmen är inte ens billig. Många som bygger nytt hus vill ha golvvärme av komfort skäl.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Oj, här radar fördomarna upp sigsmurfen72 skrev:...
Vem vill värma ett nytt hus med en bullrande luft/luft vp troligtvis ett bra alternativ ekonomiskt sett men komforten blir lidande
...
Varför skulle alla vilja ha en braskamin brukar bli alldeles för varmt i rummet dom står så jag vill då inte ha en och dessutom blir det skräpigt inne och värmen är inte ens billig
...
Många som bygger nytt hus vill ha golvvärme av komfort skäl.
a. En L/L-värmepump bullrar inte. de är mycket tysta numera.
b. Väldigt många vill kunna elda en brasa då och då. Det ligger troligen djupt nere i våra gener.
c. Golvvärme ger ingen komforthöjning. Det har snarast blivit en modefluga, liksom takspottar.
Hej på er! Kan inte låta bli att lägga mig i. Min erfarenhet är att frånlufts VP är sådan skit att det borde förbjudas, på mindre en 30 år har jag nu förbrukat 3 st dito, den senast endast 7 år gammal. Killen som var här är auktoriserad för Nibe efter att ha bytt (denna gång) temperatur begränsare och reläkort så gick den 7 dagar!! då lade kompressorn av. När jag pratade med honom angående Nibe så påstod han att jag bara hade haft ovanlig mycket otur med min vp denna gång. Men jag påpekade att han var här för ett par år sedan och bytte alla givare + utegivaren som en söndags morron i Januari påstod att det var 90 grader varmt ute, därefter var han och bytte programkortet som lagt av, nu åker skiten ut definitivt. I förra huset också nybyggt av oss byttes vp 2ggr sedan flyttade vi hit. Jag påstår att det är rent skitsnack att frånlufts vp är lönsamt över tid, inköp,montering och alla dj..la reparationer överstiger med råge vilken annan elektrisk uppvärmning som helst när det gäller v.v. och värme.
Ville bara berätta hur verkligheten ter sig över tid, så jag får nog hålla med sign. som säger att var och en blir lycklig på sin tro.
Bästa hälsningar och på återseende någon gång.
Cecar 33
Ville bara berätta hur verkligheten ter sig över tid, så jag får nog hålla med sign. som säger att var och en blir lycklig på sin tro.
Cecar 33
Kalla det fördomar om du vill men dom luft/luft vp jag hört har i alla fall låtit en hel del inget jag vill ha hos mig men dom luftpumparna är nog ca 2 år och det kanske finns tystare nu. Ska man få hyffsat jämn värme med en värme källa som l/l vp så måste fläkten gå på hög fart annars får man leva med att vissa rum längst bort blir kallare men det brukar dom bli i alla fall om man inte har raddar som stöttar. Många vill elda men inte alla och veden är inte gratis så varför lägga 25000 kr på en grej som gör det för varmt i rummet den står i. C är det ingen ide att svara på för det är din personliga uppfattning och den tänker jag inte försöka ändra på. En annan grej som talar för bergvärme är frikyla vilket börjar bli vanligt i nya hus med mycket glas och äldre med för den delen.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Hur många kwh spar du in på din vp varje år ? Kan hålla med om att det verkar som flvp har dålig livslängd och jag tror det i många fall beror på att det är små kompressorer som i princip startar på höst sidan och går till våren med många drift timmar per år och i vissa fall beror det på inställningarna och så är det med andra typer av vp också. Rätt inställningar förlänger nog livet på en vp med bra många år.cecar33 skrev:Hej på er! Kan inte låta bli att lägga mig i. Min erfarenhet är att frånlufts VP är sådan skit att det borde förbjudas, på mindre en 30 år har jag nu förbrukat 3 st dito, den senast endast 7 år gammal. Killen som var här är auktoriserad för Nibe efter att ha bytt (denna gång) temperatur begränsare och reläkort så gick den 7 dagar!! då lade kompressorn av. När jag pratade med honom angående Nibe så påstod han att jag bara hade haft ovanlig mycket otur med min vp denna gång. Men jag påpekade att han var här för ett par år sedan och bytte alla givare + utegivaren som en söndags morron i Januari påstod att det var 90 grader varmt ute, därefter var han och bytte programkortet som lagt av, nu åker skiten ut definitivt. I förra huset också nybyggt av oss byttes vp 2ggr sedan flyttade vi hit. Jag påstår att det är rent skitsnack att frånlufts vp är lönsamt över tid, inköp,montering och alla dj..la reparationer överstiger med råge vilken annan elektrisk uppvärmning som helst när det gäller v.v. och värme.
Cecar 33
Antar att du menar ökad livslängd genom att vp slipper göra vv på sommaren dvs jobba med varmt vatten och även om det bör öka livslängden borde det inte påverka så mycket så det fäller avgörande om det lönar sig eller inte.
Intressant diskussion men svårlöst var under förra hösten på föreläsningar på olika universitet/högskolor i landet, där det ena menar att solfångare och vp är en lönsam kombination, medan den andra menar vinsten blir så liten då det ändå är cop 3-4 på VP.
Båda dock helt överens om att miljömässigt är en kombination sol-vp mycket bra.
Problemet är ju att man på ett eller annat sätt ersätter en stor del av den energin värmepumpen tar från omgivningen med solvärme. Det påverkar kalkylen negativt eftersom andelen sparad köpt energi blir liten. Även om man kan nyttja låga temperaturer från solvärmesystemet som annars inte nyttjas så måste årsvärmefaktorn ökas rejält för att ta igen den del som sparar omgivningsenergi i stället för köpt energi.larsbj skrev:Intressant diskussion men svårlöst var under förra hösten på föreläsningar på olika universitet/högskolor i landet, där det ena menar att solfångare och vp är en lönsam kombination, medan den andra menar vinsten blir så liten då det ändå är cop 3-4 på VP.
Vi på vår högskola ser också stora fördelar med solenergi+vp men då med solcellssystem.
Redigerat:
Mälardalens ?HansR skrev:Problemet är ju att man på ett eller annat sätt ersätter en stor del av den energin värmepumpen tar från omgivningen med solvärme. Det påverkar kalkylen negativt eftersom andelen sparad köpt energi blir liten. Även om man kan nyttja låga temperaturer från solvärmesystemet som annars inte nyttjas så måste årsvärmefaktorn ökas rejält för att ta igen den del som sparar omgivningsenergi i stället för köpt energi.
Vi på vår högskola ser också stora fördelar med solenergi+vp men då med solcellssystem.